A Mitsubishi Lancer EVO fogalom. Kicsiktől nagyokig, szinte mindenki ismeri. Egy olyan márkanév, amelyet az utca embere egyértelműen a többszörös ralibajnok autó utcai reinkarnációjaként tart számon. Egy kőkemény sportkocsi,

A látvány sportos, az anyagok kemények
Állítható a hajtás. De minek?

Állítható a hajtás. De minek?

Állítható a hajtás. De minek?


amelynek kevés ellenfele akad a hétköznapokon. A mai napig felkapjuk rá a fejünket, ha elhúz mellettünk egy ilyen az utcán. Ez az a presztízs, ami a Citroënnek sosem lesz meg, hiába nyeri orrba-szájba szegény Loeb a világbajnoki címeket. Erős utcai változat nélkül ez nem megy.

A Lancer Ralliart kivitel sajnos nem EVO, vagyis nem Evolution, ahogyan most hívják. Nagyon hasonlít rá, sok közös elemet használ a két autó, de más. Azonos a motor, – de a 295 lóerő helyett itt csak 240 ló dolgozik – sőt a duplakuplungos SST váltó is hasonló, és a négykerékhajtás is megmaradt – igaz, kicsit lebutítva. A Ralliart az Evolution jócskán visszafogott énje, egy gyors autó a hétköznapokra. Hiába szerepel a Mitsubishi gyári sportrészlegére utaló szócska a típusjelzésben, hiába számít az ember a név alapján valami durvára, csalódni fog.

Ralliart – jó volt, ennyi
A Ralliart a Mitsubishi Motors motorsport részlege volt 1983-tól egészen idén áprilisig, amikor is bezárta kapuit. A Ralliart Europe alapítása Andrew Covan, skót raliversenyző nevéhez fűződik, aki 27 évvel ezelőtt csapattársával Doug Stewart-tal alapította a céget.

A Ralliart alaposan kivette részét Tommi Mäkinnen egyéni ralivilágbajnoki címeiből (1996-1999) és a Dakar ralin elért tizenkétszeres győzelemből. Ennek ellenére nem volt értelme tovább fenntartani a részleget, miután a Mitsubishi szépen lassan kivonult az autósportokból.

A Ralliart név feltehetőleg nem szűnik meg, a Mitsubishi a jövőben is használni fogja nagyteljesítményű modelljeinek típusjelzésében.

Lancer Ralliart: egy letűnt kor árnyéka 62

Sok gyári kép a galériában

Agresszív fellépésű

Dögös

Dögös

Dögös


Pedig a Ralliart nagyon dögösen néz ki. Az agresszív cápaorr, a beömlőnyílással tarkított motorházfedél, a grafit színű felni mind olyan, hogy máris bizseregni kezd tőle a tenyerünk, és azonnal megragadnánk a kormányt. A Sportback kivitel más tészta, hátulról egy elszabott dél-koreai autóra emlékeztet így a Lancer, nincs olyan ember, akinek ez tetszene. (Ha mégis, jelentkezzen.)  

Az utastérbe nyitván a kedvünk csak tovább fokozódik. A karbon mintázatú dekor baromi jól néz ki, sőt a műszerfal is dögösnek mondható. Tapogatni szigorúan tilos, minden kőkemény műanyag, így már erős csalódás. Az ülések már kevésbé sportosak, de ez a Plus felszereltség átka, ahol egy kevés oldaltartással bíró bőrüléssel kell megbarátkoznunk. Így viszont megkapjuk azt a 710 wattos, merevlemezes, nagyképernyős, navis, mélynyomós Rockford Fosgate hifit is, amelyiknél szebbet-jobbat-hangosabbat nem is kívánhatnánk. Ha már kezdett hiányozni a 90-es években megszokott rendszámtámla rezgetős időszak, ez nagyon jó móka lesz. 

Aszfalt, murva vagy hó?

Állítható a hajtás. De minek?

Állítható a hajtás. De minek?

Állítható az összkerékhajtás. De minek?


Kulcs nélkül indul a kétliteres turbómotor, a dupla kipufogóvég alig hallatja magát. Nincs más hátra, mint kiválasztani a sport vagy normal módot, és a hajtásból az aszfalt, a murva, vagy a havas beállítást. Persze, ez menet közben is megy, de előre szólok, hogy utóbbi az átlagembernek hatalmas parasztvakítás. Ezzel az autóval szinte lehetetlen olyan helyzetbe keveredni, ahol érezni lehet majd az erőelosztás módosítását az első vagy a hátsó kerekek javára. Talán télen hóban. Utcán nem érezni, murvára biztos nem megyünk vele, pályára meg nem érdemes.

SST – duplakuplongos váltó
A Mitsubishi duplakuplungos váltója működésben megegyezik a Volkswagen DSG-váltójával, és sebességben, kifinomultságban is ahhoz közelít. A hatsebességes váltó nélkülözi a kuplungpedált, villámgyorsan kapcsol fel, gázfröccsel visszafelé. Van normál és sport mód, utóbbi tovább gyorsítja a váltást és jobban kihúzhatja a motort. A váltókar mellett a kormány mögötti fülekkel is váltható fokozat.


Pont jó a hangja

Pont jó a hangja

Pont jó a hangja


Röviddel elindulás után ráeszmélünk, hogy a Lancer Ralliart nem egy száguldós autó. Egyenesben persze lehet kenni rendesen, de a kanyarodás nem az erőssége. A futómű teljesen puha, ennél használhatóbb erős autóban talán még nem is ültem. Hiába a 18-as felni, a komoly úthibákat is simán veszi. Hátrányát csak akkor érezzük, ha egy elhagyatott szerpentinen akarunk néhány jóízűt kanyarodni. A Lancer dől, a gumik nagyon korán sírni kezdenek, és az autó – semlegesen ugyan, de – csúszni kezd kifelé az ívről. Nagyobb tempóról a fékezés sem az erőssége, gyorsan elkönnyül a hátulja és idegessé válik.

Mitsubishi Lancer Sportback – Öt csillag
Felnőttutas-biztonság 81 %
Gyermekutas-biztonság 80 %
Gyalogosvédelem 34 %
Biztonsági segédeszközök 71 %
Összeredmény * * * * *

Kézzel is kapcsolható a duplakuplungos váltó

Kézzel is kapcsolható a duplakuplungos váltó

Kézzel is kapcsolható a duplakuplungos váltó


A hatsebességes duplakuplungos váltó mindeközben jól teszi a dolgát, elég gyorsan és finoman kapcsol, bár a Volkswagen konszern DSG-je talán kifinomultabb egy fokkal. Én jobban szerettem a váltókarral kapcsolgatni, de lehet a kormány mögött pöcögtetni is. Utcára a normal mód javasolt, amelyik szépen gyorsan és szinte észrevétlenül feldobálja a fokozatokat hatosig, mire elérünk 60-ig, ellentétben a sport móddal, amelyik bőgeti a motort. Néhány nap, hét után a sportos üzemről le fogunk szokni.

Az ok egyszerű, a Lancer motorja akármennyire is erős, és akármilyen jól is pörög, iszonyatos sokat eszik. Már a gyári 13,9 literes városi adat is elgondolkodtató, hát még az a 15,8 literes vegyes fogyasztás, amit nekem sikerült produkálni. Mindezt néhány országúti előzés, és néhány lámpától való gyorsulgatás után.

A fő konkurensek Listaárak     
Subaru Impreza WRX 2,5T (4X4) 9 290 000
Mazda3 MPS LE 2.3T 260 LE 8 359 000
Ford Focus ST 5a 225 LE 2,5T 8 422 000
SEAT Leon 2.0 TSI Cupra 240LE 7 937 500
Renault Mégane RS 250 LE 8 490 000
Honda Civic Type R 201 LE 8 249 000
Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart Plus 240 LE 9 840 000

Kinek, minek?

A Lancer Ralliart tulajdonképpen igen kellemes autó, ha nem raliautónak, vagy élményautónak tervezzük. Hátul meglepően jól elférni, a hétköznapokra tökéletesen alkalmas, ráadásul az egyetlen a kategóriában négykerék-hajtással és duplakuplungos automatával. Ha egy gyors, de kényelmes és napi szinten használható, lámpától elgyorsulós autó megteszi, akkor tulajdonképpen csak a fogyasztás szól ellene.

Műszaki adatok a következő oldalon, tessék lapozni!


Műszaki adatok – Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1998
Furat x löket (mm) 86,0 X 86,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 177(240)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 343/2500-4750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,1
Végsebesség (km/h) 220
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 13,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 8,1
Vegyes (l/100 km) 10,2
CO2 kibocsátás (g/km) 243
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4585/1760/1515
Tengelytáv (mm) 2635
Csomagtér (liter) 344
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1595/450
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 59
Gumiméret 215/45 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) Base: 8 800 000
Tesztelt autó ára (forint) Plus: 9 840 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ez egy gyors utcai autó és annak nagyon kényelmes. Gyorsan kanyarodni, pályán száguldozni nem jó vele.
Pontszám (max. 10)   7,75 pont

Mellette – Ellene
  • Dögös pofa
  • Duplakuplungos váltó
  • Kiváló motor
  • Összkerékhajtás
  • Magas fogyasztás
  • Túl puha futómű