Egy évnyi intenzív tárgyalássorozat és titkos stratégiai találkozók után megegyezett a Daimler AG és a Renault SA. Ennek nyomán a Mercedes-Benz, a Smart, a Renault és a Nissan széleskörűen megosztják erőforrásaikat – tudta meg az Autoweek.
Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója és Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója, három fő területet határozott meg az együttműködésre: a kis autók, illetve könnyű haszongépjárművek, a kis benzin- és dízelmotorok, valamint az elektromos hajtási rendszerek. A közös fejlesztések, alkatrészek, logisztikai és termelési programok nyomán évi több milliárd eurós megtakarítást remélnek.
A folyamat végrehajtása részvénycserével indul, amely nagyjából 3 százalékot jelent mindkét gyár esetében. Az együttműködést hivatalosan várhatóan április 14-én a Daimler éves részvényesi közgyűlésén jelentik be.
Korábban a Mercedes a BMW-vel is tárgyalt, tekintve, hogy a problémáik hasonlóak voltak, ám nem sikerült megegyezniük. Most úgy hírlik, a BMW a PSA Peugeot Citroën konszernnel igyekszik még szorosabbra fűzni a már fennálló, jelenleg motorokról szóló együttműködést.
Közös Mercedes és Renault modellek
A Daimler-Renault együttműködés fő programja a Project Edison lesz, amely egy új kisautó padlólemez megalkotása, amelyre Daimler-oldalon a harmadik generációs Smart ForTwo épül majd. Ennek a platformnak a nyújtott változatát használják majd az újra piacra kerülő négyajtós smart elkészítéséhez, amely a keresletcsökkenés miatt 2006-ban megszűnt. Az autó azért lesz különösen érdekes, mert a ForTwóhoz hasonlóan hátul lesz a motorja, míg elődjének, amely Mitsubishi-alapokra épült, elöl volt.
A Mercedes a Renault-tól kap segítséget egy másik projekt 50 néven futó high-tech kisautó elkészítéséhez is. Az autó az első generációs A-osztály méretét örökli és célja, hogy ellenfelet állítson a BMW városi kisautójának. Ennél a kocsinál is a Project Edison padlólemezt használják.
A Renault-nál az említett alapra új kétüléses városi autó épül, amely a 2009-es Frankfurti Autószalonon látott Twizzy koncepció szériaváltozata lesz. De a padlólemezt felhasználják a következő Twingónál is, amit a Smart ForFourral közösen Szlovéniában gyártanak majd. Ezzel koránt sincs vége az együttműködésnek, a Renault ugyanis vizsgálja, hogy Nissan néven is készítsen-e egy kétüléses kis városi autót.
A Daimler és Renault úgy számolnak, hogy együttesen 350 ezer járművet készítenek majd a Project Edison padlólemez felhasználásával. Ez a szám háromszorosa, mint amennyi a smart első két generációjából elfogyott.
Az új benzines és dízelmotorok
A szövetség második fő vonulata, hogy a két cég közösen fejleszt egy sor új turbófeltöltéses négyhengeres, közvetlen befecskendezésű benzines és common rail dízelmotort a Mercedes-Benz, a Smart, a Renault és a Nissan modellek számára.
1,2 és 1,8 liter közötti tartományban lesznek a motorok, amelyekkel az elsődleges cél, hogy jelentősen emelkedjen a gyártás hatékonysága. Ezt a motorcsaládot a Mercedes központjában fejlesztik, ahol 30 Renault-mérnök is bekapcsolódik a munkákba, a gyártást viszont a Renault végzi majd. Évente maximum 4 millió darab készülhet a közös motorokból.
Ezek bekerülnek majd a Magyarországon is készülő A- és B-osztályos Mercedesekbe, ugyanakkor a Renault Clio és a Megane típusokba is. A Project Edison modellekbe azonban egy szintén új, de háromhengeres motorcsalád dízel és benzines tagjai kerülnek. Ám a költségek csökkentése érdekében számos alkatrészük megegyezik majd a fenti négyhengeresekével.
Közös haszongépjárművek
Szintén fontos terület a Daimler és Renault együttműködésben a könnyű haszongépjárműveké. Ennek nyomán a Daimler felhasználja a következő generációs Renault Kangoo alapjait egy kis Mercedes-Benz haszonjármű megalkotásánál. A Volkswagen Caddy ellenfelének szánt járműhöz a Renault adja a motorokat.
A Daimler nemrég megegyezett a kínai BYD autógyárral hibrid és elektromos autókhoz megfelelő akkumulátorok szállításáról. Ebbe az üzletbe is beszáll a Renault.