Mivel a Cargo kétszemélyes, és én sem gondoltam, hogy egyedül nekiindulok egy abszolút használhatatlannak tűnő autóval (mivel dobozos, nincs belső tükör, ami tragédia), közösen kiválasztottuk egymást a gárda legsármosabb újságírójával, a hávégés Csongorral, és szintén közösen kiválasztottuk a fehér, 17-es rajtszámú 1,3-as, 90 lóerős dízel Doblót.
A koncepció szerint a térkövekkel megrakott, sorszámozott autók percenként indultak útjukra, az előre kiosztott itinert követve óriási kitérőkkel és kerülőkkel az első állomásra, Veszprémre, majd Sümegre és Balatonszemesre. Figyelni kellett az időre, a feladatok helyes végrehajtására, a megtett kilométerre és persze az irányra is.
Kisteherautó nagybemutató |
A Fiat Magyarország úgy döntött, komplett kalandtúrát szervezett a Dobló Cargo kishaszonjármű hazai bemutatójára. Kellett is a felhajtás, különben a személyautó-kivitelt fókuszba helyező nagyszabású nemzetközi rendezvény után ugyan ki figyelt volna oda erre a kis süteményeskocsira? |
Be kell vallanom, itinerszűz voltam és a zavaromat az sem enyhítette, hogy mindketten végigdumáltuk az első eligazítást. Szerencsére mintegy másfél perc alatt felfogtam a rendszert, így bátran és sikeresen vettük be az első körforgalmat.
Azt azért megjegyzem, hogy az anyósülést semmilyen, azaz SEMMILYEN irányba nem lehet elmozdítani. Ha lehet is, maximum gondolattal, mert erre utaló kart, gombot, csillagot, pillangót nem fedeztem fel.
Doblo Cargo alapárak |
Motor/teljesítmény: | Nettó ár: |
Benzines alapmodell rövid tengelytávval | 1,4 16v / 95 LE | 2 870 000 Ft |
Gyenge dízel alap, rövid | 1,3 16v / 90 LE | 3 060 000 Ft |
Közepes dízel, rövid | 1,6 16v / 105 LE | 3 360 000 Ft |
Erős dízel, hosszú alváz | 2.0 16v / 135 LE | 4 040 000 Ft |
Döbbenetesen kényelmetlen és idegesítő. Olyan, mintha egy béna babzsákban kellene üldögélned, ami betonból van. A fej felett lévő tárolóba viszont sok dolog fér, bár később azok szakaszosan potyognak vissza, fékezéstől függetlenül.
Az autó igen jól megy, ahhoz képest, hogy úgy néz ki, mint egy süteményhűtő. Viszi a 130-at, és állítólag a 170-et is, de erre ki kíváncsi. A műszerfal egyszerűbb már nem is lehetne, sehol egy felesleges gomb, vagy kar.
Az 1/100-as feladatok a szakavatottakat az Old Timer versenyekre emlékeztették, mondanom sem kell ugye, hogy engem nem. Az első ilyen feladat szerint pontosan 20 másodperc alatt kellett egy jeges buszfordulóban két kört megtennünk, ami 21 alatt végül sikerült is. Innen már magabiztosan kanyarogtunk Etyek és Mór között (feltörekvő borvidék) a ködben.
Azt mindenképpen meg kell jegyeznem, hogy az első pohártartót soha, de tényleg soha ne használjátok. Gyönyörűen szaltózik ki belőle a narancslé az első gyengébb jobb ívben. Szereztünk hát finom (rettenetesen, elképesztően, mocskos finom) bort Miklós Csabitól a szerencsétlenül járt üdítő helyett, befaltunk 2-3 hotdogot Veszprémben, majd Pécselyen elakadtunk.
Persze nem szó szerint, csak a tudományunk állt meg. Ugyanis az egész verseny alatt az előre kiosztott fotók készítési helyeit kellett beazonosítani. Minden ment is, mint a karikacsapás, de Bohuniczky Szefi szülőházánál elakadtunk.
Terjed az ismeret |
Szefi a Somogy megyei Nagypécselyt született 1896-ban, középbirtokos családból. Apja később tönkrement és Vas megyében vállalt intézői állást. Bohuniczky első novelláit a Nyugat közölte, a magyar próza nagy reménységének tekintették, Babits Mihály, s általában a lap szerkesztőinek belső baráti köréhez tartozott. Számos regénye jelent meg. 1949 óta irodalomtörténeti visszaemlékezésein dolgozik. |
Mint rendes lány, én előre beazonosítottam a tereptárgyakat Steve Jobs és Pédia Wiktor segítségével, de Szefi néni megtréfált minket. Megálltunk, megkérdeztük az utcán trécselő hölgyektől is, ugyan mit sejtenek a problémánkról, majd ezt a választ kaptuk: Oh, aranyoskám, én már itt élek 76 éve, de nem találkoztam ilyen nevű emberrel.
Szerencsére egy apai ötlettől vezérelve az Pécselyi Önkormányzat kedves hangú telefonos kisasszonya azonnal elárult a címet, így végül olyan pontos koordinátákat adtunk meg Bohuniczky asszonyság kúriájáról, mint senki más. A nap végére az első helyen álltunk! Persze, ami ezután következett csak arról szólt, hogy mennyire gáz lesz, ha ezután veszítünk, és mennyire nem gáz, hiszen legalább ma nyertünk. Ahogy fogyott a bor, úgy nőtt az én önbizalmam, Csongoré pedig ezzel párhuzamosan csökkent.
Szerencsére a középkori hangulatot idéző étteremben a nyilazó lovagok, vágtató lovaginák és a félmeztelen testfestett lányok oldották a feszültséget, és élőben megcsodálhattuk a panorámás Doblót (Panorma a személyszállító verzió neve) is. Bár – tekintve a hölgyek tehetségét és az újságíróállomány nemi összetételét – erre talán csak én emlékszem.
A sajtótájékoztatón bemutatott Panorama tényleg egészen elképesztően panorámás, és gond nélkül elindulhat vele egy hét fős család nyaralni. Igaz, csak egy utánfutóval kiegészülve, mert a hetedik ülés behelyezésével egy Lutra albumnak sem marad hely.
Másnap persze a hasonló feladatoknál tartottuk az első helyünk, így amikor beérkeztünk a balatonszemesi eredményhirdetésre, gazdagabbak lettünk a győztesnek járó fakormányokkal.
Zavaros történet, nem vitás, de van tanulsága: he lehet, NE üljetek az utasülésbe egy Fiat Dobló Cargóban!