Az ellenőrzések során az alábbi szabályok betartására fordít fokozott figyelmet a hatóság:
- a járművezetői jogosultság (vezetői engedély, illetve megfelelő járművezetői kategória megléte);
- a bukósisak használata;
- a megengedett sebesség betartása;
- a hatósági engedély megléte, érvényessége, a jármű műszaki állapota;
- a rendszám elhelyezése;
- a személyszállításra vonatkozó szabályok betartása;
- az ittas, illetve bódult állapotban történő járművezetés.
Az ellenőrzést elsősorban az indokolja, hogy egyre több motor közlekedik hazánk útjain és egyre több a velük kapcsolatos baleset. Európában egy motorkerékpáros halálozási kockázata átlagosan 18-szor nagyobb, mint egy személygépkocsi-vezetőnek, mivel a motorosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások, a karosszéria, a biztonsági öv, a légzsákok stb. nem védik.
Az ezredforduló óta a motorkerékpárok száma mintegy 55,6%-kal növekedett hazánkban. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint számuk 2009 végére elérte a 141 ezret.
Míg 2001-ben 495 motorkerékpáros okozott személysérüléses közúti balesetet, addig 2009-ben már 741, így a motorkerékpárosok által okozott balesetek számának növekedése 49,6%-os. A motoros halálos áldozatok számában is jelentős, 46,8%-os növekedés mutatható ki, mert a 2001. évi 47-ről 2009-ben 69-re nőtt ezen tragédiák száma. Csak ebben az évben április 26-ig 8 motorkerékpáros és 3 segédmotoros kerékpáros vesztette életét a közutakon.