Teljes méretű a pótkerék
105 lóers TSI, DSG-vel a csúcs

105 lóers TSI, DSG-vel a csúcs

105 lóerős TSI, DSG-vel a csúcs


A SEAT – csupa nagybetűvel írva – az a spanyol autómárka, amelyik hazájában ugyan piacvezető, de európai viszonylatban egyelőre csak pénznyelőnek tűnik.

Legalábbis a VW-konszern szerint, amely nemrégiben haladékot adott a gyárnak – állítólag az utolsót -, mivel csöppet sem elégedettek a márka teljesítményével.

Azt nem tudjuk, hogy az Ibiza ST bevezetése mennyit képes javítani a helyzeten, mindazonáltal jó ötletnek tűnik, mivel a kis kombik piaca meglehetősen szűk.

Elektronikus diffizár is van a 100 lóerő felettiekben

Elektronikus diffizár is van a 100 lóerő felettiekben

2,9 millió Ft lesz az akciós alapára


Ha ilyet szeretne magának az emberfia, a Skoda Fabia kombin, a Peugeot 207 SW-n, és a Renault Clio Grandtouron kívül egyelőre nem sok választása van.

Pedig a kategória létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen. Miért is ne lenne jó egy olyan autó, amelyik megfizethető, elfér benne egy kisgyermekes család, és akkora csomagtartóval bír, mint egy középkategóriás limuzin? Na, ugye. A válság talán ráébreszti majd a vásárlókat, hogy nem feltétlenül csak a nagy és sokat fogyasztó autók jelentenek megoldást az utazásra.



Méretes hátsó

Az ötajtós és az SC névre hallgató kupé után harmadikként érkezett az Ibiza ST névre keresztelt kombi. Az ötajtóshoz képest a karosszéria 18 centivel nyúlt meg, ennek köszönhetően a raktér 430 literesre bővült. A konkurencia is hasonló méretekkel kérkedhet, egyedül a Fabia kombi lóg ki a mezőnyből a maga 480 literes kufferével.
 

430 literes

430 literes

430 literes


Az ülések ledöntésével természetesen még tovább bővíthető a méret, összesen 1164 literig, amely elegendő teret enged a legtöbb hétköznap és hétvégén végzett tevékenységhez. Hogy a hátul ülök is örvendhessenek, a kombiba jóval könnyebb a bejutás, a méretesebb és szélesebb szögben nyíló hátsó ajtóknak köszönhetően.

3 millió alatt indul

A praktikusság ára nagyjából plusz 200 ezer forint a sima ötajtós variánshoz képest, de az induló modell akciósan még így is befér 3 millió alá. Egészen pontosan 2 899 000 forint lesz a legolcsóbb kivitel, ha szeptemberben (júniustól rendelhető) elindul az értékesítés. Ennyiért a háromhengeres benzines szívómotor lesz a kocsi orrában, amelyet most el sem hoztak a bemutatóra, de őszintén szólva ezt nem is bánjuk.

Kicsi a bors, de erős – simán ötcsillagos
Kiválóan teljesített az Ibiza két évvel ezelőtt az EuroNCAP töréstesztjén. Frontális ütközésnél az utastér ép maradt, az oldalirányú ütközést pedig hibátlanul teljesítette. Összesítve 34 pont, öt csillag. Részletek itt.

A háromhengeres után a kétszáz köbcentivel és plusz egy hengerrel gazdagabb szívó 1,4-es benzines lesz a következő lépcső, amely a maga 85 lóerejével már elegendő teljesítményt nyújthat egy jobban megpakolt családi autónak is. A csúcsmodell sem szállt el a lóerők számát tekintve, sőt évekkel ezelőtt biztosan nem gondoltuk volna, hogy egy 1,2 literes turbó tölti ki majd egy modell katalógusának utolsó sorát.

Ez a sport felszereltség egy darabja

Ez a sport felszereltség egy darabja

Ez a sport felszereltség egy darabja


A 105 lóerős TSI motor viszont már többször bizonyított, mind a Polóban, mind a Skoda Yetiben megállta a helyét. Nincs ez másképpen most sem. Viszonylag dinamikusan mozog vele az Ibiza ST is, és ha hihetünk a gyári adatoknak, akkor hét liter alatt megáll a városi fogyasztás is.

Ehhez a motorhoz az ötfokozatú manuális váltón felül választható hétfokozatú duplakuplungos robotváltó is, amit a próba alapján bátran ajánlunk mindenkinek. Gyorsan és egy hagyományos automatánál érezhetően finomabban váltja a fokozatokat.

Tessék lapozni! Tények, műszaki adatok, gyári fotók várnak a következő oldalon.


Új, parányi dízel

A dízelek ugyan áruk miatt kevésbé lesznek keresettek a hazai piacon, azért van itt is újdonság. Az 1,2-es dízelmotort az Ibiza is megkapja. Ez a kombináció a régi 1,4-es, szintén háromhengeres kávédaráló hangulatát hozza. 75 lóerővel és 180 newtonméteres nyomatékával nem rohanósoknak való, viszont a 4,9 literes városi fogyasztás miatt érdemes elgondolkozni rajta. Aki erősebb dízelre vágyik, a szintén common rail 1,6-os dízelek közül választhat egyet 90 vagy 105 lóerővel.
Vezettük: SEAT Ibiza ST 51
Gyári fotókon így néz ki az Ibiza ST. Kattintásra a galéria ugrik elő.

Merev karosszéria, tepsi műszerfal

Jobb oldalt ott nagy tepsi megint

Jobb oldalt ott nagy tepsi megint

Jobb oldalt ott a nagy tepsi megint


A sajtótájékoztatón többször elhangzott, hogy a SEAT kis kombija mennyire merev, sőt egy annál is keményebb Sport felszereltségű kivitelt is emlegettek. Mindegyik információ helyesnek bizonyult, a SEAT inkább németesen kemény, mint franciásan lágy. A Sport felszereltség pedig motortól függetlenül itthon is választható lesz.

Utóbbi, néhány apró változtatásnak hála, tényleg keményebb a többi kivitelnél, de a hazai útviszonyokat ismervén nem feltétlenül éri meg ezt venni. Nincs is igazán szükség rá, mert az Ibiza ST alapértelmezésben is szépen fekszik az úton, a kanyarban pedig meglepően stabilan viselkedik.

A merev karosszéria szerencsére nem egyenlő a komfort visszaszorításával, a belső elég puha anyagot tartalmaz ahhoz, hogy rövid idő után ne nyiszogásban nyilvánuljon meg a sportosság. A műszerfallal anyaghasználat téren nincs is bajunk, de külsőre kérdéses, hogy megfelel-e a közízlésnek. A SEAT-okra jellemző, a műszerfal tepsi méretű, sima jobb oldala az Ibiza ST sajátja is (nekem ez sohasem tetszett, persze ez szubjektív dolog).

Benzinesek 1.2 12V
1.4 16V
1.2 TSI  (DSG)
Teljesítmény: 70 LE 85 LE 105 LE
Max. nyomaték 112 Nm 132 Nm 175 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,6 s 12.4 s 10,2 (10) s
Végsebesség 163 km/h 177 km/h 190 km/h
Átlagfogyasztás 5,5 (l/100km) 5,9 (l/100km) 5,3 (l/100km)

Itthon kétséges siker

Itthon nem szeretjük a kombit, pedig lehetne

Itthon nem szeretjük a kombit, pedig lehetne

Itthon nem szeretjük a kombit, pedig lehetne


A hazai igényeket ismerve egy kiskategóriás kombi nem számíthat nálunk igazi sikerre. Az importőr ez évre tervezett százdarabos eladási kalkulációja is erre utal. Az Ibiza ST teljesen versenyképes a kicsi kombik szűk piacán, és főleg az 1,2 TSI motorral szerelt változattal szívesen elfurikáznánk vele a családot a mindennapokban.

Ehhez sajnos még nem tudunk pontos árat, de egy jól felszerelt 1,4-es szívó benzines ára 3,4 millió forint körül várható. Pont ez az összeg, amennyibe egy családi autónak kerülnie kellene. Várjuk a tesztautót, és mire megérkezik, tessék felkészülni a konkurenciából.

Dízelek
1.2 TDI CR
1.6 TDI CR
1.6 TDI CR
Teljesítmény 75 LE 90 LE 105 LE
Max. nyomaték 180 Nm 230 NM 250 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,5 s 12,2 s 10,9 s
Végsebesség 168 km/h 178 km/h 188 km/h
Átlagfogyasztás 3,9 (l/100km) 4,2 (l/100km) 4,2 (l/100km)