Nekivágtak az idei kalandnak a Budapest-Bamako futam résztvevői. A rég nem Párizsból rajtoló és jó ideje nem Dakarig tartó Dakarhoz hasonlóan a Budapest-Bamako nevéből sem egyértelmű a végső cél.
Kockázatos Mauritánia és Mali
Biztonsági okokból a mezőny nem érinti Mauritániát és Malit, ami a földrajzból képzettebbek számára azt jelenti, hogy Bamakót sem, Mali fővárosát. A végcél idén Marokkó.
Az útvonal megváltoztatását igen nyomatékosan kérték a szervezőktől a Külügyminisztérium szakértői a rajt előtti napokban tartott megbeszéléseken. A külügy katonai hírszerzési forrásokra hivatkozva terrortámadás veszélyére figyelmeztette a Bamako ötletgazdáit.
A hivatalos útvonalból ezért hiányzik Mauritánia és Mali, ám várhatóan többen is követik az ötletadó Villám Gézát, alias Szabó Gál Andrást, aki az 504-es Peugeot-val saját döntése alapján Bamakóban fejezi be a transzszaharai autóversenyt. A részvétel költsége, egy autóra két főt számolva, nagyjából 4000-5000 euró (1-1,3 millió Ft) csapatonként, ha valaki nem akar a szaláminak becézett Hotel Salamban éjszakázni.
Dakar helyett?
Az idei mezőnyt látva úgy tűnhet fel, hogy a Dakarra anyagi vagy más okok miatt el nem jutó nagy csapatok egy része rárepült a Bamakóra, amely eredetileg nem a versenyautós felkészültségű, méregdrága terepjárók viadaláról szól.
A trabantos, daciás kezdetekhez képest furcsa lehet, hogy mit keres a résztvevők között a Dakart többször is teljesítő Liszi László egy épített Mitsubishi Pajeróval vagy a Dakaron – nem túl népes – kategóriáját megnyerő MAN versenykamion?
Jöhetsz szakadt, jöhetsz jó autóval
Ha a Bamako demokratikus szellemébe belefér, hogy Ladával, VW Bogárral menjünk Afrikába, akkor csak azért sem zárhatunk ki valakit, mert jó autója van – mondta erről Szabó Gál András. A különféle autók értékelésére szolgál a külön kaland és verseny kategória. A harmadik osztály a Spirit, amelyben a csapatok egy Trabanttal is rajthoz állhatnak, akár ingyen is, megőrizve a Bamako szellemiségét.
A futam alapgondolata a közösség, benne esti közös táborozásokkal, szaharai bulikkal. A másik cél az afrikai emberekről bennünk élő sztereotípiák lerombolása, a helyi kultúrák és közösségek jobb megismerése és a jótékonyság. A résztvevők az Afrikai Magyar Egyesület részvételével segélycsomagokat visznek a fekete kontinensre.
Komppal át Afrikába
A több mint 200 autóból álló mezőny vasárnap rajtolt el Budapestről, Szlovénián, Olaszországon és Franciaországon keresztül jutnak el komppal Afrikába. Az afrikai kalandnak ezúttal is érdekes autóval vágott neki több csapat.
Egy brit házaspár egy londoni taxival indul, itt lesz a több IFA-ból összerakott lakóbusz is. Vezetője elmondta a járműről, hogy két, összesen 2100 literes tankja van, amit Afrikában az itthoni ár nagyjából harmadáért tölthet meg.
A RÁBA turbódízellel megvadított gép ki tudja akasztani a 125 km/óráig skálázott sebességmérőt, a 100-zal haladó autók nem is értik, hogyan képes innen előzni a dobozos IFA. Az IFA átlagosan 25 litert fogyaszt, de lesz olyan terepes szakasz, ahol korábban 168 kilométer alatt kiürült a kisebbik, 300 literes gázolajtartály.