Jari-Matti Latvala nem épp a legvidámabban ünnepelte 24. születésnapját. A finn pilóta a tavalyi Portugál-ralin elképesztően nagyot bukott versenyautójával. A Ford Focus WRC egy hegyoldalon leborulva 12-szer fordult át, majd 200 méterrel mélyebben egy fa állította meg.
Az eset videón:
A versenyautó mondhatni rommá tört, ugyanakkor a Focusba épített biztonsági megoldásoknak, az extrém erősségű vázszerkezetnek és bukókeretnek köszönhetően a versenyzők néhány apró zúzódástól eltekintve sértetlenül szálltak ki az autóból.
Ám nemcsak a versenyzők élték túl az esetet, de az autó is. Az M-Sport, amely a Focus WRC-ket építi a Ford csapata számára, a baleset kivizsgálását követően arra az eredményre jutott, bár az első felvételeken úgy tűnt, az autó borzalmasan összetört, és jóllehet a külső karosszérialemezek valóban látványosan sérültek, a pilótafülke és a bukóketrec teljesen érintetlen maradt, ezért kijavították a kocsit.
A helyszíni vizsgálatot követően a Focust az M-Sport angliai központjába szállították, ahol szétszedték és tökéletesen újraépítették.
„Korábban egy ilyen súlyos balesetben megsérült autó biztosan a roncstelepen végezte volna, esetünkben azonban a Focus WRC-t újjáépítették, még a motor és a váltómű is újbóli felhasználásra került” – mondta a Ford Európa motorsport igazgatója, Gerard Quinn.
Latvala, aki 2010-ben is a Ford gyári csapatát erősíti, az idény első versenyén, a Svéd-ralin vezeti majd az újjászületett versenyautót. A finn pilóta első világbajnoki futamgyőzelmét éppen Svédországban, a 2008-as Svéd-ralin szerezte meg.
A 2010-es világbajnoki évad a Focus WRC tizenkettedik, ám egyben utolsó éve is, 2011-ben a Fiesta alapjaira épült versenyautó veszi át a helyét. A két világbajnoki címet (2006, 2007) birtokló Focus WRC tartja a legtöbb győzelmet szerző raliautó címét: összesen 41 elsőséggel, ugyanakkor magabiztosan őrzi a legtöbb egymást követő pontszerző hely megszerzésével zárult futam rekordját is, az elmúlt 119 futamon ez mindannyiszor sikerült.