Autó, ami majdnem mindenkit lázba hoz: egy Seat Leon Cupra például ilyen. Egy hétköznapi példány megszerzése önmagában még nem egy nagy szám, ha összegyűlt a bankban egy elég nagy szám. Az ember bemegy egy márkakereskedésbe, és egy nagyobbacska összeg kifizetése, valamint pár hét várakozás után már bele is ülhet az autóba.
Aztán, ha ez még nem lenne elég és a pénztárca sem ürült ki, hát el lehet kezdeni átfaragni. És elkészíteni egy olyan autót, ami aztán tényleg mindenkit lázba hoz.
A lila torpedó minden szempontból igazi remekmű. Annyi minden változott meg az autón és olyan érdekes technikai megoldásokkal, hogy az ember szinte azt sem tudja, melyik része megcsodálásával kezdje. De mi most kezdjük a színével, mert mit sem ér egy szépen átalakított karosszéria egyedi fényezés nélkül.
A szín osztja meg legjobban a véleményeket. Lila?! Pedig ez majdnem gyári lila: a LeonCupra Prototypo hivatalos színét kapta az autó. De nem teljesen. Hiszen először egy ezüst-arany szemcsés fekete metál került a lemezekre, majd erre jött az említett lila szín. Az egészet a lakk koronázta meg, mely száradáskor az ezüst és arany szemcséket mintegy felszívta. Így jött létre ez nem mindennapi fényezés.
Számok |
307 lóerős teljesítmény, 498 Nm-es nyomaték, 5,5 másodperces gyorsulás 0-ról 100km/h-ra, 262 km/h-ás végsebesség, 3 akkumulátor, 16 hangsugárzó, 8000 wattos hifirendszer és megszámlálhatatlanul sok munkaóra |
A látványos mélylila a belső elemeken is visszaköszön, van belőle a motortérben, a belső műanyagelemek jelentős részén és a gyári sportülések háttámláján is. A Leon mégsem hasonlít túlságosan egy padlizsánhoz, hisz kapott egy gyönyörű nonfiguratív airbrush-t is.
És ez még csak a színe.
A kocsi oldalanként 12 cm-es szélesítést kapott, melynek sajátossága, hogy fémből készült. Ez még az európai tuningvilágban is annyira különlegesnek számít, hogy a bodeni tó partjánm egrendezésre kerülő Tuning World rendezvényen a zsűri is csak a dokumentációs fényképek bemutatása után hitte el: egyedi fémdomborításokat lát.
Fémből készült továbbá a küszöb, a hátsó szárny és a hátsó ajtókon helyet kapó légbeömlő is, melyek mind Hetyési Zsolt kezét dicsérik. A lökhárítók átalakításánál sem használtak üvegszálat, itt mindent a saját anyagából, azaz műanyagból oldottak meg.
A motor sem teljesen gyári. A kétliteres, 241 lovas, turbós TFSI motort újraírt elektronika, chiptuning, sportlégszűrő és a 72 mm-es kipufogórendszer segítségével 307 pacira húzták fel. A megnövekedett teljesítmény miatt a gyári intercoolert az Audi S3-éra kellett cserélni.
És ha már teljesítménynövelés, akkor bizony a fékeket, a futóművet sem lehet érintetlenül hagyni. Mert nem elég gyorsan menni, meg is kell egyszer állni. Ezért a gyári cuccok helyett az autó profi D2 sportfutóművet és fékeket kapott.
Előre 352 milliméteres tárcsákat szereltek nyolcdugattyús nyergekkel, hátulra pedig 330 milliméteres tárcsákat, 6-6 dugattyúval, hogy ne csak a pozitív gyorsulás legyen lélegzetelállító. A tapadásról Yokohama 235/35R19-es gumik gondoskodnak, amelyek 9,5×19”-os Oxigin Panther felnikre pattantak fel.
A futóművet is megvariálták, sportrugók kerültek a gyáriak helyére. Aztán a sportrugók helyére visszakerült a gyári. A hifi miatt.
Tulajdonos-hifis koprodukció |
A lila Cupra hifijét profi tuningcégek készítették. Látszik is: a tuning ellenére a kocsi teljesen használható és élvezetesen vezethető maradt. Egy paraméter persze durván elromlott a szépítés során: autópályán nagy tempóban a fogyasztás a csillagos ég felé tolódott el a látványos, de aerodinamikailag pusztító szélesítések miatt. |
Mikor a Fusionnél elkészült az autó, a GulácsiGalery csapata beállította a hifi rendszert és visszaadta a kocsit a tulajdonosnak. Aki szomorúan hívta a műhelyt: Jó, jó, de nagyon kevés. Sokkal többet vártam tőle.
A fusionösök mosolyogva nyugtatták: várja meg, míg bejáratódik arendszer. Bizony kevesen tudják, hogy a hifinek is kell a bejáratás. Ahogy a motort, úgy egy ilyen rendszert sem lehet azonnal maximális teljesítménnyel használni. Idő kell neki. El is telt úgy három hónap, jött az újabb telefon. Most egy vidám hang csak annyit mondott: Nagyon sok lett. Az autóban uralkodó hangerő széttörte a térképlámpa kapcsolóját és a csomagtér ajtónyitója is atomjaira hullott. Hogy mi okozta ezt? Kezdjük az elején.
A gyári fejegység helyét csúcskategóriás, 6,5”-os érintőképernyős dupla DIN-es Alpine mobil médiaállomás foglalta el. A hifirendszer többi alkotóeleme a FUSION PowerPlant szériájából került ki. Az ajtókba oldalanként három darab 16,5 cm-es mélyközép hangszóró lett beépítve egyenként 280 wattos teljesítménnyel, egy-egy magassugárzó társaságában. Természetes két egyedi panelbe, hiszen az ajtó üregében nincs ennyi gyári hely. A hátsó ajtókban szintén ilyen hangszórók kaptak helyet.
És most nézzük, miért is kellett visszatenni a gyári Cupra rugókat. Bizony, a csomagtartót is feláldozták a hifi oltárán. Itt kapott helyet a két extra akkumulátor, a speciális töltő, az ajtókba épített hangszórók erősítői és természetesen a mélynyomók.
Rögtön négy darab, egyenként 1200 wattos, 30 cm-es tányér, melyek között jól megfér a két, egyenként 3000 wattos monoblock erősítő. Mindez egy meglehetősen egyedi ládában, mely anyagát tekintve fa és üvegszál. Hogy a beépítés még extrémebb legyen, a rendszer kapott egy nem mindennapi megvilágítást is.
Mindez így együtt 300 kilogramm extra tömeg a hátsó tengelyen. Hát ezért kellett visszatenni a gyári rugókat.
A LED-ek legalább olyan szükségszerű velejárói a tuningnak, mint kutyának a bolha. Közel 300 fénydiódát forrasztottak a kocsiba, került LED például a hátsó kerékívek légnyílásaiba is.
Díjak tavalyról |
Carstyling Tuning Show, Budapest: Top Car Of The Show |
Hogy mindez mennyibe kerül? Na ez az, amit az ember soha nem számol össze. És hogy miért nem? Mert a tuning ennyire profi fokán már nem az a lényeg, hogy erősebb-e, hangosabb-e, hanem hogy mikor meglátod, elgondolkozz azon, miként lehet egy autónak a lelkét a külső megjelenésébe burkolni. És az e fajta szenvedély már túlnyúlik az ép emberi elme határain.