Végre van Superb kombi
Az első Škoda Superbből anno nem készült kombi verzió, mindössze találgatások voltak egy esetleges anyahajó méretű puttonyosról. 2009 év végén aztán végre szembesülhettünk a brutális méretekkel megáldott, vadonatúj Škoda Superb Combi néven futó monstrum első hivatalos képeivel.
A képek után élőben is nagyjából ugyanazt az élményt nyújtja az autó. Hatalmas méretei ellenére harmonikus, esztétikus és nagyon jellegzetes. A korábbi modellváltozatnál szinte alig lehetett különbséget találni az Octaviához képest. Ha vizslatjuk egy darabig a szembejövő Skodákat, ami Superbnek látszik szemből, az hátulról nézve jó eséllyel igazából Octavia.
2001-ben annyira jól sikerült a Passatra műtött Octavia orr, hogy szinte nyomozni kellett a különbségeket. Az új Superb már sokkal egyedibb megjelenésű darab lett, amitől a kombi főleg az esztétikusabb összképben tér el..
Hírszerkesztőnk, Zsolti lelkemre kötötte, hogy a négyajtósnál félresikeredett hátsó ajtóról mindenképpen elmélkedjek néhány sor erejéig. Szóval az a bizonyos ajtó szerinte azért lett a szedán esetén annyira fura, mert a kombival kezdték a rajzolást és amikor a lépcsőshátú tervezéséhez értek, már nem izgatta őket, hogy a hirtelen lecsapásnak köszönhetően egyszerűen nem mutat jól az a rész, ami a kombiban igen pofás.
Ízlés kérdése, én személy szerint a lépcsős végűvel is jól kijövök.
Belül nincs meglepetés
Az első két sorban gyakorlatilag semmi meglepő nincs a négyajtós kivitelhez képest, bár még mindig nehéz megemészteni, mennyire felfoghatatlanul nagy hely van hátul. Az Elegance felszereltségnek köszönhetően még nagyobb lehet a kényelemérzetünk, a hasított bőr belső és a fa berakások pedig igazi luxuskörülményt teremtenek.
Már a korábbi tértesztünkből is kiderült, a helykínálat igazából csak hosszanti irányban kimagasló – egy Mondeo például sokkal szélesebb. A vezetőülésben egy olyan ember, akit könnyebb átugrani, mint megkerülni, már nem fogja jól érezni magát. Aki csak terpeszben tespedve tud vezetni, annak a lába már beleütközik a középkonzolba, és hátul is érezni, hogy nincs minden rendben. Ezt a jobb oldalon látható képpel kívántam illusztrálni.
A feláras, „Emory alcantara bőr” néven futó kárpitról annyit kell tudni, hogy a fent említett luxusérzethez ugyan valóban nagyban hozzájárul, de sajnos igen kényes a külső behatásokra. Egy sötét színű farmernadrág például halálos ellensége lehet. Az előző Superbben felárért ki lehetett hajtani a jobb első ülés háttámlájának közepét, a lyukon kinyújtva a lábunkat, amit az új modell nem tud, így a kombi sem. Kár, jó játék volt.
Videó: Takto Vyzerá Úspech
A mindent elnyelő fekete lyuk
A kombi belső terének érdemi elemzése főként a csomagtér környékén lesz izgalmas. Az egyébként sem jelentéktelen méretű teret érdekes apróságokkal tették még praktikusabbá. Kis fülek, akasztók, háló, tologatható térelválasztó segíti a legjobban kihasználni a 603 literes területet. A padló alatt további rekeszt találunk (+30 liter), de ha ez sem elég, akkor az ülések ledöntésével már hálószoba méretű hely nyerhető.
A nászutaslakosztály-fílinget tovább erősíti, hogy a térelválasztó és a kalaptartó kiiktatása után a padló egész egyenes felületet ad.
De vajon melyik a Superb igazi arca? A kényes bőrbelső mellé ugyanis csak öltönyös üzletembereket tudok képzeletben társítani, akik ritkán szoktak hátul alvós túrákra nevezni.
Technikai adatok és árak következnek!
Egyelőre ez a csúcs
A Škoda Combi árlistán nyomjuk le az END billentyűt, és máris olvashatjuk jelen tesztautónk jellemzőit. (Létezik ugyan 3,6-os FSI is, ami a maga 260 lóerejével egy teljesen más dimenzióba helyezi az autózásról alkotott gondolatainkat, de a 12 millió fölötti árat valószínűleg nép elleni izgatásnak minősítették és egyelőre nem szerepeltetik az árlistákon.)
A kombiból a csúcs tehát most ez az Elegance 2.0 CR TDI DSG-s modell, ami a maga 170 lóerejével szintén a fickósabb kategóriába sorolandó. A dinamikus karaktert a DSG-s váltó tovább erősíti. Kicsit ugyan el-elgondolkodik egy-egy nagyobb gyorsításnál, de ettől még igen megnyugtató, gyakran vérpezsdítő érzés vele autózni országúton, autópályán egyaránt.
A vadonatúj dízelmotornak köszönhetően az autó elképesztő fogyasztási adatokat produkált a teszt alatt. Városban soha nem kúszott 9 liter fölé az átlag, amit rendszeres rakparthasználat mellett még lejjebb lehetett tornászni.
Ennél is látványosabb, ha városon kívül tartjuk a vadat. Országúton 5,5, autópályán (130 szigorúan) 6,5 literrel beéri.
Vetélkedő
Igazi vetélytársa szinte csak árban van, a hasonló kategóriájú modellek mind fél számmal kisebbek. Az Octavia és a Superb modelleknél is jól megfigyelhető egyébként a koncepció, miszerint a Škoda név esetleges negatív megítélését jelentős méretkülönbséggel kompenzálják.
Más kérdés, hogy egy tízmilliós autónál már nem csak a centik számítanak, sokat dob a vásárlási szándékon a presztízs is. Ez az, amiben elképesztően sokat fejlődött az elmúlt tíz évben a cseh márka, az „ez is csak egy Skoda” jellegű kijelentések talán már egész Európában idejétmúltak.
Műszaki adatok – Skoda Superb Elegance 2.0 CR TDI DSG
|