A roncsautóprogramok hatására az első negyedévet még növekvő üzemi eredménnyel zárták a nem prémiumkategóriás európai autógyártók. Ám ez csak a látszat, ennek ellenére ugyanis a profit a felére csökken, mert a szűkülő piacon a kapacitások kihasználtságának fenntartása érdekében agresszív árharc bontakozott ki a gyártók között – derül ki a Crédit Agricole felméréséből. A bank elemzői szerint ilyen körülmények között felértékelődnek a kontinensen kívüli piacok.
Az első negyedévben a roncsprémiumprogramok még lassították a nagy gyártók kapacitáskihasználtságának esését, ennek azonban komoly ára volt. A támogatott, jellemzően „A” kategóriába tartozó járművek, azaz a kisautók eleve kisebb nyereséggel értékesíthetők, a kibontakozó árharc pedig átterjedt a többi kategóriára is – olvasható a társaság csütörtökön kiadott elemzésében.
A nagy gyártók likviditási helyzete stabilnak tűnik, de jellemzően nem költenek beruházásokra, inkább ülnek a készpénzen, vagy adósságállományukat csökkentik – mutat rá a Crédit Agricole.
A roncsprémiumprogramok legfőbb haszonélvezői a kicsi, kis fogyasztású tömegautókat gyártó márkák, közöttük is leginkább a FIAT. A cég Európában eladott autóinak 60 százaléka sorolható ebbe a szegmensbe. Ugyancsak nyertesen kerülhet ki a válságból az európai piacvezető Volkswagen, amely kiemelkedően magas likviditására támaszkodva élharcosa az agresszív árversenynek, ennek köszönhetően növelni tudja eladásait.