Mi ez a DS dolog?
A világ autóipara 130-140 millió autót képes gyártani, ami a duplája a válság előtti legjobb évben eladott mennyiségnek. A túlkínálat miatt engedményekkel uralt piacokon szükség van valamire, amivel különlegesebb, érdekesebb lesz egy termék a hasonló színvonalú többinél.
Kellenek azok az autók, amelyeket az emberek lelkesedésből vásárolnak, nem pedig a legmagasabb kedvezmény miatt. Amikor a szív dönt, máris javul a gyártó árrése, a vásárló kötődése erősebb lesz a kocsihoz.
Egyediség: ez a hívószó
Ha még a saját egyedi igényeit is megvalósíthatja egy eleve stílusos autóval, akkor egy jól eleresztett, főként nyugat-európai vásárlóréteg hajlandó mélyebben a zsebébe nyúlni kedvencéért.
Motorválaszték | 1,4 VTi |
1,6 VTi |
1,6 THP |
1,6 HDi |
Max. teljesítmény, LE | 95/6000 | 120/6000 | 156/6000 | 92/4000 |
Max. nyomaték, Nm | 136/4000 | 160/4200 | 240/1400 | 230/1750 |
Gyorsulás 0-100 km/h / Végsebesség | 10,6/184 | 8,9/190 | 7,3/214 | 11,3/182 |
Listaár, Ft | 4 190 000 | 4 800 000 | 5 410 000 | 5 140 000 |
Átlagfogyasztás/CO2 | 5,8-5,9/134-136 | 5,9-6,0/136-138 | 6,7/155 | 4-4,1/104-107 |
Ezt az igényt elégítik ki a DS modellek a Citroënnél, amelyek a normál szériák fölé belőve egészítik ki a választékot gazdag felszereltséggel, izgalmasabb formatervvel.
A név a műszaki alapokat adó testvérét követi, jelezve az autó méretét.
A C3-ra épülő DS3 áprilistól, a DS4 jövőre, a DS5 még később lesz kapható itthon.
Színpad a szalonban |
Felfrissíti hálózatát a Citroën. Az új koncepció jegyében a betérőt a recepciós pultnál eligazítja egy munkatárs. Ha új autót kíván venni, akkor a glédába állított modellek sorfala között jut el az értékesítőkig. Akár a márka teljes személyautó-kínálatát végignézheti, ha a márkakereskedőnek van pénze annyi demoautóra. Leleplezés az átadóban Érdekes az autó átadása is: az előkészítés és átvizsgálás után lepellel letakarva állítják be az átadóba, ahol a tulajdonos előtt, ünnepélyesen leplezik le a kocsit. Legalábbis ez a terv, reméljük, meg is valósul. Amennyiben a szervizesekhez érkezett a kuncsaft, a bordóra festett falfelület segít odatalálni, míg az értékesítés színe a fehér, kevés pirossal. A legfrissebb elvek szerint berendezett szalon harmadik zónája a Citroën Business Centeré, tehát a flottaértékesítésé. Kiemelt hely az újdonságnak Itt elsősorban haszonjárművekkel találkozik a betérő, Business Center csak a nagyobb márkakereskedésekben lesz. Jó ötlet a kiemelt terület, kvázi színpad, ahol egy fontos új modell állítható ki a főhelyre. Most épp a C3 vagy a DS3. Az Európa-szerte egységes arculati elemek gyártását is központilag szervezte meg a Citroën, mert így tuti a végeredmény és olcsóbb is. Az értékesítő asztala például Törökországban, a totemoszlop Lengyelországban készül. 2012-re vége a megújításnak Fontos kérdés, hogy a sokszor a tönk szélén egyensúlyozó, megugrott készletfinanszírozási kiadásokkal agyonnyomott kereskedőknek mennyibe kerül a szalonszépítés. Damien Luniaud, a Citroën Hungária vezérigazgatója a legújabb CI-javaslatok (corporate identity) szerinti átalakítás minimális költségét 10-20 ezer euró (2,7-5,4 millió Ft) közé tette, amiből az importőr is részt vállal. Ezt a kiadást a szalon méretétől függően több lépcsőben, például a bejárat környékén egy nagy pilonnal 30-40 ezer euróra lehet növelni. Idén várhatóan kilenc márkakereskedés alakul át, 2011 végére a teljes magyarországi hálózat arculata megújul. |
DS, de nem istennő
A DS név ezúttal a Different Spirit (más szellem) rövidítése, de természetesen a DS dicsfényére alapoznak a franciák. 1955-ben a Citroën meglepte a világot a DS-sel, a korát évtizedekkel megelőző és valóban isteni autóval. (A név kiejtve dé-esz, a francia szó magyarul istennőt jelent.)
Ezt az új garnitúrát nem is szabad termékcsoportnak nevezni, ez túl hideg és üzleties megközelítés volna. Bár az új C3 nem annyira nőies cukigép, mint elődje, a DS3 sokkal belevalóbb, vagányabb, férfiaknak is bátran vállalható autó. A választék felosztása egyértelmű, mert C3 csak ötajtósként készül, DS3-ból kizárólag háromajtós van.
Sportosabb futómű, mint a C3-ban
Elöl agresszívan villan meg rajta a nappali menetfényt adó, eges kiviteleken feláras LED-sor, futóműhangolása is sportosabb a C3-nál és hiányzik belőle a 60 lóerős 1,1 és a 75 lóerős 1,4 literes motor.
Vezetni még nem lehetett, de a C3-nál közvetlenebb kormányzás, a legalább 16 collos felni, a nagyobb átmérőjű, erősebb keresztstabilizátorok és a feszesebb lengéscsillapítás egyértelmű üzenet: a DS3 a sportváltozat. A Citroën rá is erősít erre, mert a zsinórban hat egyéni világbajnoki címet szerző Sébastien Loeb és Daniel Elena új raliautója is a DS3 kasztniját kapja.
Nem kötelező a cicoma
Minden további nélkül megvehető a DS3 cicoma nélkül, a 38-féle színkombinációt kínáló színválasztásban is futhatunk egy biztonsági kűrt a teli ezüstmetállal, de az autó vagány formája és a sok ezer konfigurációs lehetőség kitörésért kiált az arctalan tömegből.
Például a szalonban látott sárga autó fekete tetővel, fekete felnikkel szerencsésen összerakott darab, de választhatunk akár halványkéket felül bordó fényezéssel, az egyszerű geometriai minták helyett izgalmas matricákkal a tetőn.
Kocsikulcs az autó színében
Megszabható a keréktárcsa közepén a porvédő kupak színe, fleniből van fehérre és feketére fújt is. Az ajtók alján a krómcsík szintén jót tehet az autónak, de a műanyag kilincs harsogó krómcsillogással már kicsit sok a jóból.
Nem egyforma a slusszkulcs sem, az autónak az a része, amely mindig velünk van, mégis kevés figyelem jut neki, a FIAT 500-ast és újabban a Punto Evót leszámítva. A kulcs rugóját erősebbre cserélte a PSA, ami nekünk a 3008-on tűnt fel először.
gy a korábban lötyögő, félig gombnyomás nélkül is előfittyenő toll most németes határozottsággal ugrik elő a bicskakulcsból, ami máris sokat javít az autó minőségébe vetett hiten.
Három benzines, egy dízel
Jót tesznek a kisautók világában feltűnően igényes anyagok is az utastérben, a Citroën is belátta, hogy nem érdemes ezen spórolva silány benyomást kelteni az emberben. Az érzelemgazdag kisautó azért lehet sikeres, mert szép belső terével nem mutálódott használhatatlan divattárgyá, csomagtere például 285 literes.
Kétféle váltó van az autóhoz, a 156 lóerős 1,6 THP, tehát a turbós benzines vásárlói megússzák a franciásan lötyögő kart a többi modellből. Az ő autójukban az új, pontos és jól kapcsolható hatgangos váltó lesz.
Árak és konkurensek
Nehéz az árakat összevetni a C3-éval, mert az egyiké 2,8, a másiké 4,19 millióról indul, de DS3-ból hiányzik a két leggyengébb motor. Azonos motorral és összevethető felszereltséggel az árkülönbség körülbelül 200-250 ezer Ft. Egy Mazda2 árlistával a kezünkben a DS3 nem tűnik drágának.
Szerintünk motorból bőven elég a 95 lóerős 1,4 VTi, inkább az autó egyedi extráira érdemes költeni, amikor április elején elkezdődik a DS3 magyarországi bevezetése.
Méretben az Alfa MiTo hasonlít leginkább a C3-hoz, Punto Evo-alapú autóként műszakilag is ez a leginkább testhez illő ellenfél. Az Alfa abban is közös a DS3-mal, hogy egyik sem retroautó, szemben a versenytársként adódó, jóval drágább MINI-vel és a MINI Clubmannel illetve a kisebb és alacsonyabb árú FIAT 500-zal.