Állítólag a Lamborghini Countach nagy hátsó szárnyát Amerikában Hyundai wingnek nevezték, mert ötezer dolláros felára megegyezett egy korabeli Hyundai Pony árával.
Blue drive: kevesebb káros anyag
Időközben ötezer dollárért nemhogy dél-koreai, de semmilyen új autót nem adnak, a Hyundai pedig szépen kinőtte magát: Blue drive néven már csekélyebb környezetkárosításra idomított modelleket is kínálnak.
Roncsderbi Hyundaiban |
Angliában a Hyundai i10 az autócsere-program győztese, mert erre cserélték le a legtöbb öreg, súlyosabban környezetszennyező autót a kinti roncsprémium-program keretében. Így adódott az ötlet, hogy roncsderbin indítsanak egy i10-est, ahol a kivénhedt gépek megbosszulhatják rajta 20 ezer társuk ledarálását. A Hyundai egy forgalomba nem helyezhető prototípust biztosított a mókához, amelyről a szabályok értelmében eltávolították a lökhárítókat, a fényszórókat és a négy légzsákot. Az autót csövekkel és az ajtókba hegesztett fémlapokkal tették biztonságosabbá a verseny előtt. A mókát kiötlő Car Dealer Magazine újságírója nem sokáig élvezhette a roncsderbit: egy Nissan Sunny gyorsan kivégezte a kisautót egy hátulról érkező támadással. |
Elsőre a dízel tesztautó nem tűnik érdekesebbnek, mint az utcán futó összes többi i30, ám ebben már benne volt az új motorleállító szerkezet, amely a benzinesekhez tavaly óta elérhető. A Blue drive a tesztautó esetében nem tartalmaz más fogyasztáscsökkentő trükköt, például ültetést, alacsony gördülési ellenállású gumit, megnyújtott váltóáttételt.
Működik az ISG
Az ISG (Idle Stop & Go) a Cleartec Colttal szemben következetesen leállította a motort, ha megálltunk lámpánál vagy valakire vártunk, hiába volt hó és fagy. A beindítás kellően gyors, nem kellett izgulni, hogy ránk dudálnak hátulról: mire egyesben volt a váltó, a kuplung benyomására induló motor stabilan járt.
Működni tehát ezúttal is jól működött, de az ISG-t szerintünk a dízelhez jóval kevésbé van értelme megfizetni, mint az 1,4 illetve 1,6 literes benzines verziókhoz.
A benzineshez kéne, a dízelhez nem igazán
A gyári adatok szerint a motorleállítás itt csak egy decit tud lefaragni a fogyasztásból, a tesztautó 7,0 literes budapesti fogyasztásán sem látszott a technika hatása. A sokkal gyengébb és hangosabb i30 1,4 kombi étvágyát 7,9 literre szorította le a technika az azonos motorú, de nem ISG-s tesztautókban mért 8,5-9,5 literről.
Hogy működik az Idle Stop & Go? |
A Boschtól vásárolt motorleállító rendszer több paraméter alapján dönt a négyhengeres működéséről. Az i30 motorja akkor kapcsol ki, ha az autó megáll vagy 5 km/óránál lassabban gurul, a hűtőfolyadék nem túl hideg, megfelelő az akku töltöttsége és a telep hőmérséklete 2 és 60 Celsius-fok közötti. Érdekes, hogy a rendszer csak becsatolt övvel működik. Piros lámpánál akkor is másodperceken belül leáll a motor, ha épp erősen dolgozik a légkondicionáló. Szélvédő-párátlanításra kapcsolva azonban nem, mert ilyenkor a maximumon jár a ventilátor. A kezelési útmutató megnyugtatja a tulajokat, hogy egyes visszajelző lámpák (pl. ESP, ABS, kézifék) felgyulladása a motor beindításakor nem hibát jelez, hanem az akku gyenge töltöttségét. Akit zavar a működése, az gombnyomásra bármikor kikapcsolhatja az ISG-t, amely természetesen akkor is visszavonul, ha merül az akkumulátor. A gép nyitott vezető oldali ajtóval vagy motorházfedéllel sem áll le, hogy kímélje a szerelők idegeit. Úgy tűnik, hogy a benzines motorokkal az ISG valóban alkalmas a fogyasztás csökkentésére: száz budapesti kilométerre átlagosan 7,9 litert tankoltunk az 1,4 literes kombiban, légkondicionálással együtt. |
A második oldalon megnézzük, mennyivel drágább a Fordnál, a Volkswagennél és más konkurenseknél egy hasonló autó
Országjárás közben a motorleállítás még kevesebbet hoz a konyhára. A jó nyomatékú, de nem valami robbanékony motor magától is takarékos, nem gond 5 literre lemenni vele.
A dízel i30 igen rokonszenves vonása, hogy a gyár hatfokozatú váltót ad hozzá, bár ez a szabványos mérési ciklusban nem jár semmilyen előnnyel.
(Mivel a szabványos méréskor 120 km/óra a maximális tempó, az sem sokáig, például a Volkswagen simán kiszúrja a Golf BlueMotion vevőinek szemét egy ötgangos, nagy áttételugrásokra kényszerítő váltóval.)
i30, a kényelmesebb Cee’d?
Elvileg a műszakilag gyakorlatilag egyforma Kia Cee’d volna a sportosabb, az i30 a komfortosabb alternatíva a kettő közül, de az i30 rugózási kényelme ezzel együtt is csak közepes.
Az igényes konstrukciójú, hátul is független felfüggesztésből jobb hangolással többet is ki lehetne hozni.
Ezekben az apró fineszekben egy Focus, az Astra vagy a Golf előrébb tart.
Amikor hosszú úton érvényesül a jó üléshelyzet, a rendesen megcsinált ülések és a tágas hátsó lábtér kényelme, miközben a dízelmotor csendesen jár, alig forog hatodikban, ekkor a Hyundai mégis kitűnő vételnek tűnik.
Vetélytársak* | Listaár, forint |
|
FIAT Bravo 1.6 MJet Dynamic, 105 LE | 5 130 000 | |
Ford Focus 1.6 TDCi Fresh, 90 LE | 5 201 000 | |
Hyundai i30 1.6 CRDi Classic Plus +ISG, 90 LE | 4 699 000 | |
Peugeot 308 1,6 HDi Confort Pack, 90 LE | 5 099 000 | |
VW Golf 1,6 TDI Trendline, 90 LE | 5 591 750 |
Önmagában az ISG felárát nem lehet kideríteni, mert az automatikus motorleállítással egy külön modell szolgál. A Classichoz képest plusz 200 ezer forintért az ISG-n kívül jár ködlámpa, ülésfűtés, motoros állítású tükör és távirányító a központi zárhoz. Kár, hogy a gazdag, függönylégzsákot és aktív fejtámlát is tartalmazó biztonsági felszereltséget több kivitelben felárért sem lehet kiegészíteni ESP-vel. Ezen a középkori megoldáson egy Csehországban gyártott autóval rég túl kellene lenni.
* Az ötajtós modellek árai, a tesztelt Hyundaiéval összevethető felszereltséggel, de motorleállító-rendszer nélkül |
Nem a legjobb, de jó az ára
Ha ez a kocsi a sajátom lenne, városban is adódott volna olyan érzésem, hogy mennyire okosan költöttem el az autóra szánható pénzt. Az alapáras ülésfűtés gyorsan feléled, sokfelé rámolhatunk, minden a helyén van és intuitívan működik a rádiócsatornák beállításától a tükörbehajtásig.
Egy jól felszerelt új Astra vagy Golf VI megejtő halkságától, rendíthetetlen tömbszerűségétől az i30 távol van ugyan, de a tesztelt modellért listaáron elkért 4,7, akcióban 4,3 millió forint jó ár egy gazdagon felszerelt, biztonságos és öt év kilométer-korlátozás nélküli garanciával védett, dízelmotoros kompakt autóért. Amely sok neves konkurenssel szemben legalább akkor nem szennyezi a környezetet, ha állunk.