Áramvonalas ötajtós

Az Opel felismerte, hogy egy statikus prezentációra fölösleges pénzkidobás Frankfurtig utaztatni az újságírókat, így a Genfi Autószalonon a következő Meriva mellett kiállítandó Flextreme GT/E bemutatóját a cég budaörsi irodájából követhettük nyomon.

Vidám kompánia: balra Dános András az Opeltől, mögötte Csikós Zsolt a Totalcartól
Nemsokára kezdődik!

Nemsokára kezdődik!

Nemsokára kezdődik!


A diákat Mark Adams kommentálta, a GM Europe formatervezésért felelős alelnökének telefonon tehettük fel kérdéseinket az autóval kapcsolatban.

Mark Adams természetesen a formára koncentrált, de az Opel a bemutató után adatokat is közölt a feltűnően szép autóról.

Légellenállási szempontból a meredeken levágott végződés volna jó, mert így könnyebben leválnak a légörvények a kocsi mögött.

A penge segíti a légörvények leválását, ezek így kevésbé szívják visszafelé az autót, csökken a légellenállás

A penge segíti a légörvények leválását, ezek így kevésbé szívják visszafelé az autót, csökken a légellenállás

A penge segíti a légörvények leválását visszafelé az autót, csökken a légellenállás


Ám a légellenállás csökkentésének alárendelt Toyota Prius vagy a Honda Insight megoldása nem jöhetett szóba egy lélegzetelállítónak szánt kupénál, amelynél a domborulatoknak kell vágyat kelteniük a szemlélőben.

Letakart kerekek

A megoldás a hátsó sárvédő mögül, egy sniccer pengéjéhez hasonlóan kitolható légterelő, amely csökkenti az autó légellenállását. A Flextreme GT/E rendkívül áramvonalas, alaktényezője 0,22. Szériaautók között 0,25 körül van a minimum, ahonnan már nagyon-nagyon nehéz lejjebb menni.

GT/E: a C Kadettel indult
Walter Röhrl hirdette a Kadett C GT/E-t. Röhrl kétszeres ralivilágbajnok, félisten és fenomén, ha valaki nem ismerné

Walter Röhrl hirdette a Kadett C GT/E-t. Röhrl kétszeres ralivilágbajnok, félisten és fenomén, ha valaki nem ismerné

Walter Röhrl reklámozta a Kadett C GT/E-t kétszeres ralivilágbajnok, félisten és fenomén, ha valaki nem ismerné


Sokunknak ismerős lehet a GT/E név. A GSi-t megelőző korszakban így hívták az Opel sportmodelleket, például a még hátsókerék-hajtású Kadett GT/E-t. Elsőként a C Kadettből dobott piacra GT/E verziót az Opel, 1,9 illetve kétliteres szívómotorral. A Mantából is létezett GT/E.

1979-től a D sorozatú Kadett elképzelhetetlen lett volna sportváltozat nélkül, mert az 1976-ban bemutatott Golf GTI tarolt a piacon. A GT/E verzió befecskendezéses, 115 lóerős motorral igyekezett felvenni a kesztyűt a 110 lóerős, de kisebb Golffal szemben. A korabeli sportos Opeleken a GT/E-ben a Gran Turismo után a befecskendezés (Einspritzung) betűje következett. A 2010-es tanulmányautó esetében az E az elektromos hajtásra utal.

Plexilap fedi a lyukakat, javítva a légellenállást

Plexilap fedi a lyukakat, javítva a légellenállást

Plexilap fedi a lyukakat, így áramvonalasabb


A 19 colos felnik esetében is sikerül a szépséget összebékíteni a jó légellenállással. Ennek érdekében a keréktárcsa nyílásait plexilapok fedik, csökkentve az autót visszafogó örvénylést.

Szemből nekem kicsi mazdás az ötszögletű hűtőnyílás, az autó a Mercedes SLR-re is hasonlít, ami mindenképp bók. A Flextreme GT/E-ből ebben a formában biztosan nem lesz megvásárolható autó, de egyes megoldásai visszaköszönnek majd a jövőbeni Opeleken.

Akkuk a Chevrolet Voltból

Hasonló orrot látunk majd utcai Opeleken is

Hasonló orrot látunk majd utcai Opeleken is

Hasonló orrot látunk majd utcai Opeleken is


Az ötajtós koncepcióautó nagyjából egy Insigniányi parkolóhelyet foglal el, de műszakilag nincs köze a 2009-es Év Autójához. A technikát a tanulmányautó megörökölte a Chevrolet Volttól, de nem egy az egyben.

Maradt az alvázban, T alakban elrendezett akkucsomag, de a nagyobb méretek miatt több is elférne telepekből. Az autónak azonban nem mennie kell, hanem bemutatnia a formatervezés jövőjét. A kicsi és könnyű benzinmotor előnye a jobb súlyeloszlás, egy dízelmotorral több a teher az első kerekeken.

Akkora, mint az Insignia

0,22 az alaktényezője. Egy Priusé 0,25, de az utcai autó, azzal nehezebb

0,22 az alaktényezője. Egy Priusé 0,25, de az utcai autó, azzal nehezebb

0,22 a Flextreme GT/E  alaktényezője


476,2 centis hossza ellenére az autó nem nehezebb, mint a 440,4 centis Ampera. A telekonferencián feltett kérdésünkre Mark Adams, az Opel formatervezési vezetője nem mondott konkrét súlyt, de annyit elárult, hogy viszonylagos könnyűségét az alumínium karosszériaelemeknek köszönheti az autó.

Kedvező légellenállása miatt a négyajtós sportkupé jóval gyorsabb a 2011-ben sorozatgyártásba kerülő Amperánál. Végsebessége 160 helyett meghaladja a kétszázat, gyorsulása is fickós: 9 másodpercen belül eléri a százat. Ezek azonban alighanem becsült adatok, mert az autó belső tere nincs kidolgozva.

150 lóerő, 370 Nm

500 km a maximális hatótáv, ha a benzines motor tölti az akkukat

500 km a maximális hatótáv, ha a benzines motor tölti az akkukat

500 km a maximális hatótáv, akkuval 60 motor tölti az akkukat


Ami biztos, az a 111 kW-os villanymotor 370 newtonméteres nyomatéka, ez egy rendes kétliteres turbódízeltől is kedvező érték volna.

Ráadásul ezt azonnal le is adja a villanymotor, ami az elektromos hajtás egyik nagy előnye.

Ám a 16 kWh-s akkumulátorból legkésőbb 60 kilométer megtétele után kifogy a szufla. Sebaj, ekkor lép működésbe az akkukat töltő benzines motor.

Csupán 40 g/km a CO2-emisszió. Egy átlagautóé 200 g, 8,3 literes benzinfogyasztással számolva

Csupán 40 g/km a CO2-emisszió. Egy átlagautóé 200 g, 8,3 literes benzinfogyasztással számolva

Csupán 40 g/km a CO2-emisszió benzinfogyasztással számolva


Az 1,4 literes gép a fogyasztás szempontjából kedvező tartományban dolgozva tölti az akkumulátorokat a generátoron át, maximum 500 kilométerre kitolva a hatótávolságot.

Töltés konnektorról vagy a benzines motorral

Amennyiben az autó nem megy többet napi 50-60 kilométernél, a hatótávot megnyújtó belső égésű motor (angolul range extender) beindítása nélkül használható, az akkuk külső töltésével.

3 óra alatt feltölthető az autó

3 óra alatt feltölthető az autó

Három óra alatt feltölthető az akkucsomag


A tulaj az irodában, otthon, esetleg a parkolóházakban és közterületen létesítendő töltési pontok egyikén vételezhet áramot, sima 230 voltos hálózatról.

A csatlakozót a hűtőrácsból kiemelkedő embléma rejti, hogy a tankolás kellően élményszerű legyen az elektromos üzemben zéró helyi károsanyag-kibocsátású autóval.

Gyorstöltéssel három órán belül feltölthetőek az akkumulátorok, kellően terhelhető elektromos hálózat esetén. Nálunk otthon a 6 és 10 amperes biztosítékokkal ez biztosan tovább tartana, de a hálózat bővítését amperenként kétezer forint körüli áron megoldja az áramszolgáltató.