Már évek óta tudjuk, hogy az Audi újra visszatérne a kisautógyártók közé. Az A2 bukása után most egy izgalmasabb, sportosabb karakterű autóval próbálkoznak, melynek elsődleges célja, hogy a MINI által meghatározott szegmensben vevőket szerezzen.
Az A1 ugyanazokat az értékeket hozza, mint brit társa: izgalmas külső sportos karakterrel, prémium minőségű utastérrel párosítva. Az A1 3,95 méter hosszú, 1,74 méter széles, 1,42 méter magas. Tengelytávolsága 2,47 méter. A csomagtartó alaphelyzetben 267 literes, de a hátsó üléseket ledöntve a plafonig pakolva közel köbméteres helyet tölthetnek be a csomagok. Az autó alaptömege mindössze 1045 kiló.
Kialakításából is egyértelmű, hogy a cél a stabilitás és a minél tágasabb belső volt, hiszen a kerekek szinte az autó sarkaiba kerültek. Formailag nemigen köthető az Audi jelenlegi modelljeihez, igazából csak a hűtőmaszk és a lámpatestek emlékeztetnek a többi modellre.
Alaphelyzetben az autó egyszínű karosszériát kap, a képeken is látható fémes tetőoszlop pluszpénzért kerül az A1-re, de ha valaki még egyedibbet szeretne, a tetőt is kérheti más színben.
Nem hiányzik az Audiknál immár megszokott, LED-ekből kialakított nappali menetfény, amely ezen a modellen egy szárnyat formáz. A hátsó lámpákban szintén diódák villannak fel.
Az utastér egyértelműen audis, ugyanakkor a korábbi határozott élekkel rajzolt formák helyett ezúttal a köröké a főszerep. A szellőzőrostélyokon, a klíma és hifi vezérlés gombjain is kihangsúlyozták a tervezők a körformát. Sőt a kormányon sem köszön vissza a szögletes hűtőmaszk, azt is íves forma díszíti. A hivatalos közlemény szerint a repülőgépek szárnya és hajtóműve ihlette a belső tér formáit.
A műszeregység fekete számlapos, amelyen fehérrel illetve pirossal jelennek meg a feliratok. Az utastér hangulatát éjszaka LED hangulatvilágítás teszi különlegessé. Amennyiben 465 wattos Bose hifi van az autóban, a hangszórókat is kiemelik a fénnyel.
Bár a képeken fekete és alumínium uralja az utasteret, természetesen sokféle variáns választható, a szellőzők is többféle színnel díszíthetők. Felárért a műszerfal közepébe 6,5 colos kinyitható képernyő kerül, amelyen a rádió és az MMI információs és kommunikációs rendszer adatai követhetőek nyomon. A navigációs rendszert is magában foglaló egység számos lehetőséget biztosít az elektronikus eszközökkel, mobiltelefonokkal való kapcsolatra.
A fedélzeti számítógépet felszerelik hatékonysági programmal, amely megmutatja a fogyasztás szempontjából fontos adatokat és ajánlásokat tesz a hatékonyabb vezetésre. Az utasok biztonságáért alaphelyzetben első, oldalsó és függönylégzsákok felelnek, de nem hiányzik az övfeszítő, överő-határoló, az ABS és ESP sem.
.
Kezdetben két dízel- és két benzines motor kerül az A1-be. A belépő motor az 1,2 literes TFSI 86 lóerővel. A másik benzines 1,4-es, turbós 122 lóerős teljesítménnyel, jelenleg ez a legsportosabb változata az autónak, amellyel épp képes megfutni a 200 km/órás tempót.
Dízeloldalon a Magyarországon készülő 1,6 literes blokk 90 illetve 105 lóerős variánsai szerepelnek. Ezekkel különösen takarékos az A1, 3,8, illetve 3,9 litert fogyaszt a szabvány szerint. Ebben szerepe van annak is, hogy az autókat fékenergia-regeneráló és motorleállítós Start&Stop rendszerrel is felszerelik. Alaphelyzetben motortól függően öt-, illetve hatfokozatú kézi sebességváltó jár a kocsihoz, extraként azonban hétfokozatú duplakuplungos automata is elérhető
Jelenleg az A1 csak elsőkerék-hajtással mutatkozott be, de minden bizonnyal nem kell sokat várni, hogy a kínálat kibővüljön quattro modellekkel is. A pletykák szerint később sportmodell is készül majd.
Már jelenleg is rendelhetők S-line kiegészítők, amelyek nemcsak optikailag teszik még sportosabbá a kisautót, de kérhető feszesebb hangolású futómű és direktebb kormányzás is. Emellett minden modellben széria az elektronikus differenciálzár, amely túl gyors kanyarvételkor az ívbelső első kerék fékezésével csökkenti az alulkormányozott jelleget.
Az új Audi A1 a jövő hónap elején, a Genfi Autószalonon mutatkozik be hivatalosan. Forgalmazását még idén megkezdik.
MŰSZAKI ADATOK:
Audi A1 |
1.2 TFSI |
1.4 TFSI |
1.6 TDI |
1.6 TDI |
Teljesítmény | 86 LE | 122 LE | 90 LE | 105 LE |
Max. nyomaték | 160 Nm | 200 Nm | 230 Nm | 250 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,1 s | 9,2 s | 12,2 s | 10,8 s |
Végsebesség | 179 km/h | 200 km/h | 179 km/h | 187 km/h |
Átlagfogyasztás | 5,1 liter | 5,4 liter | 3,8 liter | 3,9 liter |