Több mint 3000 európai diák készül, hogy csapatmunkában megépített járműveivel részt vegyen a május 6-án megrendezésre kerülő Shell Eco Marathon európai versenyén. A cél változatlan: minél kevesebb energiával, minél messzebbre jutni. Az abszolút rekord 2005-ben született, amikor az egyik jármű – átszámítva – 3836 kilométert tett meg egy liter üzemanyaggal.

A csapatok két kategóriában nevezhetnek a versenyre: Prototípus kategóriában, ahol a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozására és a hatékonyság maximalizálására összpontosul. A másik kategória az UrbanConcept, ahol a járművek kevésbé futurisztikusak kinézetre és érzetre is jobban hasonlítanak a mindennapi autókra. 2010-ben 153 Prototípus és 68 UrbanConcept vesz részt a versenyben.

Mindkét kategóriában többféle üzemanyagot használnak a csapatok, a dízel és a benzin mellett olyan alternatív üzemanyagokat, mint az etanol, cseppfolyósított földgáz, hidrogén, napenergia és bioüzemanyagok.

A Széchenyi István Egyetem csapata
Óbudai Egyetem tavalyi járműve

Óbudai Egyetem tavalyi járműve

Óbudai Egyetem tavalyi járműve


Magyarországról összesen négy csapat csatlakozott a megmérettetéshez: kettő az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karáról, egy a győri Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Karáról, egy pedig a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karáról.

Kettő tapasztaltabb, kettő újonc, utóbbiak arra hajtanak, hogy minél több saját fejlesztésű alkatrész kerüljön a járművükbe, illetve rendhagyó üzemanyagokkal kísérletezzenek, a két tapasztalt csapat pedig azon igyekszik, hogy még több kilométert tudjon megtenni a tavalyi eredményeihez képest.

2010-ben először válik igazán globális kezdeményezéssé a Shell Eco-Marathon: Európában, Amerikában és – először – Ázsiában is versenyezhetnek a diákok.