Komoly eladási és ebből fakadó financiális gondokkal küzd a SEAT. Ezért ötéves szerkezetátalakítási terv indul a spanyol gyártó talpra állításáért, ahogy az ügyvezető igazgató, James Muir jellemezte, ez az utolsó esélye a SEAT-nak.

„Ez az utolsó próbálkozás a márkáért. Nem lenne értelme másként gondolni” – mondta a korábban a Mazdánál dolgozó szakember, aki elismerte, a VW-csoport vezetői egyre csalódottabbak a márkával kapcsolatban.

A terv fontos része a SEAT Barcelona melletti üzemének felpörgetése. Bár a Martorellben lévő gyár ötszázezer autó előállítására is képes volna évente, jelenleg mindössze 60 százalékos kapacitással működik. Muir kijelentette, az üzem akkor lesz nyereséges, ha 90 százalékos kihasználtsággal dolgozik. Persze hirtelen ennyivel több SEAT nem kell, ezért a konszern ide telepíti a 2011-ben érkező Audi Q3 szabadidő-autó összeszerelését. 

Jelentős költségcsökkentés lesz
A Tribu az egyik új modell

A Tribu az egyik új modell

A Tribu az egyik új modell


Persze a javuláshoz új modellek is szükségesek és ezt a vezetők is tudják. „Pusztán a költségek csökkentésével nem lesz nyereséges a SEAT. Fáradságos csata lesz, de én hiszem, hogy sikerülhet” – mondta a SEAT vezetését tavaly átvevő Muir. Az egyik új modell a Tribi szabadidő-autó. Éppen amiatt érkezhet a Q3, hiszen a két autó padlólemeze, motorjai azonosak lesznek.

A Volkswagen már több alkalommal próbálta felpörgetni a márkát, amelyet 1986-ban vásárolt. Ám a SEAT komoly gondokkal küzd, az előző hároméves terv is dugába dőlt. Persze azt a tervet legföljebb a SEAT-vezetők – vagy ők sem – hitték el. 

2009-ben 336 ezer autót értékesített a SEAT, 8,5 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A cég működési vesztesége tavaly közel 340 millió euróra nőtt, a korábbi évben jegyzett 78 millió eurós mínuszról. Ezzel pedig lerontja amúgy a válságban is jól termelő többi VW érdekeltségbe tartozó márka eredményét.