Erőfölény
Talán többen is utálják a pofátlan pickuposokat, amikor visszaélnek erőfölényükkel. Nekem autós újságíróként időnként megadatik, hogy beüljek hasonló autókba és megértsem, miért lesz sokakból domináns hím a Navarában vagy a Pathfinderben.
A tömeg, az erő, a magas üléshelyzet és a felezős összkerékhajtás olyan plusz, amivel automatikusan fölénybe kerülünk az átlagautókkal szemben. Ez van, az átállás gyors és örömteli.
Férfiarány: 85-96 százalék
Ránézésre eddig is a Nissan ábrázata volt a legmenőbb, talán a legagresszívebb is a kategóriában, amihez a modellfrissítéssel még erősebb motorok csatlakoztak. A Nissan alvázas terepjáróiból igazi romboló lett.
Eddig is nagyon jól fogytak a testvérmodellek, 2009 végéig a zárt családi verzióból 83 000 kelt el, a pickupból 165 000 talált gazdára a 2005-ös bevezetés óta.
Erősebb motorok
Kívülről az új hűtőmaszk és a lökhárító csak a régi mellé parkolva tűnne fel. Nagyon tökös maradt mindkettő, ami hat is: a Pathfinder vásárlóinak 85 százaléka férfi, a platósnál 96 százalék ez az arány.
A vezérhím szerepét erősebb, de takarékosabb motorokkal igyekszik fenntartani a Nissan. A szívórendszer, a hengerfej és a feltöltő módosításával sikerült többet kicsiholni a 2,5 literes dízelből, a 190 lóerőre felhúzott dízelmotorral egy hatgangos, kézi váltós Pathfindert próbáltunk ki.
Túl drága a Pathfinder
Két hete hosszabb ideig jártunk egy 150-es Land Cruiserrel, amely enyhén drágább ugyan, de minden szempontból jobb autó. A Pathfinder darabossága, helyenként olcsó műanyag felületei és a kényelmetlen második üléssor méltatlan a 12 és 16,8 millió forint közötti listaárhoz, akkor is, ha ebből most egymilliót elenged az importőr.
Ha nem tudnánk az árát, talán tetszett volna a pickupból faragott dzsip: a platósok világában a négyhengeres dízel nem számítana zajosnak, ereje tényleg imponáló. A padlóból elővarázsolható harmadik üléssor és a teljesen síkba dönthető hátsó ülések igényes részletmegoldások. A 68 féle variációt kínáló ülésrendszer sokat számít családi használatban.
Új világ a V6-os dízel
Egészen máshogy szálltunk ki a Navarából, amelyben az új hathengeres sustorgott. Az Infiniti-modellek után idővel a Renault nagyobb autóiban is megjelenő dízelmotorral a Navara más világ, mint a kategória összes többi autója.
Egy V6-os motor selymes járását, visszafogott hangját össze sem lehet hasonlítani a rázkódó, kerregő és hangos négyhengeres dízelekkel az L200-tól a Hiluxon át a Ford Rangerig.
Akár egy motoros yacht
Ezzel a motorral és váltóval a Navara prémiumterméknek tűnik a bárdolatlan többi pickuphoz képest. Eleve ahogy megindul! Kövér gázra betyárosan húz, 550 newtonméter több, mint elég. A halkan, de eltökélten gyorsuló behemótban úgy éreztem magam, mintha drága motoros yachtot vezetnék.
A Pathfinderhez is kapható V6-os motor csak automata váltóval készül, amely puhán és kényelmes tempóban vált.
A Nissan a hétfokozatú automatát különösebb megerősítések nélkül vette át a 370Z-ből. A hardver tehát bírja a turbódízelek jóval nagyobb forgatónyomatékát.
195 km/óra
A 2011-es modellével megjelent több új extra a testvérmodellekben, ami a platósok világában szinte luxus.
A fűtött bőrülés nem új, de a Nissan legújabb navigációsrendszere és a tolatókamera nagyautós extra. A Bose hifi szintén feláras, de pickupokban én még sosem hallgattam zenét hasonló hangminőségben.
Borzasztó érzés lehet, ha a hathengeres monstrum 180-nál megjelenik hátulról, kitölti a tükröt és a drabális fémtömb akkor sem marad le, ha gázt ad a menekülő. A gyári végsebesség 195 km/óra, amivel a Navara a leggyorsabb alvázas pickup Európában.
Nem rezelnek be terepen
Ehhez a modellhez itthon is alapáras a menetstabilizáló elektronika, ami nem is árt, mert olyan sebességtartományban képes mozogni, ami ismeretlen a platós terepjárók között. Mert ezeknek az autóknak az autópályás rendcsinálás mellett boldogulniuk kell háromtonnás utánfutóval és az aszfaltról letérve is.
A Navarában van rendes differenciálzár hátul, legalábbis a négyhengeresben, míg a Pathfinder a kipörgő kerekeket diffizár helyett fékezéssel fogja meg.
Mindkét autó alvázas felépítésű, így bírják a sok csavarodást terepjárás közben. 21,6 és 23,3 centi közötti értékekkel jó a hasmagasságuk és felező is van, ami nélkül valóban kemény terepen nem boldogul a vezető.
Nettó 5,5 és bruttó 17 millió között
Itthon már a Navara és a Pathfinder is befutott a márkakereskedésekbe. A pickup ára áfa nélkül 5,5 és 9,9 millió forint közötti, a Pathfinderből a négyhengeres dízel bruttó 12 milliótól kapható, míg V6-os motorral a családi erőgép ára 16 780 000 forint.
Motorváltozatok | Nav. 2,5 |
Nav. 3,0 |
Path. 2,5 |
Path. 3,0 |
Telj./nyomaték (LE/Nm) | 190 / 450 | 231 / 550 | 190 / 450 | 231 / 550 |
Átlagfogyasztás (l/100 km) | 8,5-9,0 | 9,5 | 8,7-9,0 | 9,5 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,7-10,8 s | 9,3 s | 10,7-11,0 s | 8,9 s |
Végsebesség (km/h) | 178-180 | 195 | 186 | 200 |
Ár, Ft | 5 508 000 – 8 219 200 (áfa nélkül) |
9 880 000 (áfa nélkül) |
11 990 000 – 15 580 000 | 16 780 000 |
2,5 literes motornál a hatfokozatú kézi és az ötfokozatú automata váltós verzióval együtt. A V6-os dízel csak hétfokozatú automatával kapható