A Goodyear sajtóosztályától kaptuk az alábbi összefoglalót. Nézzük, Európa mely országaiban milyen előírások vonatkoznak a téli közlekedésre? De előtte még valami.
Mivel azonnal elfutná a szégyenpír, ha hozzáadott extra szerkesztőségi munka nélkül tálalnák fel egy mikróban felmelegített mirelite sajtóközleményt, egy kis kutatásba fogtunk, hogy kiderítsünk egy fontos dolgot: a négyévszakos gumi elmegy-e téli guminak a Külföld szerint?
Magyarországon egyelőre nincs jogilag megkülönböztetve a három gumifajta. Mindazonáltal a Goodyear szakértőjének ajánlása szerint nyáron nyári gumi, télen téli gumi kell, a négyévszakos abroncs pedig azoknak lehet ideális, akik keveset autóznak, azt is főként városban, és télen se kerülnek soha aggasztó helyzetbe egy havas meredélyen. |
Nem szívesen lennék bajba jutott osztrák magyar földön: Ausztria követsége fel sem vette a telefont. A német nagykövetség már jobban szerepelt, kapcsoltak egy nénit, aki magyarul nem, de angolul tudott, és ezen a nyelven tudta elmondani, hogy nem tud segíteni. A szlovák nagykövetség teljesen megdöbbent – magyarul – a kérdésre, és a konzulátusra irányított, ahol egy kedves hölgy nem tudott segíteni aztán.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság ezidáig nem válaszolt az emailre, a Goodyear se tudta a négy évszak jogi hátterét. De Kati, a Michelin PR-ese igen!
Az M+S jelzésű, magyarul négyévszakos gumi állítólag igenis elmegy téli guminak, hiszen a gyártó havas útra is ajánlja. Ha tehát a rendőr a napocskás/hópelyhecskés gumit firtatja valamelyik környező országban, tessék mélyen a szemébe nézni és határozottan állítani: ezzel nekem itten közlekednem márpedig lehet!
Mirelite, a jeges elit |
Csak egy kiegészítés a téli gumis cikketekhez. Tudjátok mit jelent a mirelit? Mezőgazdasági és Ipari Részvénytársaság ELITE terméke. Így a szó végére illik odatenni a lemaradt E betűt. Maga a betűszó az 1950-es évek végéről származik, amikoris megalapították a gyorsfagyasztott termékek gyártásával foglalkozó részvénytársasági (!) formában üzemelő cégeket.
Üdv, Ács Tibor |
Németország
Egy 2006. május 1-jén elfogadott német rendelkezés értelmében kötelező az autók téli körülményeknek megfelelő felkészítése. Ide tartozik a téli időjárás szempontjából legmegfelelőbb abroncsok felszerelése is. A havas utakon nyári abroncsokkal közlekedő autósok bírságra számíthatnak, ha megállítja őket a rendőr.
Ez azokra a gépkocsikra is vonatkozik, melyek akadályozzák a közlekedést. Ha télen egy karambolt nyári gumival felszerelt autó okoz, előfordulhat, hogy a sofőr biztosítója nem téríti meg a teljes kárt, abban az esetben, ha téli gumival elkerülhető lehetett volna a baleset.
Ausztria
Ausztriában törvény írja elő, hogy az autósok november 1. és április 15. között a téli időszaknak megfelelően felkészített autóval közlekedjenek. Ilyenkor a nyári abroncsokkal közlekedő autósok akár 5000 eurós bírságra is számíthatnak, ha egy havas úton megállítja őket a rendőr.
Ez azokra a gépkocsikra is vonatkozik, melyek akadályozzák a közlekedést. A sofőr biztosítója nem feltétlenül téríti meg a teljes kárt abban az esetben, ha a baleset oka a nyári abroncs volt.
Ausztriában a 4 mm-nél kisebb mintamélységű abroncsok nyári guminak számítanak.
Svájc
A téli abroncsok Svájcban a kemény telek ellenére sem kötelezőek, de baleset esetén a nyári gumival közlekedő autósok is felelősnek számítanak olyankor, amikor téli gumi használatával elkerülhető lehetett volna a karambol. Ez a szabály vonatkozik a 4 mm-nél kisebb mintamélységű abroncsokra is. A svájci autós biztosítók sokszor nem fizetnek azokban az esetekben, amikor az autón nem voltak megfelelő abroncsok.
Nagy-Britannia
Nagy-Britanniában nincs előírás a téli autózásra vonatkozóan. Ettől függetlenül a gyakran havas Skócia, a Pennine-hegység és a Cambriai-hegység számos gépkocsivezetője van tisztában a téli abroncsok előnyeivel, csakúgy, mint a kontinensről érkező látogatók. Sok brit autós tudná kihasználni a téli abroncsok jobb teljesítményének előnyeit hidegebb időben.
Franciaország
Franciaországban nem kötelező általánosan a téli abroncs használata. Az ország sok részén, de különösen az északi, keleti és dél-keleti országrészben közlekedő autósok számára lehet előnyös a téli abroncs. Előfordulhat, hogy Franciaországban egyes utakon téli felszerelést, például hóláncot vagy szegecseket kell használni.
Belgium, Hollandia és Luxemburg
Az elmúlt időszak hideg telei rámutattak, hogy a téli abroncsok szükségesek lehetnek ezeken a korábban nem kifejezetten télies területeken. Az abroncsok egyre népszerűbbek a luxemburgi és kelet-belgiumi területeken, az Ardennekben, mivel az autósok ráébredtek arra, hogy a kiszámíthatatlan teleken a téli gumiknak biztonsági szempontból számos előnye van.
A téli abroncsok egyelőre nem kötelezőek a Benelux államokban, viszont erősen ajánlottak, kiváltképp azoknak, akik napi rendszerességgel használják gépkocsijukat.
Dánia
A téli abroncsok felszerelése Dániában nem kötelező, de mivel a telek itt igen kemények, mindenképpen ajánlott az óvintézkedés.
Norvégia
Norvégiában nincs általános kötelezettség a téli abroncsok felszerelésére vonatkozóan a hosszú teleken, de a norvég törvények „kellő tapadású”, legalább 3 mm-es mintamélységű abroncsokat írnak elő, amit aztán a rendőrség egyedileg bírál el. A Skandináv Abroncs és Felni Szervezet (Scandinavian Tire & Rim Organization, STRO) ajánlása szerint a norvég télben csak jó téli abroncsokat szabad használni. A szabályok a turistákra is érvényesek.
Finnország
Az extrém éghajlatú Finnországban december 1. és március 1. között kötelező a téli abroncsok használata. A téli gumiknak legalább 3 mm-es mintamélységgel kell rendelkezniük, ellenkező esetben a rendőrség komoly pénzbüntetést szabhat ki.
Svédország
Svédországban december 1. és március 31. között télies körülmények esetén kötelező a téli abroncsok használata. Ez a szabály csak akkor érvényes, ha a kisebb mellékutakat hó és latyak fedi. A Svédországba érkező turistákra mindez nem vonatkozik, viszont számukra is kötelezőek a legalább 3 mm-es meglévő mintamélységű abroncsok.
Általában véve téli turistaként nem ajánlott nyári gumival érkezni Skandináviába.
Baltikum
A balti államokban minimálisak a szabályozási különbségek, valószínűleg csak a nem is olyan rég megszerzett függetlenség hangsúlyozása miatt mozognak pár héttel ide vagy oda a téli gumi-nyári gumi váltás határidői.
Észtország: december 1. és április 1. között kötelező a téli abroncsok használata, de ez az időszak az aktuális időjárástól függően változhat. Litvánia: a téli abroncs használata november 10. és április 1. között kötelező. Lettország: december 1. és február 29. között a lettországi autósoknak kötelezően téli abroncsokat kell használniuk. A minimális profilmélység 3 mm. A három balti országban a turistákra is vonatkoznak ezek a szabályok.
Oroszország
Az orosz medve nem sokat törődik az autókerekekkel, Oroszországban jelenleg nincs téli abroncsokra vonatkozó szabály. Várhatóan hamarosan bevezetnek abroncsokat érintő előírásokat. Az ország déli és a nyugati, európai határokhoz közeli részén a normál téli gumik elégségesek. Szibériában és keleten viszont szegecses gumiabroncsok ajánlottak.
Csehország, Szlovákia, Románia, Bulgária és Lengyelország
Ezekben az országokban ugyan nem kötelező mindenhol a téli abroncsok használata, de a kelet-európai régió legnagyobb részében megszokott kemény telek miatt erősen ajánlott.
Szlovákiában a téli abroncs használata november 15. és március 31. között kötelező olyankor, amikor az út havas vagy jeges.
Csehországban november 1. és április 30. között a „téli felszerelés” táblával ellátott utakon kötelező a téli abroncs megléte abban az esetben, ha az utak havasak.
Spanyolország
Spanyolországban nem kötelező általánosan a téli abroncs használata. Az ország sok részén, de különösen az északi országrészben közlekedő autósok számára ettől függetlenül is előnyös lehet a téli abroncs. Előfordulhat, hogy Spanyolországban egyes utakon téli felszerelést, például hóláncot vagy szegecseket kell használni.
Olaszország
Olaszországban nem kötelező általánosan a téli abroncs használata, de a gumik kifejezetten ajánlottak az ország északi részén.
Albánia, Macedónia, Szerbia és Montenegró
Telente akkor használható nyári gumi, ha a mintamélység legalább 4 mm. Ellenkező esetben helyenként hóláncokat kellhet feltenni.
Bosznia-Hercegovina
A téli abroncs használata november 15. és április 15. között kötelező. A minimális mintamélység 4 mm. A téli gumik alternatívája lehet a nyári gumikra felszerelt hólánc.
Horvátország
Téli gumik vagy (havas utakon) nyári gumik és hólánc használata kötelező a hivatalos téli időszakban. A téli és a nyári abroncsok mintamélysége is legalább 4 mm kell legyen.
Szlovénia
November 15. és március 15. között a Szlovéniában közlekedő autóknak téli abroncsot kell használniuk. A minimális mintamélység 3 mm. Ha az utak havasak, a téli gumi a turistákkal szemben is elvárás. Hó hiányában a turistákra a saját hazájukban érvényes szabályok vonatkoznak, de nem ajánljuk, hogy a turisták telente téli abroncsok nélkül érkezzenek Szlovéniába, különösen, ha az ország északi részébe készülnek.
Törökország
A téli gumik használata nem kötelező, de a török előírások szerint az autóknak műszakilag az aktuális téli körülményekre felkészülve kell az országba érkezniük.
Ennek értelmében kedvezőtlen várható időjárás mellett az autósoknak vagy téli gumit kell felszerelniük, vagy hóláncot kell maguknál tartani. Az ország sok részében emiatt ajánlott a téli gumik felszerelése, főként az ország északi és keleti részein.