Idén harmadik alkalommal rendezték meg a sűrített levegővel – bár az üzemanyagpalackokon nitrogén felirat olvasható – hajtott járművek versenyét. Tizenöt felsőoktatási intézmény, közel százötven leendő mérnöke és harminchárom sűrített levegővel működő léghajtány gyűlt össze nemrég Egerben.

A helyszín nem véletlen, ebben a városban készülnek a Bosch Rexroth pneumatikus munkahengerei, szelepei. Maga a verseny sem szimplán öncélú ökörködés, hanem a cégcsoport termékeinek minél ötletesebb felhasználásán van a hangsúly. Az önfeledt száguldozás csak ráadás. Bár a közönségből szinte mindenki ezért van itt.

Mennyibe kerül egy kilométer?
Három henger egymás felett
Ötezer forint egy palack feltöltése

Ötezer forint egy palack feltöltése

Ötezer forint egy palack feltöltése


Gazdaságosnak egyáltalán nem mondható a sűrített levegős hajtás. Egy palack töltése a gázcserét vezénylő szakemberek szerint ötezer forint körül van.

Ez a piaci ár, de a versenyzők ennek töredékéért juthattak hozzá a hajtóanyaghoz. A 200 bar-os, mindössze tízliteres palack a legjobbaknak is csak néhány kilométerre volt elegendő, ami a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető gazdaságosnak. Sőt.

Vánszorgó piszoár és társai

Vánszorgó piszoár

Vánszorgó piszoár

Vánszorgó piszoár


A versenyben résztvevő járgányok technikai kivitelezése igen széles skálán mozgott. Ez nyilván párhuzamban volt a nemes célra felhajtható pénzmag mennyiségével, illetve a csapat iskolájának lehetőségeivel is.

Láttunk egyszerű biciklivázakból összetákolt szerkezetektől a profi, hegesztett aluvázzal, tisztességes futóművel ellátott járgányokig tucatnyi megoldást, és a hajtás, erőátvitel rendszere is változatosra sikerült.

Nem a legkényelmesebb modell

Nem a legkényelmesebb modell

Nem a legkényelmesebb modell


Csettegtek egy-, két- és háromhengeres szerkezetek is, a legegyszerűbb váltómentes kiviteltől a bicikliken használt fogaskoszorús nyomatékváltón át a saját tervezésű darabokig. Feltűnt a tömegben pár műszaki unikum is, többek között nyeregdöntéssel kormányozható háromkerekű, és pneumatikus ablaktörlővel, irányjelzővel felszerelt jószággal is találkoztunk.

A kerekek számában, méretében is szabad kezet kaptak a konstruktőrök, mindössze annyi volt a kikötés, hogy legalább három kereke legyen a járműnek. Magyarul magától  tudjon megállni a kerekein, felborulás nélkül.

Érdemes meghallgatni a hangjukat:

a videó a hirdetés után indul

A feladat

Négy keréken stabilabban

Négy keréken stabilabban

Négy keréken stabilabban


Hogy az indulóknak ne legyen túl könnyű dolguk, egy-egy járműnek többféle műsorszámban is remekelnie kellett a végső sikerhez. A programban volt távolsági feladat, itt az egy palackkal megtett táv számított, amit még gyakori megállással, több sofőrcserével, előírt minimális átlagsebességgel súlyosbítottak a szervezők.

Ezután jött a gyorsasági, ahol három lefutott körből a leggyorsabbat értékelték, végül a kétszázhúsz méteres pályán párban gyorsultak a pneumobilok. Míg az első műsorszám nem tartogatott túl sok izgalmat, addig a gyorsaságin már voltak borulások, műszaki problémák is. A rendezők remek, bár talán kissé gonosz pályát jelöltek ki, de ez nem a véletlen műve. Így nem lehetett csupán izomból megoldani ezt a versenyszámot, hiszen a szűk kanyarban a stabilitás, könnyű kezelhetőség ugyanolyan fontossá vált, mint a gyorsaság.

200bar-os palack a feneke alatt

200bar-os palack a feneke alatt

Hangos sarok

Hangos sarok

Hangos sarok


Rendes versenyhez méltóan a gépek hangja is megdobogtatta a nézők dobhártyáját, igaz, a motorhörgés elmaradt, helyette irdatlan pöffenések, szusszanások hallatszottak a versenygépekből. Néha pedig a munkahengerek nyomatéka alatt nyögő alkatrészek hangja, vagy a fogaskerekek kattogása színesítette a gőzmozdonyszerű koncertet. Esetleg a sűrített levegőt alternatív módon használó szurkolók kürtjei.

Eredmények:

Annak ellenére, hogy a Kecskeméti Főiskoláról kerültek ki a leggyorsabb járgányok – a Kecskeméti Fütyülős, illetve a Tűzgép nevű csapat nyerte ezeket a számokat – „A Rexroth Legjobb Pneumobilja” címet a távolsági futamot és a legjobb konstrukciónak járó díjat is bezsebelő Debreceni Széllovagok csapata nyerte el. Mi is gratulálunk neki.