Akad olyan helyzet, amikor nagyon kell a négy kerék, a kassza pedig üresen tátong.  Ilyenkor mazsolázik az ember az éves BKV-bérlet árkategóriájában.
Az indiános márkajel.
Utódjai a tuningőrültek kedvencei.

Utódjai a tuningőrültek kedvencei.

Utódjai a tuningőrültek kedvencei


Bontószökevény rozsdahalmok, még éppen műszakival, végfelhasználásra. 

Ebből a 110-130 ezres kalapból kapunk most elő két nyulat, nézzük meg közelebbről, hogy a Skoda Favorit, vagy egy második generációs Honda Civic a használhatóbb ajánlat.

Milyen elvárásaink lehetnek ezzel a kategóriával szemben? Nagy betűkkel csakis és kizárólag a MEGBÍZHATÓSÁG és a KÖLTSÉGTAKARÉKOSSÁG.  Mert most célszerszám kell, közlekedésre, érzelmek nélkül, olcsón és könnyen fenntartható darab.

Vigyázat, csalunk!
Csak körzőt használhattak a tervezők.

Csak körzőt használhattak a tervezők.

A cikk nem erről a Skodáról szól


Bár a szerző valóban egy Favoritot és egy Civicet nézett össze egy életből vett esettanulmány kapcsán, úgy alakult, hogy a Favoritot újra kellett fotóznunk. Azaz kellett volna, de már csak egy kombiváltozatot, egy Formant sikerült lencsevégre kapnunk. Elnézést a kis csalásért; a cikk természetesen valóban a Favorit-Civic öszehasonlításról szól, a Forman mellé inkább valami Nissan Sunny kombit kerestünk volna.

A cseh vitéz küzdelme a tüzes sárkánnyal

Hátránya a három ajtó.

Hátránya a három ajtó.

Hátránya a három ajtó


Ezért is kell a formát, mint szükséges rosszat kezelni. Persze lehet, hogy van olyan ízléssel megáldott autós, aki kedveli a kései ’80-as – korai ’90-es évek baltával faragott vonalait. Hiába képviselnek két külön világot, a szögletes, unalmas forma mindkét tesztalanyra jellemző.

A jelenlegi Civic generációt kivéve az összesre igaz, hogy nem fordítottak túlzott figyelmet a külsőre, egy funkcionális dobozt kapunk, amit nyugodtan lerajzolhat Ödönke a 4.c osztályból, sikerélménye lesz. A Skoda ezzel szemben igen nemes pedigrével büszkélkedhet: vonalai a Bertone stúdió rajztábláin születtek. Ennek ellenére a cseh egy hajszállal sem nyújt markánsabb látványt, mint japán vetélytársa.

HMCS és hátfájós nagymama

Semmitmondó orr.

Semmitmondó orr.

Bertone-design, de semmitmondó orr


A karosszéria íveit egy pórul járt asztalos is meg tudja számolni mind a négy ujján, és ez már bemutatása idején, a kilencvenes évek hajnalán sem volt menő. Viszont mindez keveset nyom a latba, mert használat közben igen ritkán látjuk kívülről az autót, legrosszabb esetben kerüljük vele a tükröződő kirakatokat.

Hondából jobbára csak háromajtóst találunk, alacsonyabb is, mint a Favorit, így hátfájós nagymamák szállítása esetén az utóbbi javallott. Viszont a Honda sportosabb, sőt, sportos, még így, barnával kicsipkézve is. HMCS-knek tuti ő kell.

Egyhavi fizetés

Ha már lenyeltük a tényt, hogy egy rút és jellegtelen autóban ülünk, bármire is esett a választás, mantrázzuk tovább, hogy ez az autó csak egyhavi fizetés, mert a bekászálódás után sem ér több izgalom.

A Honda Civic japánosan precíz és egyszerű beltere.

A Honda Civic japánosan precíz és egyszerű beltere.

A Civic belseje japánosan precíz és egyszerű


A Hondában a puritán kivitelezés funkcionalitással párosul, az a pár gomb és kapcsoló, ami előttünk van, működik még 300 000 kilométer után is. Az ülések ennek a futásteljesítménynek megfelelően levetkőzték már néhol kárpitjukat, nehezen is mozognak, az ablakokkal egyetemben.

Viszont hátul, akárcsak a Renault Twingo és Toyota Yaris esetében, dönthető és tologatható ülések teszik kényelmesebbé az utazást.

Ilyen trükkökkel nem próbálkoztak a cseh mérnökök, csak osztottan dönthető hátsó üléssort kapunk, viszont nagyobb fej- és lábtérrel megáldva.


Csomagtartójukat tekintve a Favorit nyer, körülbelül negyven literrel, de a Civic már említett variálhatósága jól kihasználhatóvá teszi a 218 literes rakteret is.
A nyugati színvonalhoz közelítő belső.

A nyugati színvonalhoz közelítő belső.

A nyugati színvonalhoz közelít a belső


A vezetőülésbe huppanva a Skodában elnagyolt műszerfal köszön szembe, ormótlan nyomógombokkal, de legalább jól leolvasható műszerekkel. Tetten érhető a szocialista örökség, az összeszerelési minőség eredendő gyatraságának hatását csak fokozták az eltelt évek. Fehéredő műanyag elemek, hatalmas illesztési hézagok szúrnak szemet.

Készülni kell a helyéről kiugró, eltörő vagy hibásan működő alkatrészekre, gyárilag rossz a tompított fényszóró kapcsolója, nyikorog az ajtózsanér, hibás az ajtótömítés. Bosszantó az egytollú kulcs is, ami tényleg őskövületnek számít egy ilyen korú autóban. A Civic nagyságrendekkel komolyabb műszaki termék benyomását kelti.

Harmatgyenge motorok

Nagyobb motorhoz kapunk fordulatszámmérőt is.

Nagyobb motorhoz kapunk fordulatszámmérőt is.

Nagyobb motorhoz kapunk fordulatszámmérőt is.


Menet közben mindkét gép harmatgyenge, hiába erősebb papíron a kis tüzes sárkány, ez nem érezhető. Autópályán szenvednek, inkább a 90-110 km/h tartományban érzik jól magukat, az előzést jobban meg kell gondolni, mint egy házasságkötést, mert különben ugyanolyan rossz lehet a vége.

A Skoda vezetése során jelentkező pozitívum, hogy nem kell vele küzdeni. A fékek gyengék, de jól adagolhatóak, érezhető nyomásponttal, a váltó hosszú úton járó fakanál egy tál félig kikevert tésztában. A futómű leginkább a palacsinta keménységére emlékeztet, hiperpuha, érzékeny gyomorral akár tengeribetegséget is kaphatunk a himbálózástól. A szegényesen foltozott magyar utakon azonban ez sokszor inkább előnynek számít.

A vezető szemszögéből.

A vezető szemszögéből.

A vezető szemszögéből


Ellenfele keményebb, feszesebb futóművel és leheletnyivel precízebb váltóval kényeztet, bár ha megállásra kerül a sor a mélyen és erőtlenül fogó fék okozhat izgalmas perceket. Valamint szokni kell a manuális szívatót, ami nagy újdonság lehet egy friss jogsisnak.

Végsebesség, rugalmasság terén fej-fej mellett végeztek,mindkettőnél meg kell elégedni a jobbára országúti tempóval. Ez pénztárcánk javára is válik, tojással a gázpedálon mindkét gép eljár 6 literből vegyes használatban. Ha erőltetett menetben hajtunk, a cseh vitéz lesz az iszákosabb, szívesen legurít 8-9 litert is, míg a Hondát nehéz 7 liter fölé kergetni.

Alkatrészeket ezen a szinten jobbára már a bontóban kell keresni. A Favorit jobban ellátott ilyen téren, egy komplett hátsó lámpa körülbelül kétezer forint körül mozog, ha ügyetlenül alkudozunk. Csak sajnos a Skoda meg is kívánja az alkatrészek után szaladgálást, köszönhetően a tucatnyi típushibának. A hűtőrendszer, elektronika, kapcsolók gyakori hibaforrások.

Honda, a variálhatóság szentélye.

Honda, a variálhatóság szentélye.

Honda, a variálhatóság szentélye


A kis japán sokkal igénytelenebb ilyen téren, 300 000 kilométeres futásteljesítmény mellett sem kér mást csak a kopó alkatrészek cseréjét. Egyetlen nagy mumusa a rozsda, ami a kor távol-keleti típusaira jellemzően bárhol megjelenhet és könnyen elemészti az egész karosszériát. (Igaz, a Skoda is hajlamos a korrózióra, főleg a korai 1989-1992 között gyártott darabok.)

Összegezve: ennyi pénzért csak a kisebb rosszat lehet választani. A Honda mellett szól az elpusztíthatatlan technika, a precíz építés, a sportosabb megjelenés. De nálunk leginkább a háromajtós típus kapható, ami több utas esetén okozhat bosszúságot. Az alacsony építés és a nagyfokú rozsdásodási hajlam is ellene szól.

A kivétel nélkül fehéredő műanyag elemek.

A kivétel nélkül fehéredő műanyag elemek.

Fehéredő műanyag elemek a Skodában


A cseh vitéz ügyesen harcolt a tágas belső tér és a több karosszériatípus frontján, választhatunk kombit is (Forman) közel ugyanazért az árért.

Mindenképp az 1992 utáni verziót keressük, mert itt már érezhetőek a Volkswagen házasság jótékony hatásai.

Mégis ha a szent megbízhatóság szerint ítélünk, és együtt tudunk élni a szűkebb kasztnival, mindenképp a Honda a Favorit.

Műszaki adatok
Honda Civic 1.3 (1987)
Skoda Favorit 1.3 (1991)
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1335 1289
Hengerek / szelepek száma S4/3 S4/2
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 50 (68)/5500 45(61)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 108/3000 104/3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 14,3 14,8
Végsebesség (km/h) 148 148
FOGYASZTÁS
Vegyes (l/100 km) 6,2 6,8
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3770/1590/1340 3820/1620/1420
Csomagtér (liter) 218 258
Menetkész tömeg/max. (kg) 785/1270 860/1290
EGY MÉG ELFOGADHATÓ PÉLDÁNY ÁRA, FT
120-130 000 120-130 000
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Nyugodtabb szívvel indulhatunk útnak, ha a Honda  kulcsai csörögnek a zsebünkben. Legendásan megbízható, nincs vele műszaki gond, csak a szűk utastérrel kell megbarátkozni. A Skoda csak akkor lehet jobb vétel, ha fontos a kényelmesebb mindennapi használat, és ha kell, a hely válasszuk a kombi (Forman) kivitelt, de készüljünk fel a magasabb szervizigényre.