Részvénycseréről tárgyal a Daimler és a Renault – számol be a Financial Times. A kölcsönös tulajdonlás apropója, hogy a Mercedesnek egyre nagyobb problémát okoz, hogy a kisautó gyártása nem, vagy csak minimálisan nyereséges.
A tíz éve piacra dobott Smart 3 milliárd euró veszteség felhalmozása után csak most kezd kifizetődővé válni, a 4 üléses verzió, illetve a sportváltozatok gyártását azonban be kellett szüntetni, már csak a kétüléses modell készül. Ezen túlmenően a 2012-től Kecskeméten gyártott Mercedes A és B osztályú autók sem érik el a nyereséges előállításhoz szükséges üzemméretet.
A válság felgyorsította a takarékos kiskocsik térhódítását, a következő időszakban 25 százalékos bővülést jósolnak Európában a kisautók piacán, amelyből a Mercedes is szeretne egy szeletet.
Nem ez az első stratégiai partnerség, ami szóba került a Daimler háza táján – nyilatkozta Préda István, a fúziókat és felvásárlásokat szervező MB Partners vezetője. Tavaly a Quandts család által irányított BMW is megkörnyékezte a Daimlert részvénycsere-ajánlatával. Elméletig az érdek közös volt, hiszen mindkét autógyár a drága prémiumautók piacán jeleskedik, de a fejlesztési költségek megosztásával a kisautók között is eredményesek lehettek volna.
Csakhogy a hírek szerint Quandtsok tovább gondolták az ügyletet. Úgy érezték, hogy idővel esetleg bekebelezhetik fő riválisukat, így Dieter Zetsche, a Daimler vezetője gyorsan visszautasította az üzletet.
A francia Renault ajánlata megfelelő lehet a Daimlernek. A franciák sokkal erősebbek a kisautógyártásban, ahol a Daimlernek létkérdés, hogy volument növeljen és költséget csökkentsen. Viszont a Renault pénzügyileg gyengébb a Daimlernél, így a BMW eljegyzési ajánlatával szemben ez a közeledés nem fenyegető a Mercedes számára.
A BMW jelenleg a motorok terén a szintén francia PSA Peugeot Citroën csoporttal dolgozik együtt.