Történelemóra
A Nissan Qashqai 2007-es bemutatása mérföldkő volt az autógyártásban. Kicsiktől a nagyokig, számos új modell bevezetésekor hallhattuk, hogy bizony a Qashqai sikere inspirálta új modelljüket.
A koncepció azóta néhány helyen továbbgondolódott, hol alá-, vagy fölé lőttek (méretben), hol a családias vonalat erősítsék, hol a terepképességen javítottak, de a kiindulási alap azonos volt. Városi crossoverek, amik magasabbak a hagyományos autó kinézetű modelleknél.
Valahogy ezt az alakulást lekövetve tette meg második lépését a Nissan, mégpedig lefelé. Mind méretben, mind pedig a célcsoportot (korosztályt) tekintve.
A Nissan Qazana tanulmányból született autó, nagyjából egy év alatt érett meg a sorozatgyártásra. Ez úgy látszik elég kevés idő volt ahhoz, hogy a szokásos tiszteletkörök után is (marketingesek, dizájnerek, vezetőség sakkozása) nagyon izgalmas maradt.
Kiknek szól?
Talán meglepő, de a gyár szerint a Juke vásárlói többnyire férfiak lesznek. Ezen belül is, olyan fiatalos példányok, akik még nem kötelezték el magukat, nem kell két gyerekülés mellé még két kiságyat és 4 bőröndöt is berakni az autóba.
Olyanok is szóba jöhetnek, akik egyszerűen izgalmasabb megjelenésű autót keresnek a meglévő családi modell mellé. Fontos számukra a vezetési élmény és a dinamizmus, tombol bennük a szabadságvágy.
Akiknek az Urban Cruiser nem elég extravagáns, a Suzuki SX4 túl racionális választás, a Mini Cooper túl csajos, a Clio és a 207-es pedig túl átlagos.
Ha minden igaz, Magyarországon már jelenleg is szép számmal akadnak ilyen beállítottságú emberek, ők még ebben az évben vesznek egyet belőle (értsd: a tervezett eladási szám erre az évre nem publikus). A várakozások szerint 2011-re a verhetetlen Qashqai és az új Micra után ez lesz a harmadik legnépszerűbb modell a Nissan palettán térségünkben.
Ár?
Bár az árakat még nem véglegesítették, sejthető, hogy az alapára a Note és a Qashqai között lesz félúton. Mondanám, hogy ez nagyjából 4 millió forint, de ez csak spekuláció, a közlését szigorúan megtiltották. Ha tippelnem kellene, én a 3,999999999999999 millió forintos indulóra fogadnék.
Szerintünk
Lehet benne valami, hogy egy kisebb autó megvásárlásába könnyebben beugranak az emberek. Szeptembertől élőben is megcsodálhatja mindenki a kocsit, talán akkor kevésbé lesz fura számukra ez a koncepció.
Nincsenek egetverő dolgok benne. Néhány, már-már szenzációhajhász csavarintás a burkolatokon, érdekesen megmunkált belső műanyagok (különösen a motorkerékpár-üzemanyagtartály formájára hajazó középkonzol) és egy alapvetően magasabb testhelyzet.
Kicsit elcsépelt, hogy a kupé-hatást érvényesítendő elrejtették a hátsó ajtók kilincseit, de ezek az egyszerű trükkök összességében javítják az autó hangulatát. A Nissan Juke személyében egy igazán egyedi autót ismerhetünk meg.
A kocsi méreteiből adódóan nincs egetverően sok hely a csomagoknak, de azért egy néhány főből álló alakulat belevághat a Balaton-part meghódításába.
Nem joke, juke |
A juke szó leginkább a jukebox kifejezésből lehet ismerős. Ez bizony az a jól ismert pénzbedobós gramofon automata, ami az amerikai filmekben, videóklipekben szinte kihagyhatatlan eszköze a táncraperdülős jeleneteknek. Ennek a masinának köszönhetően láthattuk, ahogy Vanessa Ferlito szexi táncot lejtett az aljas szándékkal a kocsmában tartózkodó Kurt Russelnek a Halálbiztosban, de Juliette Lewis is felrakott egy lemezt mielőtt kinyírta a szerencsétlen vidéki arcokat a Született Gyilkosokban. Azt már csak a teljesség kedvéért említeném, hogy maga Michael Jackson is egy jukebox-ba perdítette az ötvencentesét a Smooth Criminal klipjében. A juke önmagában egyébként nem sokat jelent, de az amerikai szlengben, többek közt a flörtölést, kavarást is így fejezik ki. Tipp: Elképesztő „kavarásokat” találni néhány videómegosztón, ha mondjuk a „juke dancing” kifejezésre keresünk. A név egyébként passzol is a modellsorba, az általunk Qashqai-ként ismert modell amerikai megfelelőjét például Rouge-nak hívják. Számunkra szinte felfoghatatlan, mitől vergődnek (dzsúkolnak) szegények… |
Várható motorok, technikai paraméterek
Motor/teljesítmény: | Váltó: | |
1.6 literes benzin | 1598 ccm / 117 LE / 157 Nm | 5 fok. man., vagy XTRONIC CVT |
1.5 literes turbódízel | 1461 ccm / 110 LE / 240 Nm | 6 fok. man. |
1.6 literes turbó benzin | 1618 ccm / 190 LE /240 Nm | 6 fok. man., vagy XTRONIC CVT |
1.6 literes turbó benzin 4×4 | 1618 ccm / 190 LE /240 Nm | 6 fok. man., vagy XTRONIC CVT |
ALVÁZ | |
Kerékfelfüggesztés elől | Független, Mac Pherson rendszerű, tekercsrugók |
Kerékfelfüggesztés hátul | Torziós keresztrudas csatolt lengőkarok, tekercsrugó |
Kormánymű | Elektromos rásegítésű fogasléces |
Fékrendszer | E/H tárcsafék, diagonális kétkörös rásegítéses rendszer, ABS, EBD, fék-asszisztens |
SÚLY & MÉRETEK | |
Önsúly min./max | 1162/1184 kg* |
Jármű megengedett össztömege | 1645 kg* |
Megengedett terhelés | 415 kg |
Hossz / szél / magasság | 4135 / 1765 / 1570 mm |
Tengelytáv | 2530 mm |
Csomagtér térfogata / lehajtott ülésekkel (VDA) | 251 / 550 l |
Üzemanyagtartály térfogata | 46 |
* 1.6 literes benzinmotor
A sajtófotók lelőhelye: