Hárman voltunk
Az Eco Cup fogyasztási verseny magyar indulóit kísértük. Itt épp Ferihegyen mérlegelünk
Zellei Dóra a Maximát, Bittó Ákos (balra) a Vasárnapi Blikket képviselte

Zellei Dóra a Maximát, Bittó Ákos (balra) a Vasárnapi Blikket képviselte

Zellei Dóra a Maximát, Bittó Ákos (balra) a Vasárnapi Blikket képviselte


Nemrég kicsivel több mint 1000 kilométer várt hármunkra egy 308-as Peugeot-val, amelyben az Eco Cup fogyasztási verseny mezőnyét kísértük. A zsurnalisztabrigád Zellei Dórából, a Maxima főszerkesztőjéből, Bittó Ákosból, a Vasárnapi Blikk szerkesztőjéből és jómagamból állt. A feladat: eljutni Párizsból Genfbe.

Dóráról érdemes tudni, hogy konverzációs igénye fejlettebb az átlagnál, előzőleg tartott is tőle, hogy a két ismeretlen kolléga nehezen viseli majd a csicsergést. Szerencsénk volt egymással, egyikünk sem besavanyodott nyárspolgár (na jó, én egy kicsit), és Dóra mintha hajótündérnek született volna!

1968-tól készült az 504, majdnem negyven évig

1968-tól készült az 504, majdnem negyven évig


Már nem dívik Franciaországban a sárga fényszóró
Sok extra volt a 109 lóerős HDi 308-asban

Sok extra volt a 109 lóerős HDi 308-asban

Sok extra volt a 109 lóerős HDi 308-asban


Mifelénk ezt a szerepet egy bájos és kedves lány viszi vitorlázáskor, aki szóval tartja a fedélzeten szorgoskodó férfiakat, nem engedi lanyhulni a hangulatot és kitűnő ütemérzékkel kérdez rá, hogy nem ropogtatnánk-e el egy oldal szalonnát vagy legalább egy tábla csokit.

1,6 HDi

A társaság váratlanul jól alakult, de nem mindegy, milyen gépsárkánnyal megyünk ilyen messzire. Egy elég puccos 308-as jutott nekünk, üvegtetővel, automatizált váltóval, orrában a 109 lóerős 1,6 HDi dízellel.

Kik azok az A-kategóriás modellek?
Ő vajon A-kategóriás?

Ő vajon A-kategóriás?

Ő vajon A-kategóriás vagy hosztesz?


Genfben érdekes volt látni, mennyire más az autószalon női szemmel. Zellei Dóra nyomban kiszúrta, mely autók mellett virítanak hoszteszek és hol fizetnek meg valódi modelleket.

„A prémiumtermékek körül többnyire A-kategóriás modellek állnak. Itt nem a szépség kérdés, de a hoszteszekkel szemben ők valóban profik, képesek irányítani a fotósokat, kiszolgálni az összes kameramant. Nem véletlenszerűen állnak a fényekben és tudják, melyik az előnyös arcélük” – vette észre a címlap- és divatfotózásokon edződött Dóra. Lehet, hogy nekünk is van előnyös arcélünk?

Borzalmas vihar fogadott Párizsban

Borzalmas vihar fogadott Párizsban

Borzalmas vihar fogadott Párizsban


A robotizáltnak is nevezett automata váltót meg kellett szokni. Én italban is óvakodnék a kisfröccsnél bonyolultabb dolgoktól, ez pedig egy olyan automata, amely szerkezetileg egy hatgangos kézi váltó, tehát a kézi és az automata váltók előnyeit egyszerre próbálja megadni.

Segítünk az automatának

Ha ráérzünk a vezérlés kapcsolási stratégiájára, akkor váltás előtt a gázt elvéve megszelídíthető az idegesítő bólogatás. Értik, az ember alkalmazkodik az intelligens elektronikus vezérlésű géphez. Mindegy, így is kényelmesebb, mint kézzel váltani, és ez a megoldás legalább nem növeli a fogyasztást.

Párizsban motorizált városnézést csaptunk, mert a jéghideg eső mellé szél is volt gazdagon, ami majdnem leverte az embert a lábáról.

Remek a kilátás a dombról

Remek a kilátás a dombról


Ez a párizsi Montmartre és a Sacré Coeur (szent szív) templom. Kedvcsináló a galériához

Csodás a Sacré Coeur

A navigációs rendszer segített eljutni a főbb nevezetességekhez, a Louvre roppant tömbjétől az Eiffel-tornyon át a Sacré Coeur templomig a Montmartre-on. Több helybéli a Sacré Coeur lépcsőin klottgatyában szaladgálva edz, érdekes népszokás adni az ízületeknek a téli időben.

A túloldalon az alacsony fogyasztás néhány okáról írunk


Első nap Dóra vezetett, kicsit hajszoltuk is, hogy menjen csak bátran, érjünk végre Elzászba. A rettenetes szélviharban vagy 500 kilométert vezetett, miközben néha félsávnyit is arrébb dobta az orkán a 308-ast.

Nő és férfi megoldási sémák

Gyorsan találunk egy hangulatos kávézót

Gyorsan találunk egy hangulatos kávézót

Gyorsan találunk egy hangulatos kávézót


Időnként felvillant bennünk, hogy egy francia autópályán érhet véget földi pályafutásunk és kilapít az oldalról ránk fújt negyventonnás kamion. Érdekes volt a női és a férfi reakció ebben a helyzetben.

Mi, a két hímnemű üvöltöttünk, hogy told át padlón, mert mind itt veszünk, ám Dóra alternatív megoldást választott: a kígyózó kamiont meglátva lefékezett és megvárta mögötte, hogy stabilizálódjék a gépezet. Ez lehet a különbség a biztonságra törekvő, családanyának kódolt nők és a mamutvadásznak programozott férfiak problémamegoldó sémájában.

Sokat fejlődött a fényszórótechnika

Sokat fejlődött a fényszórótechnika


Gyertyától a xenon fényszóróig. Kedvcsináló a galériához

Reims: egynél több katedrális
A Lidót keresni kell, a Moulin Rouge épülete jóval feltűnőbb

A Lidót keresni kell, a Moulin Rouge épülete jóval feltűnőbb

A Lidót keresni kell, a Moulin Rouge feltűnőbb


Utunk Reims mellett vezetett délkeletnek, ahol kiadósan benéztük a híres katedrálist. Tapasztalati úton sikerült meggyőződnünk arról, hogy minimum két katedrális van a városban. Mi a Saint-Clotilde székesegyháznak örvendeztünk, de éreztük, hogy aligha ez az 1902-ben átadott, neobizánci stílusban épült bazilika a város címerállata.

Mi nem kaptunk plombát a tankra és kezdetben nemigen spóroltunk, de megpróbáltuk tankolás nélkül végigcsinálni a túrát. Az első 600 kilométer után jócskán fél alá apadt a tank, ezért a második napra maradt bő négyszázat már kevésbé fickósan, latinosan tettük meg.

Mitől fogyaszt keveset a 308?
Stabilan 5,5 liter alatt fogyasztott

Stabilan 5,5 liter alatt fogyasztott

Stabilan 5,5 liter alatt fogyasztott


A 308-as Peugeot-t elsősorban az 1,6 literes dízel teszi takarékossá, amely a modern közös nyomócsöves befecskendezéssel igen hatékonyan működik, sokkal nagyobb autókban is.

Nem elég a dízelmotor

A nyomatékos HDi-nek segít a hosszúra áttételezett váltó. Míg egy benzines márkatárs motorja jellemzően négyezret forog 130-nál, hatodikban a fehér 308 fordulatszámmérője 150-nél sem mutat háromezret.

A csökkentett gördülési ellenállású Michelin Energy Saver gumi két decivel javítja a szabványos átlagot.

Mindenki otthon maradt az orkán miatt

Mindenki otthon maradt az orkán miatt

Igen jó a 0,29-es alaktényező


Az abroncs főleg városban segít spórolni, mert nagyobb sebességnél a légellenállás a fő akadály. A 0,29-es alaktényező eleve igen jó egy ferdehátú kompakt autótól, de a légellenállásban a homlokfelület is számít. A 308 ezért alacsonyabb a 307-nél.

Műanyag sárvédő, jó alaktényező

Nyomokban a súlycsökkentésre is találni példát: a két első sárvédő műanyagból készült, mert így könnyebben viselik a zúzásokat és súlyuk is kisebb. Az eredmény: a 109 lóerős dízel 308 szabványos átlagfogyasztása csupán 4,7 liter százon, CO2-kibocsátása 125 g/km az EGS6 automatizált kézi váltóval.

Tankoljon, s’il vous plait!

Itt már izgultunk, de kitartott a gázolaj Annecy-ig

Itt már izgultunk, de kitartott a gázolaj Annecy-ig

Izgultunk, de kitartott a gázolaj Annecy-ig


Valamikor 900 kilométer után hervadt a sárga lámpácskáig az üzemanyagszint-jelző és ekkortól szigorúan 110 körüli sebességgel andalogtunk, mert Franciaországban sincs minden bokorban benzinkút, a dízel pedig utálja, ha kifogy az üzemanyag.

Még nem teljesen szárazra járt tankkal csorogtunk be Annecy-ba, az Alpok egyik gyöngyszemébe, 1079 kilométer után. Az útnak ez volt a végpontja, így nem derült ki, mennyit menne még az autó. A 60 literes tankkal számolva mindenképp 5,5 liter alatt fogyasztott, jóllehet az út két harmadán egyáltalán nem vezettünk spórolósan. Ez az, amit egy benzinessel aligha lehet megcsinálni.