A nyugati csodák helyett helyi luxusautóval, ZIL-lel járhatnak a jövőben az orosz vezetők az Eho Moszkvi rádióban elhangzottak szerint.
A ZIL a Zavod imenyi Lihacsova, vagyis a Lihacsov autógyár terméke, és a szovjet vezetők ilyeneken jártak korábban. A típus kifejlesztése 1944-ben kezdődött, bár eredetileg ZISZ típusjellel, amelyben az SZ Sztálint idézte. Sztálinra emlékeztet az is, hogy a diktátor az amerikai autók nagy híve volt, s ezért a szovjet vezetőknek szánt autók első típusát a Packard Super E-ről koppintották.
Az 1916-ban alapított ZIL-gyár fő profilját korábban is a teherautók és különféle haszonjárművek alkották, de az 1992-es privatizálás óta teljesen háttérbe szorult a személyautó-gyártás. Azóta megrendelésre készül egy-egy darab, és Vlagyimir Putyin volt elnök, mai kormányfő és Dmitrij Medvegyev jelenlegi elnök is használja néha, protokolláris alkalmakkor a hazai gyártású luxuslimuzint.
Az orosz politikai és gazdasági vezetők azonban az utóbbi években már főleg Mercedeseken járnak, abból is a 600-as típus páncélozott változatán, amelyet Mercedes vagy BMW terepjárók vesznek körül.
Mindazonáltal a jelek szerint vannak alkalmak, amikor nem nélkülözhető a szovjet-orosz luxusautó: az idei
Győzelem-napi díszszemlén például a szemle parancsnoka és a védelmi miniszter egy-egy nyitott ZIL kabrióban hajtott végig a téren: a két kocsit – és tartaléknak egy harmadikat – külön e célra rendelték és gyártották le.
Noha sorozatgyártás nincs, a ZIL különféle típusait valamelyest korszerűsítették, a védelmi minisztérium rendelt ZIL parancsnoki autókat és terepjárókat.
Az egykori amerikai cirkálók formáit idéző, egyedi gyártású ZIL-ek egyes hírek szerint 60 millió forint körüli összegbe kerülnek. Jelenleg az 5,76 méter hosszú ZIL Sedant és a 6,33 méteres ZIL Limuzint lehet megrendelni, mindkettőt páncélozott változatban is.
A kocsik V-8-as, karburátoros motorjának hengerűrtartalma 7,7 liter, teljesítménye 315 lóerő. A limuzin csúcssebessége 190 km/óra, a Sedané 200 km/óra. Fogyasztásuk nem mindennapi, előbbi 22-26 liter benzint használ, utóbbi 17-21 literrel is beéri. Mindez persze a köszönhetően komoly tömegnek, hiszen 3,1, illetve 3,5 tonnát nyomnak a kocsik.
Az illetékes a Kreml egyéb közlekedési újdonságairól is beszámolt: eszerint első ízben vásároltak a vezető tisztségviselők számára egy nyugati repülőgépet, nevezetesen egy kis befogadóképességű, Falcon osztályú jetet. Ezt azzal indokolta, hogy a hazai repülőgépgyártás nem kínál kis gépeket, amelyekkel viszonylag rövidebb távokon kényelmesen és gazdaságosan lehet repülni, amikor nem szükséges nagy kíséret.
Forrás: MTI