Golf 1,2 TSI az Astra 1,6 ellen
Február 22-én, hétfő reggel jelenik meg összehasonlító tesztünk az új Astráról és a hatos Golfról.
Az Opelt a 115 lóerős ezerhatos benzines, a Volkswagent az új, 105 lóerős, de csak 1,2 literes turbómotor hajtja.
Ezen a héten az 1,4 TSI motoros Golf meccse is szoros volt a Honda Civic-kel, de a hétfői anyagban a két legjobb mai kompakt autó csap össze a hazai piacon talán legfontosabb motorokkal.
Ebből az alkalomból a JATO Dynamics szakértőitől lekértük a két típus hazai és európai eladási adatait, mert úgyis az a lényeg, hogy melyikért hányan adnak pénzt. (Bár nem szerepel az összehasonlító tesztben, az európai eladásokat a Focus-szal együtt közöljük, mert a tárgyalt időszakban keresettebb volt az Astránál.)
Európában a Golf vezet
Európában a kompakt autók a legfontosabbak, mert azokból talál gazdára a legtöbb. Nem véletlenül: városban is viszonylag könnyű velük parkolni, elég kényelmesek hosszabb utakra, a kombik családi autónak is elég tágasak. Áruk nem dönt romba egy kétkeresős családot, fenntartási költségeik és adóterheik is elviselhetőek, a széles motorválasztékkal a márkák sokféle igénynek meg tudnak felelni.
Ebben az autókategóriában a három legfontosabb autó névsorban a Ford Focus, az Opel Astra és a Volkswagen Golf. A Renault csak akkor csapna be közéjük, ha a Mégane-t és egyterű verzióját, a Scénicet együtt számolnánk
Ez azonban igazságtalan volna, mert az Astra is Zafira, a Golf Touran, a Focus a C-Max nélkül szerepel a JATO Dynamics adatsorában.
A Focus is volt már első
Bár 2006-ban a Focus és az Astra is megelőzte, ez inkább kisiklás a Volkswagennek, a legnagyobb darabszámban általában a VW Golf fogy.
Mögötte cserélődnek a helyezések, mert az Opeltől a kategória második helyét az utóbbi években többnyire elhódította a Ford: a 2006-2009-es adatok alapján a Focusból több talált gazdára, mint Astrából.
Összeurópai forgalomba helyezési adatok
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | Összesen | |
VW Golf V / VI | 416 507 | 435 055 | 458 283 | 571 838 | 1 881 683 |
Ford Focus II | 440 735 | 406 557 | 364 638 | 309 134 | 1 521 064 |
Opel Astra H / J | 436 515 | 402 044 | 320 856 | 275 638 | 1 435 053 |
Forrás: JATO Dynamics Ltd.
Magyarország Opelország?
Hazánkban egészen más a helyzet, mint az összesített európai rangsorban. Itt az Opel elsősége szinte nyomasztó, az Astra akkor is vezet a Golf előtt, ha a H és a G Astrát külön számoljuk. Többször is előfordult, hogy a cégautóként is kedvelt H Astrából kétszer annyi talált gazdára Magyarországon, mint a kortárs Golfból.
Aztán 2009-ben az utolsó évét taposó H Astrát majdnem megfogta a Volkswagen. A Golf V kifuttatását kísérő akciókkal és Golf VI-ból eladott darabszámmal az öregedő Astránál kis híján több kelt el a VW kompakt autóiból.
Csak 2009 volt szoros
Az elmúlt évben négyautónyi különbséggel végzett csak örök riválisa előtt az Astra. A tizedik generációból, év végén forgalomba helyezett demoautókat beleszámítva is csupán 42 darab a különbség.
Ennyit az értékesítésekről, hétfőn reggel nyolckor megjelenik az összehasonlító teszt az 1,6-os Astráról és az ezerhatos motort nyugdíjazó Golf 1,2 TSI-ről. Még tépelődünk rajta, de hétfő reggelre megszüljük, melyik a tesztgyőztes.
Magyarországi forgalomba helyezési adatok
Márka | Modell | Generáció | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
OPEL | ASTRA | G | 49 | 0 | 0 | 0 | 0 |
OPEL | ASTRA | H | 3388 | 5549 | 5936 | 5531 | 2612 |
OPEL | ASTRA | J | 0 | 0 | 0 | 0 | 38 |
OPEL | ASTRA CLASSIC | G | 11283 | 7610 | 7082 | 5862 | 1796 |
VOLKSWAGEN | GOLF | 4 | 391 | 235 | 23 | 0 | 0 |
VOLKSWAGEN | GOLF | 5 | 3234 | 2778 | 3043 | 3165 | 948 |
VOLKSWAGEN | GOLF | 6 | 0 | 0 | 0 | 336 | 1660 |
Forrás: JATO Dynamics Ltd.