Kis vagy kompakt autó?
Apróbb modellfrissítésen esett át a Suzuki SX4. Sok módosításra nemigen volt szükség, mert koncepcióját nézve az SX4-gyel a Suzuki megelőzte korát: a három évvel későbbi Toyota Urban Cruiser pont ilyen autó, a Nissan most mutatta be a Juke-ot, a GM pedig még mindig csak fejleszti a maga konkurensét.
Közkeletű tévedés az SX4-et kompakt autónak hinni, a Suzuki is ráerősít a Swiftnél tényleg nagyobb autó szerepére. Az alsó középkategóriás mezőnyhöz viszonyítva az SX4 menthetetlen helyzetben volna, annyival kényelmetlenebb és szűkebb mondjuk egy 308-asnál.
Maradjunk inkább a kiskocsik között, ahol az SX4 270 literes csomagtartója már nem nevetséges, hanem közel átlagos méretű, a második sor tágasságával egyenesen kiemelkedik az autó.
Városban nagyon él
Az SX4 így is fapados, a kerekek felől vizes úton harsog a gumizaj, a motor a jól áttételezett, ésszerűen hosszú ötödik fokozat ellenére is lehetne halkabb autópályán.
Érezni, hogy ez a Suzuki is városi autó, mint a Swift, a Splash vagy a májusra várt Alto. A nagyvárosi dzsungelharcban az SX4 adottságai majdnem tökéletesek.
Terepen is boldogul
Ha az irtózatosan vaskos első tetőoszlop nem rontaná a kilátást, optimális lehetne, így viszont egy kafferbivaly is elbújhat a holtterében.
A terepes verzió 19 centis hasmagassága kifogott ugyan az emelőn, de ennél fontosabb, hogy könnyű járdára állni az autóval és nem veri oda az orrát a legotrombább fekvőrendőrön sem.
A rövid autóval könnyű parkolni, a magas ülésből jól kilátni előre, és a tesztelt verzió összkerékhajtása az idei havas télben csodálatos volt, igazi áldás annak, aki meredek utcákban jár haza.
i-AWD: 4×4 egyszerűen |
Az i-AWD névre keresztelt rendszer egy elektronikus vezérlésű kuplunggal csinál összkerekes autót az elöl hajtó SX4-ből. A kézifék melletti kapcsoló minden helyzetre választ ad. 2WD-állásban a legkisebb a fogyasztás, ilyenkor csak az első kerekek hajtják az autót. Néhány kivételes esettől eltekintve ez jó is, mert a fronthajtású SX4 is elboldogul hóban. A rendszert Auto állásba téve, az első kerekek kipörgésétől függően kapcsolódnak be a hajtásba a hátsó kerekek. A harmadik lehetőség a 4×4 Lock, ami szorult helyzetből is könnyedén kirántja az autót, ilyenkor állandó 50:50 az erőeloszlás, a jó magas hasú autó küszöb fölé érő hóban, felázott, bakhátas úton is elemében van. Az SX4 nem terepjáró, de fixre zárt négykerék-hajtással igen sokat nyújt. Rendes téli gumival nincs olyan havas utca, ahol anyunak akár csak megizzadna a tenyere, míg a kicsikkel hátul felgördül oda, ahol előtte sokkal drágább autók is visszacsúsztak. Ez a beállítás 60 km/óránál kikapcsol, a kocsi átvált Auto módba. Az alábbi videó értékes, japán nyelvű magyarázattal dúsítja a hajtásrendszer működéséről készített felvételeket. |
A kívül csak ibolyaszerény változásokat hozó modellfrissítéssel inkább a technika fejlődött, mindkét benzines motorban találtak még 13 lóerőt a japánok.
A változó szelepvezérlés és szívócsőhosszúság jót ígér, az ezerhatos szívó benzinesek között a 156 Nm és a 120 lóerő is szép eredmény.
Húzatni kell a 120 lóerőért
Talán az összkerekes hajtásláncban vesztek el, mindenesetre egy 120 lóerős kisautóhoz képest az SX4 álmosan indul meg.
A motor kényelmesen elég az utazáshoz közepes és kis fordulaton, de szemrebbenés nélkül forgatni kell legalább hatezerig, hogy felébredjen. A váltóhoz határozottan kell közelíteni, némi erő kell a kapcsolásokhoz.
A tesztautó árával együtt a fogyasztás sem suzukisan alacsony. Amikor erősen ráértünk, országúton 100 alatt haladva 6,6 literre ment le a fogyasztás. A 9,7 literes budapesti értéknek azonban aligha örülne egy tulajdonos.
Vetélytársak | Listaár, forint |
|
Kia Soul 1,6 CVVT EX 2WD (128 LE) | 4 449 000 | |
Suzuki SX4 1.6 GS 2WD (120 LE) | 4 352 000 | |
Suzuki SX4 1.6 GS 4WD (120 LE) | 4 908 000 | |
Toyota Urban Cruiser 1,33 2WD Exe (100 LE) | 5 160 000 | |
Skoda Yeti 1,2 TSI Ambition 2WD (105 LE) | 5 138 500 |
Nem drága a 4×4
A 4×4-es hajtás tehát öröm és kolonc egyaránt, az SX4-ből a nagy többség nem véletlenül veszi az elsőkerék-hajtásút. Én örömmel megadnám neki ezt a pluszt, mert a Suzuki a letakarítatlan, nyaktörően síkos utcákban és mély hóban is fölényesen mozgott.
Ha az a kérdés, hogy tankolok-e bele 1-1,5 literrel többet, mint a fronthajtásúba, de eljutok szinte mindenhová, akkor az idei tél után a válasz talán igen, legalábbis nálam. Azért csak talán, mert az SX4 első hajtással is jól kapaszkodik, az 556 ezer forintért mért 4×4-re nincs igazán szükség a gazdagon felszerelt GS-ben.
Műszaki adatok – Suzuki SX4 1,6 GS 4WD | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1586 |
Furat x löket (mm) | 78,0 X 83,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 88(120)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 156/4400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 149 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4150/1755/1620 |
Tengelytáv (mm) | 2500 |
Csomagtér (liter) | 270/625/1045 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1330/355 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 205/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 908 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 000 300 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei (SX4 GS) | Hat légzsák, ABS, menetstabilizáló elektronika, kulcsnélküli indítás, elektromos ablakemelő elöl-hátul, távirányítós központi zár, automatikus légkondicionáló, ülésfűtés elöl, könnyűfém keréktárcsa, offroad optikai csomag, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető CD-s rádió 9 hangszóróval, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Hasonló felszereltséggel, teljesítménnyel és összkerékhajtással sehol nem találni olcsóbb autót, de egy SX4-ért 4,9 millió Ft túl nagy falat. Egy szűk réteg tud élni a 4×4 előnyeivel, ők elégedettek lesznek a fapados kisautóval. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|