Tudják, hogy néz ki egy képviselői vagyonnyilatkozat a neten? Olyan jó retrósan: maszatos, sokszorosan utánfénymásolt űrlapok beszkennelve, kézzel kitöltve. Már a képviselők kézírása is megérne egy elemzést, de mi nem értünk a grafológiához. Szívesebben foglalkozunk autókkal. Megnéztük tehát, milyen kocsikat vettek a nevükre az ismertebb választott elöljárók.
A képviselői névsorban ábécé szerint haladtunk, azoknál nyitottuk meg a pdf-et, akiknek a nevét legtöbben ismerjük a napi hírekből. Akit viszont érdekel a celebvilágtól távolabb élő politikusok vagyoni helyzete is, itt tájékozódhat. A névre kattintva, majd jó sokat legördítve mindenkinél ott a vagyonnyilatkozat. Jó csámcsogást! |
Arató Gergely, Kőbánya szocialista küldötte, kultuszminisztériumi államtitkár és a szépkorúak egyik gyámolítója egy 1999-es Nissan Serenát vallott be, a kocsit 2003-ban vásárolta.
Az Európában forgalmazott Serena egy olcsó, igénytelen, ritka kisbusz, Aratóék kocsija 1-1,2 milliót érhet most. Szerény, racionális megoldás utazási gondokra. Egy gyerek mellé kicsit túlméretezett választásnak tűnik, de tudjuk: autóban a hely sosem lehet elég.
Áder János nem vallott be autót. Dr. Baja Ferenc, a MEH államtitkára szintén nem szerepel forgalmi engedélyben. Boldvai László, akinek nevére még az általános iskolásoknak is azonnal beugrik „az MSZP pénztárnoka” eposzi jelző, egy 2008-ban vásárol Opel Astra büszke tulajdonosa. Két gyermek mellé nem valami vastag, de ha hosszabb útra készülnek, legfeljebb kölcsönkérik Aratóéktól a Serenát.
Az MDF-et és a parlamentet nemrég elhagyó Dr. Boross Péter sem birtokol autót. Bezzeg Dr. Cser-Palkovics András, a Fidesz egyik viszonylag új hangja; neki kettő is van! A 36 éves, kétgyerekes fehérvári képviselő egy 1,6-os Focust és egy 1,3-as Kalost mondhat magáénak, előbbit 2006-ban, utóbbit 2004-ben vásárolta. Egyszerű,, józan kispolgári autók, nem mondhatunk rájuk rosszat.
Dávid Ibolyának nincs autója, van viszont Deutsch Tamásnak! De még milyen! A Volvo XC90 remek hobbiterepjáró, konzervatív értékekkel. Sima használati tárgynak is megfelel, és Tamás bizonyára annak is tekinti, rendes autóbuzi ugyanis sosem írná XC090-nek a típusjelzést, mint ő tette.
Farkas Flórián nem vallott be autót. Fodor Gábor viszont egy 2005-ben vásárolt Saab 9-5 tulajdonosa. Bizonyára tudatos választás eredménye az autó: kicsit sportos, kicsit exkluzív, kicsit presztízsjármű, de a német prémiummárkákhoz kötődő rossz szájíz nélkül. Okos választás politikusoknak, akár a fenti Volvo.
Gy. Németh Erzsébetet is lekattintottuk, de csakazért, hogy megnézzük: mivel jár egy egykori főpolgármester-jelölt. Nem Smarttal. A képviselő asszony nevén egy 2004-ben vásárolt Renault Mégane van.
Gyurcsány nevén nincs jármű. Viszont fura, hogy az előző miniszterelnök géppel, nyomtatott nagy betűkkel töltötte ki a nyilatkozatot. Miért vajon? Gaz fideszes iráselemzőktől tart talán?
Hagyó Miklós, a BKV által épp elgázolt szocialista főpolgármester-helyettes, most tessenek megkapaszkodni, egy 1993-ban vásárolt Trabantot mondhat magáénak. Más járműve nincs. Szép emlék a KGST-ből, bizonyára.
Herényi Károly, egykori MDF-es, most független képviselő (meglepő módon csak egy érettségi szerepel legmagasabb végzettségként az adatlapján) Deutsch Tamás lelki társa: egy 2007-ben vásárolt Volvo XC90 van a nevén.
Hiller Istvánnak, Horn Gábornak nincs járműve. Ikvai-Szabó Imrének, Budapest SZDSZ-es főpolgármester-helyettesének viszont van egy 2007-ben vásárolt Hobby márkájú lakókocsija! Igaz, senki nem kérdezte, a nyilatkozat csak a motorizált közúti járműveket firtatja, de szép, hogy bevallotta.
És vajon mivel jár az üvegzsebű Keller László, a köz tisztaságának MSZP-s lovagja? Hol egy 12 éves Ford Escorttal, hol egy 2004-ben vásárolt Skoda Superbbel. Legalábbis ezek vannak a nevén. Tiszta átlagember, hát nem?
Kóka János nevén nincs már helikopter. Mondjuk a 2008-ban lízingelni kezdett A8-as Audi árából azért kijönne egy szerényebb darab. De Jánosnak igaza van: ha megteheti, miért is ne járjon saját jogon egy olyan kocsival, ami egykor, miniszterként hivatalosan is megillette?
Kósa Lajos, Debrecen fideszes polgármestere egy 2005-ös dízel Seat Alhambrát mondhat magáénak. Három gyerek mellé el is kél egy ilyen kisbusz. Ha viszont a városvezető egy kis szabadságra vágyik, csak felpattan 2004-ben vett R 1150 RT BMW motorjára, és már neki is vághat a Hortobágy végtelen rónájának a Route 33-ason. Városban persze praktikusabb a 2006-ban vásárolt Suzuki Burgman robogó.
Kövér László bizonyára igaz magyar autóval járna, ha tehetné, de amíg a Suzuki nem gyárt Esztergomban családi minivant, kénytelen német technikát venni. Viszont a pártfegyelem erős: a háromgyermekes Kövér László ugyanolyan Seat Alhambrával jár, mint Kósa.
Kunczének nincs járműve, Lendvai Ildikó se vett a nevére semmit. Na de vajon van-e Suzukija Meggyes Tamásnak, Esztergom fideszes polgármesterének?
Nincs. Viszont a ’78-as Mercedes 240D se kutya, amit a honatya valamikor „1998 előtt” vásárolt. Végre egy rendes majdnem-veterános a csapatban.
Mesterházy Attilának, az MSZP nagy reményének annyi az ingatlana, hogy ki se fért a hét megadott helyre, két extra mezőt kellett felfirkantani a vagyonbevallásra. A sok birtokot Attila nem kocsival, hanem egy 2001-es Honda VFR 800 F-fel rója. Ejnye, MSZP, milyen felelőtlenség ez, 110 lóerős motort engednek tartani a miniszterelnök-jelöltnek?
Dr. Mikola István, a nemzet orvosa nem rendelkezik gépjárművel. Orbán Viktor sem vallott be autót-motort. Pokorni Zoltán viszont igen: egy 2009 decemberében vásárolt Nissan Micra tulajdonosa. Nagy városba kicsi autót, helyes.
Na és Rogán Antal, Budapest szívének polgármestere? Nos, ő egy 2007 óta tartós bérletben lévő Audi A3-ast vett a nevére. Helyes: zsúfolt városnegyedbe kicsi Audi való. Bár talán jobb lett volna másik márkát választani, olyat, ami politikussal összefüggésben említve nem vált ki intenzív nyáltermelést a magyar választók jelentős részéből. (Próbálják ki: politikus-Audi. Ugye? Mintha felvágtak volna egy citromot a szemük előtt.)
Tóbiás József, a szocialisták másik nagy reménye egy igen meglepő járművet szerepeltet bevallásában. Örökölt egy 125 köbméteres Tatrát. Fogalmunk sincs, mi lehet ez, még akkor sem, ha feltesszük, hogy József csak elírta a cm3-t m3-re, és nem egy hatalmas bányateherautóról van szó, hanem inkább valami 125-ös cseh veterán motorról.
Végezetül nézzük a névsor legutolsó helyén szereplő képviselőt, csak úgy, mintegy szúrópróbaszerűen. Hátha közelebb áll az általunk ismert valósághoz egy olyan képviselő, akit nem ismerünk. Zsigó Róbert Bács-Kiskun megyei fideszes képviselő, felesége eladó és számítógép-kezelő(?).
Róbert (három gyermek édesapja) vagyonbevallásában egy 2007-es Dacia Logan kombi és egy 2009-ben vásárolt Toyota Yaris szerepel, mindkét autót hitelre vették. Nagy kombi a családi utakra, kis városi rohangászni, semmi presztízs, csak józan realitás. Nahát, mintha nem is egy parlamenti képviselő életét kukkolnánk, hanem egy igazi, hús-vér kákáeurópai polgáremberét a tisztes középszerből, nem? Jó érzés tudni, hogy ilyen is ül az Országgyűlésben.