A behajtási díj bevezetéséről a következő önkormányzati ciklusban határozhat a Fővárosi Közgyűlés, a jelenlegi városvezetés a döntést megalapozó szakmai anyagokkal kívánja segíteni a fontos várospolitikai lépést – közölte a Főpolgármesteri Hivatal.

A városvezetés emlékeztetett arra: már három éve foglalkozik az úgynevezett dugódíj bevezetésének lehetőségével, amelyről több tanulmány is készült. A nemzetközi példák alapján a Fővárosi Közgyűlés úgy döntött, hogy a 2012 után bevezethető rendszernek a tisztább levegőjű, tehermentesebb, lényegesen kisebb átmenő forgalmú belvárost kell szolgálnia.

A Hungária körút lehet a határ
A tisztább autók kevesebbet fizetnek

A tisztább autók kevesebbet fizetnek

A tisztább autók kevesebbet fizetnek


Budapest nem nyereséges, hanem önfenntartó rendszer bevezetését tervezi, amelynek bevételei a közösségi közlekedés, a kerékpáros infrastruktúra és a parkolás fejlesztését szolgálják majd – emlékeztetett a hivatal.

A dugódíjhoz kapcsolódóan forgalomcsillapítási zóna kerülne kialakításra Budapest belső területeire vonatkozóan. A szakértők egyzónás és többzónás modellt is vizsgáltak: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna. A javaslat értelmében a Hungária körúton belüli zóna kialakításával csökkenthető legnagyobb mértékben a forgalom és a levegőszennyezés a belső kerületekben, de ez kombinálható más zónahatárok kialakításával is.

A Hungária körút lehet a határ

A Hungária körút lehet a határ

A Hungária körút lehet a határ


Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása mintegy 39 milliárd forintba kerülne, ez azonban várhatóan két év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, de az a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna.

A koncepció véglegesítését civil szervezetekkel és kerületi önkormányzatokkal folytatott konzultáció is megelőzte.

Forrás: MTI