Tavaly október végi megválasztása óta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új elnöke, Jean Todt elődjével, Max Mosleyval ellentétben kimondottan csendben volt, a lehető legkevésbé folyt bele a Forma-1 napi ügyeibe. A francia szakember tegnap azonban számos témára kiterjedő interjút adott, amelyben az F1-et érintő számos kérdésben kifejtette álláspontját.

Schumacherről: „A testvérem, a fiam? Nem, a barátom. Az ember a családját nem választhatja meg, a barátait viszont igen. A kapcsolatunk az együtt töltött évek alatt alakult ki. Nem könnyű elnyerni a bizalmát, félénk, visszafogott típus. Örülök, hogy visszatért, mert a négykerekű versenyzés biztonságosabb, mint a kétkerekű. Az én tanácsomat is kikérte, aztán döntött. Ha jó autót kap, most is gyors lesz.”

Az elődről, Max Mosleyról: „A barátom, az egyik legokosabb ember, akit ismerek, aki még ellenfélként is nagyszerű volt. Borzasztó sokat tett a biztonságért, akár a versenypályáról, akár a közutakról van szó. Elég csak arra gondolnunk, hogy Senna óta senki sem halt meg (az F1-ben). Egyébként mindenkinek megvan a maga stílusa” – utalt az angol konfrontatív habitusára Todt.

Az ügy egyértelmű volt, csak Ecclestone nem látta így
Az ügy egyértelmű volt, csak Ecclestone nem látta így

Az ügy egyértelmű volt, csak Ecclestone nem látta így

Az ügy egyértelmű volt, csak Ecclestone nem látta így


Flavio Briatoréről: „Bizonyíték? Egyértelmű volt, valaki (Pat Symonds, Renault-főmérnök) még bocsánatot is kért. A Motorsport Világtanácsban egyetlen ember (Bernie Ecclestone) szavazott a büntetés ellen! Még foglalkozunk az üggyel, az engedélyeket illetően, minden csapatfőnöknek kell majd kapnia” – utalt az FIA-elnök arra, hogy a szervezetnek nem volt már joghatósága Briatore felett, miután távozott a Renault-tól. 

A költségcsökkentésekről: „Ellenzem a költségplafont, mert például Kínában ugyanakkora befektetéssel többet lehet elérni, mint a világ más tájain. A szabályokon keresztül kell spórolni, például évi egy aerodinamikai csomaggal. Hogy az autók jobban csúszkálnak majd Monacóban? Még jobb, meglátjuk, mit tudnak a pilóták!”

Egy ciklusra tervez

Egy ciklusra tervez

Egy ciklusra tervez


A szabályváltoztatásokról, az F1 jövőjéről: „Igyekszem a lehető legvilágosabbá tenni őket, de biztos nem lesz gond, a mérnökök nagyon okosak. A jövő az új technológiáké, elfogadhatatlan, hogy a KERS-t csak a költségek miatt ejtsék, a csapatoknak azon kell dolgozniuk, hogy olcsóbbá tegyék. Az F1-ben meg kell érteniük, hogy a világ megváltozott: egyszerűen nem védhető, hogy egy versenyautó 80 litert fogyaszt 100 kilométeren. A nézőknek nem számít, hogy egy csapat 50 vagy 5 milliót költ.”

A 2010-es idényről: „13 csapatunk lesz, három új (sic!), egy, a Sauber hosszú múltra tekint vissza, jön a Virgin és a Lotus. A Renault-nál teljesen új a tulajdonos. Érdekes szezon lesz! Legjobban az autók teszten látott megbízhatósága lepett meg, régen elromlottak a felfüggesztések, a sebességváltók, most semmi!”

Az új csapatokról és a Stefan GP esetleges beugrásáról: „A Motorsport Világtanács legutóbbi ülésén támogattuk, hogy egy csapat összesen három futamot kihagyhasson. De ha egy csapat kiszáll a bajnokságból, nem kerül a helyére automatikusan egy új. Kizárólag az FIA dönthet arról, hogy egy új belépő megfelel-e” – üzent Todt nem túl burkoltan a beugrásra készülő Stefan GP-t teljes mellszélességgel támogató Bernie Ecclestone-nak.

A Ferrari már a múlt

A Ferrari már a múlt

A Ferrari már a múlt


Kihez húz a szíve? „A Ferrarihoz vagy Schumihoz? Az FIA-hoz! Életem legfontosabb időszaka a Ferrarihoz kapcsolódik, de ez már a múlt. Kapcsolatban vagyok velük, de csak ugyanúgy, mint a többi csapattal. Öreg vagyok már ahhoz, hogy azt hallgassam, Schuminak vagy Ross Brawnnak fogok kedvezni. Ott leszek Bahreinben, de inkább a tévében nézem majd a futamokat.”

A személyes jövőjéről: „írok majd egy könyvet, de csak az FIA-elnöki megbízatásom után. Nem csak a Ferrariról szól majd. Az FIA élén csak egy ciklusra maradok, elképesztő belegondolni, hogy Mosley 16 évig csinálta! Van más dolgom is, az élet pedig rövid.”