Botlás kizárva
A régióban turnézó autók formájáról mindenkinek megvan a saját véleménye. Nekem főleg oldalról volt jó nézegetni a függőlegesen álló veséket, a remekbe sikerült tetőívet és a klasszikusan hátsókerék-hajtású autós arányokat a rövid első túlnyúlással.
Van, aki szerint az új gyávább elődjénél, túlságosan konformista, szerintem például nem olyan formátlan, újra egy sportosan elegáns autó. A BMW nem nagyon kockáztathat, mert az Ötös adja a konszern profitjának felét, ezt a modellt szokás cash cow-nak nevezni. A konkurensek sem kockáztatnak, az E-osztályt igen jól fogadta a piac és az Audi sem fog botlani a következő A6-tal, ez szinte biztos.
Hét éve az E60/61 bemutatásakor a BMW nem győzte magasztalni a teljes egészében alumínium orr-részt, mert ez kevésbé drága, mint az Audi A2 vagy A8 teljes egészében alukasztnija, viszont könnyebb, mintha acélból volna.
Mégsem olyan csodás az aluorr?
Emlékszem a sajtóanyagra, mekkora vívmányként dicsérte a tűzfalig könnyűfémből lévő orr és a szélvédőtől következő acéltest különleges rögzítési módszerét, a ragasztásos szegecselést.
Visszatér az 535i |
Egy BMW-affin autóbuzi legalábbis megborzong, ha egy Ötös hátulján azt látja: 535i. Az új 535i-t, nevével és elődeivel ellentétben, nem 3,5 literes szívó hathengeres benzines repíti, hanem az Év Motorja címekkel gazdagon megszórt 3,0 literes turbómotor utódja. A fő különbség a kettő között a feltöltésben, a szelepvezérlésben és a befecskendezésben van. Az eddigi két kis feltöltő helyett az újnak egy is elég, etetését a friss fejlesztésű közvetlen befecskendezés végzi. Pillangószelepre nincs szükség, mert a Valvetronic a szelepnyitás mélységének szabályozásával adagolja a hengerbe kerülő levegő mennyiségét. A teljesítmény maradt 306 lóerő, a maximális nyomaték 400 Nm, de most kicsit előbb, 1200-as fordulattól állandó 5000-ig. Régi szép idők! Az új motor a V8-as 540i-t igyekszik pótolni. 1,3 literrel alacsonyabb szabványos átlagfogyasztása örvendetes, de a mínusz két henger ezen a szinten fájó presztízsveszteség, hiszen már az 520d is épp elég erős és dinamikus lehet. Korábban az első három generációból készült M5355 i illetve 535i, az E12-ből és az E28-ból 218 lóerővel. Az 1988-tól gyártott E34-es szériából az 535i a katalizátor miatt 211 lóerős volt. A hengerenként kétszelepes motorral végig kora egyik legjobb sportlimuzinja volt az 535i. Két gázfröccs egész estét betöltő hangélményt ad benne, csodás járásáról és letaglózó erejéről nem is beszélve. |
Alig hízott, sokat szilárdult
Nos, ennek vége. Elsősorban a töréstesztek feltételeinek szigorítása miatt fordított hátat a BMW az eddigi megoldásnak, főként az egyesült államokbeli oldalütközési teszthez lett volna túl gyenge a könnyűfém struktúra.
Az új modell váza szupernagy szilárdságú acélból van. Ez a fém annyira erős, hogy a fejlesztőknek külön vágási pontokat kellett kialakítaniuk, hogy egy balesetben a tűzoltók menteni tudják az utasokat. A képen lilával jelölt szupernagy szilárdságú acélt másképp nem vagy csak nagyon nehezen vágnák át a tűzoltók a hidraulikus feszítő-vágóval és a többi célgéppel. tudtuk meg Kiszely Csabától, a BMW műszaki oktatójától.
Mi micsoda? – Extrák az új 5-ösben |
Kanyarodófény (Bending Lights) funkcióval kiegészített adaptív kanyarvilágítás (Adaptive Headlights) változó fényeloszlással és adaptív fényszórómagasság-állítással (Adaptive Headlight Range Control), fényszóró-asszisztens (High Beam Assistant), parkolássegítő rendszer (PDC), tolatókamera, Surround View Side View ésTop View funkciókkal. Továbbá éjjellátó rendszer (BMW Night Vision) személyfelismeréssel, Head-Up-Display (HUD), parkoló-asszisztens (Parking Assistant), Stop & Go funkcióval kiegészített aktív sebességszabályzáshoz (Active Cruise Control; ACC) csatlakozó, a ráfutásos baleset veszélyére figyelmeztető és fékezési funkció, sávváltás figyelmeztető rendszer (Lane Change Warning). Van sávelhagyás-figyelmeztető rendszer(Lane Departure Warning), sebességhatár-kijelzés (Speed Limit Info), automatikus bővített segélyhívás (Enhanced Emergency Call) És ez még csak a fékrendszer! Szériakivitelben: Dinamikus Menetstabilizáló (DSC) és Blokkolásgátló (ABS) illetve Dinamikus Vonóerő-szabályzás (Dynamic Traction Control; DTC), Kanyarbeli Fékszabályzás (Cornering Brake Control; CBC), Vészfékrásegítő (DBC), a féktárcsák rendszeres szárazra fékezése (Dry Braking), Féknyomás-kiegyenlítés (Fading Compensation), Emelkedő-asszisztens (Start-Off Assistant) |
Nincs vége, az új 5-ös BMW még igen sok minden tud, aminek csak a túloldalon maradt hely
Lát az éjszakában
Az autó mindent megtesz, hogy baleset ne következhessen be, a Hetes teljes arzenálját beveti. Jó pénzért gyakorlatilag minden benne van, amit csak a beszállítók fel tudnak kínálni az autógyáraknak. Benne a gyalogosokat az immár négy színnel dolgozó head-up displayen is megjelenítő éjjellátótól berendezéstől az ütközés erősségét csökkentő automatikus fékezésig.
Az új 5-ös motorházfedele, első sárvédője és összes ajtóborítása alumíniumból készült, amivel 50 kilót sikerült megspórolni az acélhoz képest. Az autó azonban így is nehezebb elődjénél, például a 17 colosra emelt alap kerékméret miatt, de 55 százalékkal merevebb is nála.
Új futómű
Az alu motorháztető azért is érdekes, mert a Jaguar XK-t vagy a Citroën C6-ot követve a fedél a BMW-n is felugrik (elöl három, hátul öt centit), ha a vezető elgázolna egy gyalogost vagy kerékpárost. Így nagyobb a távolság a motorblokktól, elkerülhető, hogy a járókelő feje az energiát elnyelő motorházfedél helyett az alatt lévő fémtömbnek ütközzön.
A futómű is új. Az előd kitűnően működő, de konstrukcióját nézve méltatlanul olcsó, kompakt autóba illő MacPherson rugóstagos felfüggesztése helyett az új Ötös klasszikusan szép, kettős keresztlengőkaros első futóművel büszkélkedhet. Az Integral V egy többlengőkaros hátsó futóművet takar.
Minden, ami gut und teuer
A rugózatlan tömeget az E39 óta könnyűfémmel csökkentő felfüggesztéshez is kapható minden, ami gut és teuer. Az oldaldőlést aktív kanyarstabilizátor csökkentheti, kiegészítve a nyomó és húzóirányban is a körülményekhez alkalmazkodó, változó vezérlésű lengéscsillapítást.
12-ből 24 volt |
Az 530d és az 550i esetében a nehéz motorok miatt a villanymotoros kormányszervónak 24 voltra van szüksége a működéshez, ám az autó fedélzeti elektromos rendszere 12 voltos. A BMW két akkuval oldja meg a problémát: a kormányt elfordítva egy apró, 10 amperórás telep besegít a normál akkumulátornak. A kettő sorba kötésével, de csak a kormányrásegítés számára előáll a 24 volt. Amikor nincs szükség a szervóra, megszűnik a soros kapcsolat. |
A BMW az új 5-ös 7-es sorozatot gyártja hasonló műszaki alapokra, a feláras négykerék-kormányzást is a Hetestől örökölte az autó.
60-ig a fordulókör átmérőjét csökkentik fél méterrel az elsőkkel ellentétesen elforduló kerekek. Gyorsabban hajtva az útfekvést javítják, az elsőkkel párhuzamosan elfordulva.
Sorhat és V8
Remek motorokat örökölt elődjétől az új modell, de a BMW azért továbbfejlesztette őket, hadd izzadjon a konkurencia. Az 523i és az 528i is háromliteres szívó benzines, a másik sorhat, az 535i turbós.
A dízelek között a háromezres blokk 525d és 530d néven fut eltérő teljesítménnyel. A szintén ígéretes 520d fogyasztása a szabványos mérési ciklusban nem sokat csökkent (5,1 helyett 5,0 liter), de mindezt egy 380 Nm-es, 227-es végsebességű luxusautó nyújtja.
De sok a titok!
A BMW-nél az a vállalati policy, hogy a jövőben érkező modellekről hivatalosan bármit is mondani titok, titok, titok, titok, ezért maradnak a saját megérzéseink.
Az összkerekes modellek 2010 végén-2011 elején, a kombik kicsit előbb csatlakozhatnak a hátsókerék-hajtású limuzinhoz, amelynek előértékesítése már elkezdődött.
Itthon, de egész Európában is március 20-a a nagy nap, a forgalmazás kezdete. Úgy tűnik, többen is áhítoztak az újra, és mernek nagyot álmodni: az eddig eladott autók között több 550i is van. És bármilyen meglepő, a BMW már nem kér felárat a pohártartóért, sem a 23 milliós csúcsmodellben, sem a július táján megjelenő 520d-ben.
Benzinesek | 523i | 528i | 535i | 550i |
Hengerűrtartalom, cm3 | 2996 | 2996 | 2979 | 4395 |
Max. nyomaték (Nm) | 270/1500-4250 | 310/2600-5000 | 400/1200-5000 | 600/1750-4500 |
Max. teljesítmény (kW/LE) | 150/204/6100 | 190/258/6600 | 225/306/5800 | 300/407/5500-6400 |
Végsebesség (km/óra)/0-100 gyorsulás (s) | 238/7,9 | 250/6,6 | 250/6,0 | 250/5,0 |
Átlagfogyasztás (l/100 km)/CO2-emisszió (g/km) | 7,6/177 | 7,8/182 | 8,5/199 | 10,4/243 |
Saját tömeg (kg) | 1625-1725 | 1635-1730 | 1685-1775 | 1830-1905 |
Alapár (Ft) | 13 177 000 | 14 992 000 | 16 399 000 | 22 990 000 |
Dízelmodellek | 520d | 525d | 530d |
Hengerűrtartalom, cm3 | 1995 | 2993 | 2993 |
Max. nyomaték (Nm) | 380/1900-2750 | 450/1750-2500 | 540/1750-3000 |
Max. teljesítmény (kW/LE) | 135/184/4000 | 150/204/4000 | 180/245/4000 |
Végsebesség (km/óra) /Gyorsulás 0-100 (s) |
227/8,1 | 236/7,2 | 250/6,3 |
Átlagfogyasztás (l/100 km) /CO2-emisszió (g/km) |
5,0/132 | 6,2/162 | 6,3/166 |
Saját tömeg (kg) | 1640-1720 | 1690-1780 | 1715-1795 |
Alapár (Ft) | Júliustól | 13 845 000 | 14 990 000 |