Akad olyan helyzet, amikor nagyon kell a négy kerék, a kassza pedig üresen tátong. Ilyenkor mazsolázik az ember az éves BKV-bérlet árkategóriájában.
Bontószökevény rozsdahalmok, még éppen műszakival, végfelhasználásra.
Ebből a 110-130 ezres kalapból kapunk most elő két nyulat, nézzük meg közelebbről, hogy a Skoda Favorit, vagy egy második generációs Honda Civic a használhatóbb ajánlat.
Milyen elvárásaink lehetnek ezzel a kategóriával szemben? Nagy betűkkel csakis és kizárólag a MEGBÍZHATÓSÁG és a KÖLTSÉGTAKARÉKOSSÁG. Mert most célszerszám kell, közlekedésre, érzelmek nélkül, olcsón és könnyen fenntartható darab.
Vigyázat, csalunk! |
Bár a szerző valóban egy Favoritot és egy Civicet nézett össze egy életből vett esettanulmány kapcsán, úgy alakult, hogy a Favoritot újra kellett fotóznunk. Azaz kellett volna, de már csak egy kombiváltozatot, egy Formant sikerült lencsevégre kapnunk. Elnézést a kis csalásért; a cikk természetesen valóban a Favorit-Civic öszehasonlításról szól, a Forman mellé inkább valami Nissan Sunny kombit kerestünk volna. |
A cseh vitéz küzdelme a tüzes sárkánnyal
Ezért is kell a formát, mint szükséges rosszat kezelni. Persze lehet, hogy van olyan ízléssel megáldott autós, aki kedveli a kései ’80-as – korai ’90-es évek baltával faragott vonalait. Hiába képviselnek két külön világot, a szögletes, unalmas forma mindkét tesztalanyra jellemző.
A jelenlegi Civic generációt kivéve az összesre igaz, hogy nem fordítottak túlzott figyelmet a külsőre, egy funkcionális dobozt kapunk, amit nyugodtan lerajzolhat Ödönke a 4.c osztályból, sikerélménye lesz. A Skoda ezzel szemben igen nemes pedigrével büszkélkedhet: vonalai a Bertone stúdió rajztábláin születtek. Ennek ellenére a cseh egy hajszállal sem nyújt markánsabb látványt, mint japán vetélytársa.
HMCS és hátfájós nagymama
A karosszéria íveit egy pórul járt asztalos is meg tudja számolni mind a négy ujján, és ez már bemutatása idején, a kilencvenes évek hajnalán sem volt menő. Viszont mindez keveset nyom a latba, mert használat közben igen ritkán látjuk kívülről az autót, legrosszabb esetben kerüljük vele a tükröződő kirakatokat.
Hondából jobbára csak háromajtóst találunk, alacsonyabb is, mint a Favorit, így hátfájós nagymamák szállítása esetén az utóbbi javallott. Viszont a Honda sportosabb, sőt, sportos, még így, barnával kicsipkézve is. HMCS-knek tuti ő kell.
Egyhavi fizetés
Ha már lenyeltük a tényt, hogy egy rút és jellegtelen autóban ülünk, bármire is esett a választás, mantrázzuk tovább, hogy ez az autó csak egyhavi fizetés, mert a bekászálódás után sem ér több izgalom.
A Hondában a puritán kivitelezés funkcionalitással párosul, az a pár gomb és kapcsoló, ami előttünk van, működik még 300 000 kilométer után is. Az ülések ennek a futásteljesítménynek megfelelően levetkőzték már néhol kárpitjukat, nehezen is mozognak, az ablakokkal egyetemben.
Viszont hátul, akárcsak a Renault Twingo és Toyota Yaris esetében, dönthető és tologatható ülések teszik kényelmesebbé az utazást.
Ilyen trükkökkel nem próbálkoztak a cseh mérnökök, csak osztottan dönthető hátsó üléssort kapunk, viszont nagyobb fej- és lábtérrel megáldva.
Csomagtartójukat tekintve a Favorit nyer, körülbelül negyven literrel, de a Civic már említett variálhatósága jól kihasználhatóvá teszi a 218 literes rakteret is.
A vezetőülésbe huppanva a Skodában elnagyolt műszerfal köszön szembe, ormótlan nyomógombokkal, de legalább jól leolvasható műszerekkel. Tetten érhető a szocialista örökség, az összeszerelési minőség eredendő gyatraságának hatását csak fokozták az eltelt évek. Fehéredő műanyag elemek, hatalmas illesztési hézagok szúrnak szemet.
Készülni kell a helyéről kiugró, eltörő vagy hibásan működő alkatrészekre, gyárilag rossz a tompított fényszóró kapcsolója, nyikorog az ajtózsanér, hibás az ajtótömítés. Bosszantó az egytollú kulcs is, ami tényleg őskövületnek számít egy ilyen korú autóban. A Civic nagyságrendekkel komolyabb műszaki termék benyomását kelti.
Harmatgyenge motorok
Menet közben mindkét gép harmatgyenge, hiába erősebb papíron a kis tüzes sárkány, ez nem érezhető. Autópályán szenvednek, inkább a 90-110 km/h tartományban érzik jól magukat, az előzést jobban meg kell gondolni, mint egy házasságkötést, mert különben ugyanolyan rossz lehet a vége.
A Skoda vezetése során jelentkező pozitívum, hogy nem kell vele küzdeni. A fékek gyengék, de jól adagolhatóak, érezhető nyomásponttal, a váltó hosszú úton járó fakanál egy tál félig kikevert tésztában. A futómű leginkább a palacsinta keménységére emlékeztet, hiperpuha, érzékeny gyomorral akár tengeribetegséget is kaphatunk a himbálózástól. A szegényesen foltozott magyar utakon azonban ez sokszor inkább előnynek számít.
Ellenfele keményebb, feszesebb futóművel és leheletnyivel precízebb váltóval kényeztet, bár ha megállásra kerül a sor a mélyen és erőtlenül fogó fék okozhat izgalmas perceket. Valamint szokni kell a manuális szívatót, ami nagy újdonság lehet egy friss jogsisnak.
Végsebesség, rugalmasság terén fej-fej mellett végeztek,mindkettőnél meg kell elégedni a jobbára országúti tempóval. Ez pénztárcánk javára is válik, tojással a gázpedálon mindkét gép eljár 6 literből vegyes használatban. Ha erőltetett menetben hajtunk, a cseh vitéz lesz az iszákosabb, szívesen legurít 8-9 litert is, míg a Hondát nehéz 7 liter fölé kergetni.
Alkatrészeket ezen a szinten jobbára már a bontóban kell keresni. A Favorit jobban ellátott ilyen téren, egy komplett hátsó lámpa körülbelül kétezer forint körül mozog, ha ügyetlenül alkudozunk. Csak sajnos a Skoda meg is kívánja az alkatrészek után szaladgálást, köszönhetően a tucatnyi típushibának. A hűtőrendszer, elektronika, kapcsolók gyakori hibaforrások.
A kis japán sokkal igénytelenebb ilyen téren, 300 000 kilométeres futásteljesítmény mellett sem kér mást csak a kopó alkatrészek cseréjét. Egyetlen nagy mumusa a rozsda, ami a kor távol-keleti típusaira jellemzően bárhol megjelenhet és könnyen elemészti az egész karosszériát. (Igaz, a Skoda is hajlamos a korrózióra, főleg a korai 1989-1992 között gyártott darabok.)
Összegezve: ennyi pénzért csak a kisebb rosszat lehet választani. A Honda mellett szól az elpusztíthatatlan technika, a precíz építés, a sportosabb megjelenés. De nálunk leginkább a háromajtós típus kapható, ami több utas esetén okozhat bosszúságot. Az alacsony építés és a nagyfokú rozsdásodási hajlam is ellene szól.
A cseh vitéz ügyesen harcolt a tágas belső tér és a több karosszériatípus frontján, választhatunk kombit is (Forman) közel ugyanazért az árért.
Mindenképp az 1992 utáni verziót keressük, mert itt már érezhetőek a Volkswagen házasság jótékony hatásai.
Mégis ha a szent megbízhatóság szerint ítélünk, és együtt tudunk élni a szűkebb kasztnival, mindenképp a Honda a Favorit.
MOTORADATOK | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1335 | 1289 |
Hengerek / szelepek száma | S4/3 | S4/2 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 50 (68)/5500 | 45(61)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 108/3000 | 104/3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,3 | 14,8 |
Végsebesség (km/h) | 148 | 148 |
FOGYASZTÁS | ||
Vegyes (l/100 km) | 6,2 | 6,8 |
MÉRETEK | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3770/1590/1340 | 3820/1620/1420 |
Csomagtér (liter) | 218 | 258 |
Menetkész tömeg/max. (kg) | 785/1270 | 860/1290 |
EGY MÉG ELFOGADHATÓ PÉLDÁNY ÁRA, FT |
||
120-130 000 | 120-130 000 | |
ÉRTÉKELÉS | ||
a vezess.hu véleménye | Nyugodtabb szívvel indulhatunk útnak, ha a Honda kulcsai csörögnek a zsebünkben. Legendásan megbízható, nincs vele műszaki gond, csak a szűk utastérrel kell megbarátkozni. | A Skoda csak akkor lehet jobb vétel, ha fontos a kényelmesebb mindennapi használat, és ha kell, a hely válasszuk a kombi (Forman) kivitelt, de készüljünk fel a magasabb szervizigényre. |