A Fidesznek igazán szerencséje volt az idei választásokkal, hiszen nem voltak rákényszerítve, hogy fűt-fát ígérjenek. Győzelmük – komolyan vehető vetélytárs híján – borítékolható volt, így elmaradhattak az olyan vad és soha be nem tartott ígéretek, mint a 65 év felettieknek szánt ingyen repülőjegy, a 3,60-as kenyér, a 14. havi nyugdíj vagy éppen a legendás, „nem lesz gázáremelés” mantra ritmusos skandálása.
Hová lett a licitálás?
Igaz, ígérhettek volna több ezer kilométernyi autópályát, vagy akár ingyen biciklit is, hiszen a választók igen hamar felejtenek, a fenti sületlenségeket sem kérték számon sosem az ígérgetőkön. Így a Fidesz programját alaposan át kell nyálazni, hogy bármiféle autózással, közlekedéssel kapcsolatos várható változás, vagy változtatási szándék nyomára bukkanjunk.
Kezdjük a Nemzeti Ügyek Politikája című olvasmánnyal:
A legígéretesebb regionális együttműködés a Kárpát-medencei Gazdasági Tér újjáépítése. „Ennek érdekében fejlesztjük a logisztikai tereket és a tranzitfolyosókat, feloldjuk a határövezetekben még meglévő szűk közlekedési keresztmetszeteket: sok esetben néhány kilométer vasút vagy közút, egy-egy gyalogos-, kerékpáros- vagy autóshíd hiánya jelenti ma a szűk közlekedési keresztmetszetet határainkon (pl. Ipoly-hidak megépítése, az északi és déli vasúti szárnyvonalak összekapcsolása). A 21. századi új, vasúti selyemút nyugati kapuja lehet Magyarország, ehhez ki kell építeni a kínai-orosz közlekedési folyosóhoz szükséges magyar közlekedési utakat. Ki kell használnunk azt a lehetőséget, hogy az Európai Unió ázsiai külkereskedelmének jó logisztikai bázisa lehet Magyarország, mert itt alkothatnak európai közlekedési csomópontot a vasúti, közúti, vízi és légi közlekedési csatornák.” |
Ezek ugyan roppant nagy léptékű dolgok, talán a mezei autós nem is fog belőlük sokat érezni, de mindenesetre szépen hangzanak. Hidak építése, vasútvonalak összekötése mindig jó dolog, logisztikai központnak lenni is biztosan remek, bár a púposra rakott, egymást negyedóráig előzgető kamionok látványa nem éppen szívderítő dolog. Sőt.
Gárda helyett rendőrség
„A rend érdekében nemzeti ügynek tekintjük, hogy új rendőrség szülessen. Az adófizetők a magyar rendőrséget azért tartják fent, hogy szolgálja őket, nem pedig azért, hogy uralkodjon felettük… A magyar emberek számára az államnak elsősorban védelmet és biztonságot kell szolgáltatnia… A magyar rendőrség elveszítette az emberek bizalmát és támogatását, súlyos morális és anyagi válságban van. Olyan rendőrökre van szükség, akik méltóak a társadalom tiszteletére és megbecsülésére, akik munkájukat valódi szolgálatnak tekintik… A rendőrök által elkövetett visszaélések, korrupciós ügyek, bűncselekmények tűrhetetlenek, és a legsúlyosabb következményekkel kell járniuk.” |
3500 új rendőr
A közbiztonság ugyan csak áttételesen kapcsolódik a közlekedéshez, de egy autósnak egyáltalán nem mindegy, hogy reggelre csupán hűlt helyét találja-e a kocsijának, vagy ne adj’ isten még a tetőcsomagtartót is fent hagyhatja éjszakára, biciklivel együtt.
Így a rendőrség átszervezése, 3500 új rendőr hadba állítása mégiscsak jól jöhet nekünk, autósoknak is – ha nem mind traffipaxozni guggol majd be a kinnfelejtett táblák mögé a bozótba.
Arról már nem is beszélve, hogy a testileg, lelkileg rendbe szedett rendőrségnél remélhetőleg a saját zsebre dolgozó megélhetési bírságolók is eltűnhetnek. Reméljük, szép lassan leszokhatunk a „biztos úr, nem lehetne ezt másként megoldani?” kezdetű dialógusról. Kicsit talán jobban fog fájni a büntetés, de így valószínűleg a nevelő hatása is többet ér.
„A kórházak sürgősségi osztályainak kialakítása leállt, a mentőellátás fejlesztése lelassult. Az Országos Mentőszolgálatnál három éve egyetlen új mentőautó beszerzésére sem került sor… A Mentőszolgálat eszközállományának cseréjét haladéktalanul el kell kezdeni.” |
Valóban így van, három éve meg is néztük a frissen kapott csillagos mentőket. Azóta sajnos mi sem jártunk újabb mentőátadáson.
Vissza a korábbi ígéretekhez
Hát, ez idáig nem sok. Kicsit nyúljunk jobban vissza az időben, egészen 2007 decemberéig. Az akkori keltezésű, Erős Magyarország című kiadvány jóval több konkrétumot tartalmazott, mint a mostani választásokra készült, sokak szerint csak általánosságokat tartalmazó program. Nézzünk innen is párat, hiszen a legtöbb benne felmerülő probléma még ma is aktuális.
„A közúti közlekedés területén jelentős súlypont-áthelyezésre van szükség. A fejlesztések súlypontját a főutak településeket elkerülő szakaszainak megépítésére, valamint a meglévő úthálózat fenntartási munkáira helyezzük át. A közutak egynegyede rossz minősítésű, egytizede pedig balesetveszélyes.” |
Ennek értelmében kicsit talán alábbhagy a sztrádaépítő lendület, és inkább a települések elkerülése, tisztességes útfelújítások lesznek napirenden. Bár egy ügyesen kijelölt vonalon futó elkerülő út is nagyot gyorsíthat a közlekedésen.
„A magyar vasút másfél évszázados működésének mélypontján van. A megoldás azonban nem a privatizáció, ellenkezőleg: a vasutat a magyar állam tulajdonában tartjuk, mert a biztonságos vasúti szolgáltatás állami felelősség. A vasútvonalak bezárása helyett fejlesztésekre van szükség, a nemzetközi fővonalakon el kell érnünk a 160-200 km/órás sebességet, folytatnunk kell a vasúthálózat villamosítását…. A „reform” kevés, a magyar vasutat újjá kell építeni.” |
Ráférne a MÁV-ra is egy alapos rendberakás. Kollégám vonatos gyűjtése, amint két nyugdíjas vasutas a külföldi nyaralását tervezgeti, természetesen vonattal. Amit évente egyszer a társaság fizet – azaz konkrétan mi, adófizetők – akkor is, ha nem MÁV-os vonalon utazik a szorgos vasutas. (Közben gondoljunk bele, vajon miért kellett eladni pont a vasút szinte egyetlen pénzt hozó ágát, a teherfuvarozást.)
„Felgyorsítjuk a tömegközlekedés és a közintézmények akadálymentesítését fizikai és infokommunikációs értelemben egyaránt. Megújítjuk a gépkocsi-beszerzési és gépkocsi átalakítási támogatás rendszerét.” |
Sajnos ennek a 2007-es programpontnak mára csak halvány körvonala maradt meg, amelyben a minél gyorsabb akadálymentesítésről tesznek említést. Beszerzési, támogatási rendszer átalakításról nem.
„A balesetek megelőzése érdekében átfogó közlekedésbiztonsági intézkedéscsomagra van szükség. Szigorítani kell a személygépjárművek, autóbuszok és tehergépjárművek vizsgáztatási rendszerét.” |
Irgalom! A vizsgáztatási rendszert nem szigorítani kellene, hanem a rendőrséghez hasonlóan megtisztítani a korrupciótól. Hiszen jelenleg bármilyen autót át lehet rugdosni a műszaki vizsgán, és még egy nullkilométeres kocsit is meg lehet buktatni, a vizsgáztató pillanatnyi hangulatától függően.
„A biztonsági öv életet menthet, ezért használatát az autóbuszokon is kötelezővé tesszük, és szigorúan ellenőrizzük. Az alkoholos és kábítószeres befolyás alatt álló járművezetők jogosítványát a helyszínen bevonjuk. A halálos balesetek visszaszorítása érdekében a gyorshajtást még szigorúbban ellenőrizzük és büntetjük.” |
Ám legyen! A gyorshajtók terrorizálását mi szívünk szerint megspékelnénk a sebességkorlátozások átgondolásával. Nyolcvanéves reflexekkel nem kéne 130-cal menni, és a hitvány útburkolat miatt kihelyezett hatvanas táblának sem kéne ugyanúgy vonatkoznia egy Swiftre, mint egy Land Cruiserre.
Sajnos a benzin jövedéki adójának csökkentéséről, gyalogos hídról a Dunán, új budapesti metróról, a bezárt vasútvonalak megnyitásáról nem találtunk semmit, pedig az elmúlt években ezeket is gyakran meglengette a Fidesz, amikor az MSZP intézkedéseit bírálta.
Ha Önöknek van ötletük, mivel lehetne lendíteni bármilyen formában a közlekedésen, írjanak nekünk – akár mailben, akár itt lent a kommentablakban.
Legyen vonaljegy helyett egy óráig bármin érvényes BKV-jegy? Gyorshajójárat a Dunán? Ingyenes parkolók a rakparton? Átfogó KRESZ-reform? Mi összeszedjük az ötleteket, és díszes levélkében elküldjük a megfelelő helyre. Hátha most tényleg történik valami.