OS – Parkolási bírság a nagykövetnek, avagy mire bizonyíték a mikuláscsomag hiánya?

A mikuláscsomagot elfújhatja a szél, szétáztathatja az eső, elviheti bárki. Mi lenne, ha a pótdíj-fizetésre megszabott idő csal akkor kezdődne, amikor a  megbírságolt autós bizonyíthatóan tudomást szerzett büntetéséről? A fővárosi parkolási rendelet módosítását javasolja Szabó Máté, az állampolgári jogok biztosa.

Egy évig meg kéne őrizni
Van jegy? Vagy csak nem látszik?

Van jegy? Vagy csak nem látszik?

Van jegy? Vagy csak nem látszik?


Két panaszos, egy egyszerű polgár, és, ami alighanem többet nyomhatott a latban, egy nagykövet kereste meg nemrég panaszával az ombudsman hivatalát. A nagykövet parkolás után megváltotta parkolójegyét, és azt – mivel nem volt  mikuláscsomag az autóján  – távoztában eldobta. Később a Centrum Parkoló Rendszer Kft.-től fizetési felszólítást kapott, a pótdíjat át is utalta.

Egy másik panaszos azt kifogásolta, hogy a fővárosi parkolási rendelet szerint az érvényes, de valamilyen okból nem jól láthatóan elhelyezett parkolójegyet a társaságnál csak naptári hónaponként legfeljebb egy alkalommal lehet utólag bemutatni, és kizárólag akkor, ha az adott gépjármű tulajdonosának nincs 30 napnál régebbi pótdíjtartozása.

(A parkolási társaság telefonos ügyfélszolgálata tájékoztatta így az autóst, de kiderült, hogy az információ téves: a rendelet szerint igenis van lehetőség a parkolójegy utólagos bemutatására.)

A szélvédőre rakott zacsit bárki elviheti

A szélvédőre rakott zacsit bárki elviheti

A szélvédőre rakott zacsit bárki elviheti


Az ombudsman a társaság vezetőjét felkérte a helyzet tisztázására.A nagykövet is, a  másik panaszos is  sérelmezte, hogy a fizetési felszólítás előtt nem találtak  mikuláscsomagot  a gépjármű szélvédőjén. Ezzel a mikuláscsomagos módszerrel tehát nem bizonyítható, hogy az autós tudomást szerzett a pótdíjfizetési kötelezettségéről, és mire postán megkapja a fizetési felszólítást, a pénzbüntetés megháromszorozódik.

Szabó Máté ombudsman – egy korábbi jelentésére is hivatkozva – visszásnak nevezte az eljárást, és véleményéről értesítette a Centrum Parkoló Rendszer Kft.-t. Ennek eredményeként a társaság az ügyet lezárta és azt válaszolta az ombudsmannak, hogy a pótdíj összegét visszaküldi a nagykövetnek.

Nagyszerű.

Mi azonban jobban örülnénk, ha ennél szélesebb körben is születne megoldás arra, hogy ne napokkal-hetekkel a parkolás után értesüljünk arról: megbüntettek. Ilyenkor ugyanis már általában az is hiába keresi a kesztyűtartóban a rég kidobott fecnit, akinek tényleg volt.