Na, ez már valami. Igazi, megtapogatható, létező elektromos autó egy nagy márka emblémájával az orrán. Meg lehet vásárolni, el lehet vinni, lehet használni tetszés szerint – semmi „jaj, a reklám előbb kész lett, mint az autó”, semmi „isten bizony létezik, de most csak ez a prototípus van kéznél„, semmi „igazi autó, na jó, az ülése robogó, de akkor is”, semmi begyűjtési-bezúzási terv a jövőben.
Nincs itt semmi látnivaló!
De, mivel nem szeretnénk rabolni senki idejét, már most szólunk: a Citroën C-Zéro ára 7 850 000 forint. Nettó. És majd novembertől lesz belőle rendszámos, honosított példány Magyarországon. Szóval megértjük, ha most ki tetszenek kattintani a cikkből.
Valaki még maradt? Na jó, Önt most megpróbálom elriasztani azzal, hogy még csak nem is vezettük a kocsit. Egyelőre van egy ember, a Citroën Hungária mérnöke, aki megkapta a gyár részirűl a Zengedélyt, ő vezethet, a sajtó pedig csak ülhet a kocsiban. És mindezt csak a telephelyen belül, pár száz méter erejéig.
Még mindig itt tetszik lenni? Hát akkor jöhet a jutalom: egy rövid kis videó arról, hogy a kocsinak nincs hangja, viszont lendületesen gyorsul a kerítésig – és utána belevágunk a beszámolóba.
Hol az autó hangja?
Hogy megy?
A gyújtáskapcsoló (vagy mi) elfordítására életre kel a műszerfal, halk, nagyon halk zúgás jelzi: mehetünk. Padlógázra a villanymotorok sajátságos jellemzőinek hála emberes indítónyomaték szabadul a hátsó kerekekre, kétezres fordulaton 180 Nm, 3000 és 6000 között 64 lóerő tolja a C-Zérót. A váltási időveszteségek kimaradásával még ez a visszafogott teljesítmény is elég ahhoz, hogy a 11 mázsás test 15 másodperc alatt elérje a százas tempót. Állítólag. A kerítésig most nem volt 15 másodpercünk.
A Citroën Hungária udvarában persze az se tudott kiderülni, országúton, netán sztrádán mennyire zajos a kocsi – de kis tempónál, számottevő szél- és gördülési zaj nélkül tényleg kísérteties volt a suhanás. Kívülről, belülről egyaránt.
Ráadásul kilenc méter átmérőjű körben megfordul. Iszonyatosan mozgékony városi gyilkos.
Amerikában biztosan kötelező lesz rá valami vadriasztó síp, a vakok, gyengénlátók, figyelmetlenek életének – és persze a kevéssé figyelmes sofőrök szabadságának védelmében.
Ez nem prototípus, ez egy szériaérett autó
A tojásdad, kerekeit négy sarkában hordó kis városi autó eredendően a Mitsubishi fejlesztése – a PSA csoport csak tavaly márciusban szerződött le a japán céggel a kocsi Peugeot és Citroën-embléma alatti forgalmazására.
Olyan is, mint egy japán autó. Nem különösebben izgalmas, de végtelenül kiforrott és rendesen össze van rakva.
Hat légzsák, négycsillagos NCAP-törésteszt. Automata klíma, automata világítás, rendes hifi-fejegység, semmi zörgés, semmi nyiszorgás.
Szabványos, 230 voltos konnektorból 6 óra alatt szívja magát tele a
16 kWh kapacitású akku, gyorstöltővel félóra alatt belepréselhető a teljes kapacitás 80%-a.
Az ajtók rendesen csapódnak, minden kezelőszerv működik, sorjás, egyedileg mart alu helyett olcsó, tömegméretekben is gazdaságosan gyártható plasztikalkatrészek mindenütt.
Még pohártartója is van – ez már tényleg mehet a szalonokba. Dísznek.
Nem a tömegek kocsija
A C-Zéro és testvérmodelljei egyelőre még nem szorítják ki az utakról a belsőégésű motoros kocsikat. 130 km-es hatótávval, 130 km/h végsebességgel (és nagy tempónál persze drasztikusan lecsökkenő hatótávval) ez a tízmilliós kisautó nem alkalmas a mai személyautók kiváltására.
Állítólag jó lenne nekünk… |
Európában sok helyütt támogatják
A Citroën kutatása alapján Európában egy átlagos autó naponta 40 km-nél is kevesebbet közlekedik, élettartama 92%-át a parkolóban vagy garázsban tölti. A gyártó olyan szolgáltatásokban gondolkodik az elektromos kiskocsik forgalmának növelése érdekében, hogy aki vesz mondjuk egy C-Zérót, az éves nyaralásra, vidéki nagyilátogatásra ingyen kaphatna egy-egy családi méretű, normális hatótávú belsőégésű motoros autót. |
Hacsak nem vagyunk hajlandók teljesen újradefiniálni autózási szokásainkat, elvárásainkat, egy ilyen jármű maximum második autónak vagy extrém módon urbánus, a városból gyakorlatilag ki se mozduló autósoknak lehet jó. Nekik is csak akkor, ha a jövő iránti felelősségtudat vagy aggodalom párosul olyan szintű anyagi tehetséggel, hogy egy olcsó benzines kisautó kényelmét alig meghaladó kis vacakra ráköltsék annak árának négyszeresét.
Van olyan grafikon, ami szerint megéri
Egy jó marketinges persze képes előállítani olyan ábrát a powerpoint-bemutatóba, mely szerint a drága, de olcsón, száz kilométerenként 5-600 forint ára elektromos árammal elketyegő kisautó versenyképes lehet egy belsőégésű motoros kocsival szemben – de ez egyelőre kamu. És nem csak azért, mert a C-Zéro drága.
A jótállás az akkura 3 év, de maximum 30 000 km, a hajtásláncra 3 év, vagy 100 000 km. De mi lesz utána? Akkucsere több millióért? És mi van télen? Vagy hegymenetben? Ilyenkor mennyire csökken a 130 kilométeres elméleti hatótáv? Egyelőre nincs válasz.
Egy elektromos autó fenntartása egyelőre még úgy is túl nagy kompromisszum, ha bizonyos piacokon komoly adókedvezmény, akár direkt dotáció (Franciaországban 5000 eurós állami támogatás), ingyen parkolás, behajtási engedély jár a járműhöz. Miben reménykedik hát a Citroën, ki vesz majd a C-Zéróból?
Presztízs, PR – egy cég máshogy számol, mint egy ember
A PSA Franciaországban évtizedek óta sikerrel értékesít elektromos autókat a nagyvállalatoknak. A posta, az elektromos szolgáltatók egyrészt PR-értéket kovácsolhatnak egy füstmentes flottából, másrészt csekély, de rendszeres napi futás mellett még akár anyagilag is megérheti nekik a szinte gondozásmentes villanyautó.
Magyarországon is a nagy cégek a kiszemelt vevők. Az olajcégeknek mindig jól jön, ha egy kis PR-munkával enyhíthetik a tényt, hogy a benzint, gázolajat, amiből füst lesz, náluk vesszük meg. A Posta is kiválthatna pár félig rakott puttonyos kocsit a C-Zéro, az i-Miev vagy a Peugeot Ion teherszállító változatával (van ilyen). A kormányzati flottában is szolgál már pár hibridautó mutatóba az Audik mellett.
Családi autónak viszont egyelőre maradnak a benzint, dízelt égető kocsik. Sokat kell még aludni, amíg egy Swift, egy Astra, egy Passat alternatívája valami hangtalan, füstmentes dolog lehet.
Vagy talán nem olyan sokat? |
Nyugat-Európa lassan, de készül az elektromos járművek hullámára. Spanyolországban a mobiltelefon-éra eljövetelével feleslegessé vált utcai telefonfülkék hálózatát tervezik átalakítani töltőállomásokká. Az Egyesült Királyságban 2015-re 25 000 közterületi töltőpontot terveznek kialakítani. Franciaországban 2020-ig 400 ezret. Szerte Európában több ezer eurós állami támogatást adnak elektromos, vagy minimális CO2-emissziójú járművek vásárlásához. És, mint tudjuk, 2007 óta Hódmezővásárhelyen a mai napig ingyen parkolhatnak a hibrid és elektromos járművek! Mi a jel, ha nem ez? |
Ha a C-Zéro kormánykerekét nem is bízták ránk, elektromos praxisunkban azért van már egy’s más. Ha esetleg valaki korábban elmulasztotta volna, íme, pár eddig kipróbált recept a füstmentes közlekedésre:
Elektromos roller és villanyvonat-kombó
Elektromos nagyrobogó
Elektromos autó. Cska