Egyre sűrűbben látunk külföldi rendszámú, de magyar állampolgár által vezetett autót Magyarország útjain. Az első hullámban érkező szlovák rendszámú járműáradat után megjelentek a német, osztrák és ukrán rendszámú autók. Ha ez a találkozás káreseményhez vezet, bonyolult ügymenetnek nézünk elébe – a K&H Biztosító szakértői véleménye szerint.
A külföldön forgalomba helyezett gépjárművekre nem Magyarországon kell biztosítást kötni, hiszen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást a gépjármű telephelye szerinti országban kell intézni.
A károk esetében ebből adódóan a kárrendezés sem a megszokott ügymenet szerint zajlik, hanem nemzetközi kárként, ahol a károkozó külföldi, a káresemény helye pedig Magyarország, függetlenül attól, hogy a károkozó esetleg tökéletesen beszél magyarul.
A baleset bekövetkezésekor a hagyományos EU standard kárbejelentő nyomtatványt kell kitölteni, ez megegyezik a hazai gyakorlattal. A károsultnak a káreseményt követően azonban fel kell hívnia a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) Információs Központját (tel.: 1-318-3473, 1-266-9866), ahol tájékoztatják, hogy a külföldi rendszámú gépkocsi melyik külföldi biztosítónál rendelkezik biztosítással és annak ki a magyarországi levelezőpartnere. Ez lehet biztosító vagy kárrendezési iroda.
A magyar károsultnak velük kell felvennie a kapcsolatot, hiszen ez a társaság kér majd fedezetet a külföldi biztosítótársaságtól, és az fogja kifizetni a kárt, vagyis kifizetőhelyként működik. Gyakran előfordul, hogy a kárrendezési iroda csak akkor fizeti ki a kárt, ha megkapja azt a külföldi biztosítótól, ez azt is jelentheti, hogy a károsult nem tudja itthon elkezdeni javíttatni az autóját. Így értelemszerűen nő a kárrendezés ideje.
Abban az esetben azonban, ha a külföldi biztosítónak nincs Magyarországon ilyen partnere, akkor a kárrendezést a MABISZ végzi, és elszámol a külföldi intézményekkel.