A ma este nyolckor megrendezésre kerülő látványos szuperspeciállal kezdetét veszi a 2010-es Svéd-rali, amely a 13 futamos rali-világbajnokság első állomása. Szinte biztosan idén is ugyanazok a pilóták küzdenek majd a győzelemért, nagy valószínűséggel Sebastien Loeb vagy Mikko Hirvonen örülhet majd a bajnoki címnek év végén.
Továbbra is csak két gyártó vesz részt a sorozatban és maradnak az autók is, idén is Citroën C4 és Ford Focus WRC-k indulnak majd a gyári csapatoknál. Technikai szabályváltozás nem történt, így a tavalyi specifikációjú autókkal indulnak a sztárok. A csapatok főként az autók beállításának tökéletesítésével próbálják még gyorsabbá tenni járműveiket.
Újdonságként a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új pontozási rendszert vezetett be, aminek következtében többen kaphatnak pontokat. Immár nem az első nyolc, hanem tíz célba érő kap pontot, sorban: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 és az utolsó 1 pontot.
Érdekesség, hogy a Citroën csapatban idén nem lesz első számú versenyző, úgy nyilatkoztak, Dani Sordo szabadon támadhatja a hatszoros bajnok Sebastien Loeböt. A csapatfőnök egyetlen utasítást adott: mindkettőjüknek a csapatbajnoki cím megszerzéséért kell hajtaniuk, nem az egyéni sikerekért. Meglátjuk. Talán idén Sordo megszerezheti első győzelmét.
Ezzel szemben a Fordnál Mikko Hirvonen hivatalosan is első számú versenyző lett. A korábbi egyenlősdi után idén Jari Matti Latvala is honfitársa bajnoki címének megszerzésén dolgozik majd. Ne feledjük, ha tavaly lett volna csapatutasítás a Fordnál, és mondjuk Szardínián nem Latvala, Hirvonen, hanem fordított sorrendben futnak be, akkor az év végén nem Loeb lett volna a bajnok.
„Már van két bronz- és két ezüstérmem, jó lenne most már egy arany is” – beszélt terveiről Mikko Hirvonen „Tavaly négy futamot nyertem, míg ő (Sebastien Loeb) hetet. Többet kell nyernem, ilyen egyszerű.”
„Remélem, idén is lesz esélyem a bajnok cím megnyeréséért harcolni” – ezt már Sebastien Loeb mondta a wrc.com-nak. „Mikko tavaly nagyon erős volt, úgy hiszem, idén is az lesz. Csak élvezni szeretném, amit teszek, vezetni az autót és versenyezni – ez motivál engem. Ki lesz a győztes? Remélhetőleg megint én” – mondta a hatszoros bajnok.
Várhatóan idén is ők ketten hajtanak majd a győzelemért:
Az idei év előtt azonban mégsem ő miattuk várják a legtöbben a WRC indulását. Az idény legnagyobb dobása, hogy a 2007-es Forma-1-es világbajnok Kimi Räikkönen a rali-világbajnokságba igazolt. A finn pilóta a Citroën Junior csapat tagjaként vág neki a szezonnak Sebastien Ogier csapattársaként. A finn egy lépést sem tehet nyugodtan, mindenhova fotósok hada követi Svédországban.
Räikkönen előbb Franciaországban tesztelte autóját, majd rajthoz állt az Arctic Lapland ralin az elmúlt hónapban. Majdnem 600 km-t vezetett a finn a Citroën C4 WRC-vel. „Alig várom a Svéd-rali kezdetét. Jól felkészültünk erre a versenyre. Sok kilométert mentem az autóval és így nem aggódom egyáltalán. Persze tisztában vagyok azzal, hogy még rengeteg dolgot meg kell tanulnom és sok tapasztalatot kell szereznem” – jegyezte meg a Ferraritól átigazoló bajnok.
Olivier Quesnel, a Citroën csapat vezetője szerint nem esélytelen, szerinte Räikkönen idén többször is dobogóra állhat majd.
Nemcsak a Citroën igazolt médiasztárt, a Ford ugyanis szerződést kötött Ken Blockkal. A látványos videóival hírnevet szerzett amerikai idén hét futamon indul, elsősorban tanulni akar, 2012-ben viszont már a bajnoki címre hajtana.
A Citroën Junior csapathoz hasonlóan a Fordnak is van félgyári csapata, a Stobart. Svédországban ők összesen három autót állítanak csatasorba. A megszokott nevek, Matthew Wilson és Henning Solberg mellett beugróként ebben a csapatban áll rajthoz a kétszeres világbajnok Marcus Grönholm is. Bár tavaly is csak egy-két versenyen vett részt a finn pilóta, a futam megnyerésére is esélyes, tekintve, hogy korábban már öt alkalommal győzedelmeskedett Svédországban.
Szintén komoly esélyei vannak Petter Solbergnek. A saját csapattal rendelkező 2003-as világbajnoknak sikerült az idei évre megvásárolni két tavalyi Citroën C4 WRC-t, amelyekkel épp a szabályok befagyasztása miatt akár meglepetést is okozhat. A Mr. Hollywoodnak becézett norvég nem titkolt szándéka, hogy a végső győzelemért hajtson. Mint mondja, talán idén lesz erre utoljára esélye, elképzelhető, hogy jövőre már nem is indul a WRC-ben.
Petter Solberg Citroen C4 WRC-vel:
2010-ben indulnak utoljára a jelenlegi WRC-modellek a rali-világbajnokságon. 2011-re új szabályokat hívott életre a Nemzetközi Automobil Szövetség. Nagyjából az IRC sorozatban induló S2000-es autóknak megfelelő modellek indulnak majd a vb-n is, ám motorjuk nem 2,0 literes szívó, hanem 1,6-os turbó lesz. A Ford az új Fiesta S2000-rel már nyert is, a Citroën még csak fejleszti a DS3 WRC-t.
„Idén is csak két gyártó lesz. Remélem, az új szabályok több autógyártót vonzanak a sportba. Biztos vagyok benne, hogy a rali egyre jobb és jobb lesz” – beszélt a jövőről Sebastien Loeb.
A szezonnyitó Svéd-rali az északi pilótáknak kedvez. Így bármennyire is Sebastien Loeb a címvédő világbajnok, véleménye szerint a finnek nagy előnyben lesznek. Persze a francia sztár sem adja fel, hiszen első nem aszfaltos győzelmét 2004-ben Svédországban szerezte meg és a 2009-es Norvég-ralin is győzedelmeskedett.
Ám lehet, hogy nem is ő lesz a Citroën legjobbja ezen a hétvégén, hiszen Dani Sordo felkészülésként részt vett a januári Arctic Lapland Ralin, s mind a 12 szakaszt megnyerte. Persze Mikko Hirvonent sem kell félteni, ő az IRC sorozatban a Monte Carlo-rali megnyerésével melegített.
A mezőnyben egyébként lesz magyar induló is ifj. Érdi Tibor és Táborszki Attila személyében, egy Mitsubishivel indulnak az N csoportban. A Svéd-rali nevezési listája ITT tekinthető meg.
Hirvonen A Fiesta S2000-essel megnyerte a Monte Carlo-ralit
FIA RALI-VILÁGBAJNOKSÁG 2010-ES VERSENYNAPTÁR |
február 12-14. Svéd-rali március 5-7. Mexikó-rali április 2-4. Jordán-rali április 16-18. Török-rali május 7-9. Új-Zéland-rali május 28-30. Portugál-rali július 9-11. Bulgár-rali július 30-aug. 1. Finn-rali augusztus 20-22. Német-rali szeptember 10-12. Japán-rali szeptember 30- okt 3. Francia-rali október 22-24. Spanyol-rali november 11-14. Wales-rali |
Forrás: Amber Pr, wrc.com, vezess.hu