Miniszterelnöki konvoj
Esztergomba kaptunk meghívást, az új Swift gyártását megünnepelni. Bár a levél nem utalt rá, a gyárkapunál tartott tűzszerészeti átvizsgálásból sejteni lehetett, hogy rangos vendégeket várnak az eseményre. Röviddel fél 11 után megérkezett Orbán Viktor és Matolcsy György, a japán nagykövet LS 600-as Lexusa addigra már leparkolt gyárkapun belül.
Orbán konvoja összesen három autóból állt, a felvezető egy benzines, V8-as Audi A8, mögötte utazik a miniszterelnök a T5-ös Transporterben. A záróautó is egy Audi, talán épp az előző kormányzat idején, listaár felett beszerzett Q7-es rombolók egyike.
Orbán kínos talpnyalás nélkül, mégis udvariasan és a befektetés nagyságához illően méltatta Osamu Suzukit, a Suzuki elnökét. „Önök a mi kultúránktól jelentősen eltérő civilizációt képviselnek, de egy kétségkívül magasrendű civilizációt, amely az emberiség történetének nagy teljesítménye. Az új Swift gyártásának megkezdése fontos üzenetet is küld Magyarországnak: azt üzeni, hogy a válságtól nem kell megijedni, mert a pesszimizmus nem vezet sehova.” – mondta. A miniszterelnök jellegzetesen futballistás lépéseivel fáradt helyére, a minimálisan illendőnél jóval élénkebb tapssal kísérve.
Mégis lesz autócsere-program? |
Meggyes Tamás esztergomi polgármester roncsautó törvényt javasol a kormányzatnak, ami a Suzukit is segítené. Jó lenne tudni, hogy a Fidesz prominens politikusa ezt egyeztetés és komoly kormányzati szándék nélkül mondta, vagy ő már tud valamit, amit mi még nem. Meggyes szerint fontos lenne, hogy a gépkocsi-beszerzési moratórium lejártával a közintézmények Suzukikat vásároljanak, ahogy Esztergom önkormányzata tette a hazai gyártású autókkal. Tényleg nehéz olyan országot találni, ahol anno a hazai gyártású Swift helyett a Feliciát választja a belügy járőrautónak, ahogy az 1990-es évek közepén történt. |
Az új Swift bemutatója még arrébb volt. A japán nagykövet beszéde során a két operatőz és az operatőrök felvették az esti híradókhoz szükséges vágóképeket a kék-fehér-piros ingbe bújtatott dolgozókról.
Aztán eljött a bemutató ideje, Orbán Viktor beült a volán mögé és rutinosan előregördült a függöny elé.
Úgy látszik, Oszama Bin Laden olyan erős médiaszereplő, hogy egy kolléga Oszama Suzukinak nevezi Oszamu Suzuki urat. Ez még mindig jobb, mint az a legendás baki, midőn a Honda gyárat dicsérte egy politikus egy korábbi avatáson.
Ősszel jön
Suzuki úr elmondta, hogy az új Swift ősszel jelenik meg Magyarországon, árát még nem közölte a Suzuki. A tervek szerint idén összesen 170 ezer darab készül a Swiftből, a gyártott mennyiségből 40 ezer lesz az új.
Mivel az új a Swift gyártása később más üzemekben is beindul, így Japánban is, idén 100 ezer db készülhet belőle. Később Kínában és Indiában is gyártásba kerülhet, de erről még nem tudni biztosat.
Egyelőre nem lesz több alkalmazott
Egyelőre, a gyártás felfutása előtt, nem bővül a létszám a Suzuki-gyárban. A Suzuki később növelheti az alkalmazottak 3900-as létszámát, akik között jelenleg 1300 felvidéki munkavállaló van.
Az autó egy erős modellfrissítésnek tűnik, új motorokkal. Az eladások dandárját adó ezerhármas benzinest egy új négyhengeres váltja fel, amely a korábbi 5,8 helyett átlagosan 5,0 litert fogyaszt a szabványos mérési ciklusban. Ez 17 százalékos csökkenés.
Erősebb és takarékosabb az új motor
Az ezerkettes modell teljesítménye 69 kW, azaz 94 lóerő, ez eggyel több az eddiginél, a nyomaték is gyarapodott kissé, 116-ról 118 Nm-re. Megmarad az 1,25 literes dízelváltozat is, a DDiS étvágyát 4,5-ről 4,2 literre sikerült lenyomni.
Könnyebb, de nagyobb az új Swift
10 milliméterrel magasabb, öttel szélesebb és kilenc centivel(!) hosszabb az új Swift az eddiginél, a tengelytáv öt centit nyúlt. Mindez kényelmesebb beszállást és nagyobb belső teret jelent – meg persze kicsivel több kínlódást szűk parkolóhelyeken. Sikerült húsz kilót lefaragni a növekedés ellenére az autó súlyából, 980 helyett 960 kg a katalógusadat. A részletekkel folytatjuk, nézzenek vissza később!