Ebben a fehér színben az ember csak azért nem kezdi el egyből keresgélni a kocsi farán a Szaladgálunk és Félünk matricát, mert egy R Design-nak nevezett látványos szemfényvesztéssel a VW sportosabb lökhárítókkal és küszöbökkel tette izgalmasabbá a tesztautót. Így most profilból olyan, mint egy Audi.

A középkategória európai etalonja 1,4-es benzinmotorral
Spoilerrel tiszta Audi

Spoilerrel tiszta Audi

Spoilerrel tiszta Audi


A Passat hatodik generációja már 2005-ös bemutatásakor se volt túl avantgárd, a Volkswagen nem kockáztatta A Német Középkategóriás Limuzin státuszát formai trükkökkel, játékos, izgalmas, egyáltalán: új megoldásokkal. Háromdobozos szedán, van négy kereke, jó arányai és kész.

Meg ott a hatalmas krómembléma az orrán, hogy fennmaradjon a fura paradoxon, a keleti piacokon kifejezetten presztízsmárkának pozicionált Népautó nevű márka imidzse. És a dolog működik. A Passat Magyarországon továbbra is a szűk, de sokak által irigyelt felső-középosztály guruló szimbóluma, a Tesco parkolójában minden műszaki és pénzügyi alap nélkül is nagyobb a respektje, mint egy Avensisnek, Mondeónak, Insigniának.

A fehér ingyen van, minden másért fizetni kell
Spoilerkit nélkül esetlenke lenne

Spoilerkit nélkül esetlenke lenne

Spoilerkit nélkül esetlenke lenne


Érdekes árpolitikát alkalmaz a VW a Passatok festésében. Csak ez a fehér („cukorfehér”) felár nélküli, minden más színért fizetni kell, ha metál, ha nem. A piros 36, a fekete 39 ezer forint felárt jelent, a metálfényezések felára egységesen 144 ezer forint. Milyen szerencsém lenne, ha Passat-vevőjelölt lennék: szerintem a kocsi pont fehérben a legszebb!

A belső teret mindig nehéz általánosságban kritizálni egy VW-csoportos kocsinál. Nem igaz, ha úgy általában azt mondom: a Passat belül egyszerű, puritán módon konzervatív és unalmas. Ezé a Passaté persze az, de bézs belsővel, máshogy formázott ülésekkel egész más lenne a nagy gombok, egyértelmű vonalak hatása.

Hely van bőven, a gázpedál álló: jó ki munkahely

Hely van bőven, a gázpedál álló: jó ki munkahely

Hely van bőven, a gázpedál álló


Az anyagok minőségiek, finomak – de ez nem látszik rajtuk. Az ajtóbelső céltalan, idegesítő hullámaitól mindenki hátrahőkölt, a sok vakkapcsoló szegényessé teszi a különben dupla automata klímás, ESP-s, kormányról vezérelhető rádiós belteret. De hely van minden mennyiségben, az ülések kényelmesek, kárpitjuk finom. A Comfortline felszereltség nem látszik, de érződik.

És olyan jó nagy, békés dromedár haszonállat az egész. Ugyanaz a hangulat fogott el a hosszú, tagolatlan, egyetlen aluszalaggal dekorált műszerfal mögött, mint nemrég az olcsó és takarékos S80 1.6 dízelben. Ami viszont ugyanaz a hangulat, amit a nyolcvanas évek tepsi-Mercijei árasztottak. Széles, lapos, rendíthetetlen.

Kicsi a motor, de turbós!

Kicsi a motor, de turbós!

Kicsi a motor, de turbós!


A rádióreklám fő üzenete: Passatból immár érdemes benzinest választani. Hidd el, kedves hallgató: jól megy és alig eszik az 1,4 TSI. 122 lóerő és csak 6,6 liter. (Rosszindulatú kollégám, Andris szerint a fő üzenet nem is ez, hanem hogy HALÓ, EMBEREK! VAN MÁR ÉRTELMES PASSAT NEMDÍZELBE’ IS!)

A jól megy-dolgot meg tudom erősíteni. Kicsi a motor, de turbós: 200 Nm és 122 lóerő, 200 feletti végsebesség, 10,5 másodperces gyorsulás. Kőkemény számok és nem csak számok. A Passat ezzel a kis benzinmotorral egyáltalán nem az a lomha szerencsétlenség, mint az 1,6-os, 102 lovas kövület, az eddigi legkisebb benzines Passat, ami érthetetlen módon még most se volt képes kipusztulni az árlistáról.

Néha ilyet is látni a kijelzőn

Néha ilyet is látni a kijelzőn

Néha ilyet is látni a kijelzőn


A motor már ezres fordulattól használható. Nem érezni, hogy turbós, egyenletesen húz alapjárattól leszabályzásig. Száznál hatodikban két és negyed ezret forog, kicsit sok ez egy hatfokozatú váltótól (60-nál már dugható a hatos – minek???), de ha a fogyasztás indokolatlanul magasabb is a szükségesnél autópályán, zaj legalább nincs egy szál se. Alapjáraton pedig konkrétan egyáltalán nem érezni, hogy jár a motor.

A futómű kényelmes és stabil, a kormányzás könnyű és közvetlen, a váltó pontos és puha, bárki azonnal gond nélkül tudja kezelni a kocsit, tanulóvezetők álma egy ilyen kezes autó. A Passat nem sokkal kisebb egy Mondeónál, de vezetés közben sokkal kisebbnek, fürgébbnek tűnik, érdekes.

Ennyi vakkpcsoló - te jó ég

Ennyi vakkpcsoló – te jó ég

Ennyi vakkpcsoló – te jó ég


Tehát az 1,4-es turbós Passat valóban kellően dinamikus, használható autó a forgalomban. A másik rádiós információt viszont cáfolnám. A fogyasztás csak a katalógusban és néha a központi kijelzőn 6,6 liter. Viszont valójában se sokkal több! A tesztautóval úgy 15% város, 70% országút, 15% autópálya megoszlásban, tempósan közlekedve 7,5 liter 95-öst sikerült megetetni száz kilométerre.

Akciósan most 6 165 000 forintért, Comfortline felszereltséggel kínálják az autót. Erre nem mondhatok mást: emberek, aki Passatot akar, kerekedjék fel, ennél olcsóbb egyelőre nemigen lesz.

Konkurensek hasonló teljesítménnyel – felszereltséggel
A Passat 1.4 TSI 122 lóerővel fapadosan, listaáron 7 026 000, akciósan – jobb felszereltséggel – 6 165 000 forint. Ez jó ár, mert:

Ford Mondeo 1.6 Ambiente 125 LE: 6 681 000 Ft
Opel Insignia 1.8 Edition 140 LE: 6 930 000 Ft
Mazda 6 1.8i CE 120 LE: 6 419 9000 Ft
viszont:
Toyota Avensis 1.6 Sol 132 LE: 5 980 000 Ft
Citroën C5 1.8i 122 LE: akciósan 5 490 000 forint, és még 1,6-os, 110 lovas dízellel is csak 5 780 000

Tesztautónk persze ennél jóval drágább lenne. Az első sárvédőkre pattintott kékes R betű a feláras spoilercsomagra (R-Design) utal, ami első-hátsó kötényből és küszöbrátétekből áll.

Minden igényt kielégítő könyöktámasz

Minden igényt kielégítő könyöktámasz

Minden igényt kielégítő könyöktámasz


A kétzónás automata klíma, a 16-os alufelnik, a bőrrel bevont és gombokkal megszórt kormány, az ülésfűtés, a parkradar, a fedélzeti számítógép, Bluetooth-os telefon-előkészítés és a hővédő üvegek majd egymillióval dobták meg a kocsi árát, így a mi Passatunk ára 7 202 401 forint.

A kis turbós Passat tényleg alternatívát ad a dízeluralta középkategóriás piacon. Ezen a nyomott áron nézve drágább dízelmotorral a büdös életben nem hozná be az árkülönbséget fogyasztásban a kocsi. A teljesítmény elég az épeszű mindennapi közlekedésben. És ha nem is érezni, hallani a turbó jelenlétét, azért mégis jó érzés, hogy feltöltött benzinmotor repít, na jó, szállít (de legalább nem vonszol) bennünket a napi forgalomban.



Műszaki adatok – VW Passat 1,4 TSI Comfortline
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1390
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]) 90 [122]/5000 1/min
Max. nyomaték (Nm) 200/1500-4000 1/min
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,5
Végsebesség (km/h) 203
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,5
Vegyes (l/100 km) 6,6
CO2 kibocsátás (g/km) 157
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4765/1820/1472
Tengelytáv (mm) 2709
Csomagtér (liter) 485
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1463/612
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
ÁR, KÖLTSÉGEK
Listaár (forint) 6 165 000 (akciós ár)
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Tényleg jó ez a kis motor, érdemes kipróbálni 1,6-os vagy gyenge kétliteres dízel vásárlása előtt. 
Pontszám (max. 10) 8,0 pont
Mellette – Ellene
  • Magyarországon érthetetlen okból máig igen erős presztízsérték
  • Tágas, kényelmes, csendes
  • Extrák nélkül akciós áron jó ár/érték arány
  • Rendőrautós hangulat: olcsó, funkcionális tárgy, nem autó
  • Folyamatos frász, hogy ellopják
  • Vaskos rezsióradíjak