Häkkinen szerint a nők sincsenek kizárva a Forma 1-ből – fizikailag gyengébbek, de szellemileg összeszedettebbek a férfiaknál-, közúton jobb a józan észre hallgatni a versenyzői ösztönök helyett és Budapesten egy ladik manapság praktikusabb, mint egy autó. No de hogy került Häkkinen Budapestre?
Az esemény
Múlt pénteken az örkényi Euroringen volt jelenésem, ahol a Diageo által meghirdetett játék kelet-európai elődöntője zajlott le, melynek első három helyezettje vesz majd részt az angliai döntőn. Annak nyertese pedig egy Vodafone McLaren Mercedes Formula 1-es autót vezethet majd.
Mi az a Diageo? |
A Diageo a világ vezető prémiumital-gyártó és -forgalmazó vállalata. Foglalkozik töménnyel, borral és sörrel is. A londoni központú cég 80 országban 20 ezernél több alkalmazottat foglalkoztat. A Diageo 2005 óta a Vodafone McLaren Mercedes csapat szponzora. |
A versenyzők nyolc országból
érkeztek: Bulgáriából, Szerbiából, Ciprusról, Macedóniából, Horvátországból, Boszniából, Albániából és természetesen Magyarországról. Sajnos honfitársunk nem lesz ott az angliai döntőn, de alighanem még így is sokan cserélnének vele.
Egyrészt felejthetetlen élményekben lehetett része, másrészt nem mástól kapott tanácsokat a versenyzéshez, mint Mika Häkkinentől, aki nemcsak mentorként volt jelen, hanem döntőbíróként is. Mégsem emiatt emlékezhet jólesően vissza erre a napra, hanem mert belépett azon kevesek táborába, akiknek Mika volt a sofőrjük egy versenypályán, még ha csak egy kör erejéig is.
Häkkinent hallgatom
A kétszeres F1-világbajnok egy mentori, motivációs beszélgetéssel kezdte az eseményt. A versenyzők köré gyűltek, és úgy hallgatták, akár egy mesemondót.
Szó esett pályafutása állomásairól, sikereiről, kudarcairól. Elmondta, hogy nem lehet siettetni a sikert, hiszen neki is hat esztendőt kellett várnia első Forma 1-es futamgyőzelmére.
Miért nincs nő az F1-ben?
Azt azonban többszöri kérdésre sem válaszolta meg, kit tartott legnagyobb ellenfelének. Ehelyett méltatta csapattársait, és Schumachert is csak nagyon kiváló pilótának titulálta. Szerinte azért nincs női Forma-1-es pilóta, mert az olyan fizikai megterhelést jelent, amit nem sokan bírnának; de ettől eltekintve alkalmasnak tartja őket a versenyzésre, hiszen nagyon jók a reflexeik, több helyre tudnak figyelni, illetve pszichikailag felkészültebbek, mint a férfiak.
Meglepett, hogy Häkkinen mennyire közvetlen. Mikor a magyar közlekedési helyzetről kérdezték, azt válaszolta, hogy Budapesten most csónakkal kellene járni. Diplomáciai érzékéről is tanúbizonyságot tett, amikor Hamilton ausztrál balhéjáról kérdezték. Gyakorlatilag kikerülte a válaszadást, de helytelenítette a hasonló tetteket a közutakon. Arra viszont szívesen válaszolt, hogy neki melyik volt élete versenye: monacói győzelmét érzi a legértékesebbnek |
Míg a szerencsés nyolc ember elvonult
versenyezni, mi, újságírók szépen átrendeződtünk egy átlagos sajtótájékoztatóhoz, hogy Häkkinent más szerepkörben hallgassuk meg.
Ő ugyanis a Johnnie Walker felelősségteljes alkoholfogyasztási kampányának nagykövete.
A „Join the pact” (Csatlakozz az egyezményhez!) kezdeményezéssel már 750 000 ember kötelezte el magát írásban, hogy nem fogyaszt alkoholt, amikor vezet. Erre a linkre kattintva Ön is csatlakozhat!
Nyerd meg életed körét!
A játék versenyzői és a VIP-vendégek mellett és az újságírói gokartverseny győztesének jutott egy-egy kör a finn pilóta mellett. Bár súlyom dacára második lettem a gokartozásban, ez sajnos nem volt elég ahhoz, hogy Häkkinen mellé beszállhassak a Caparo T1 nevű lövedékbe.
Ital és felelősség: hogy jön ez össze?
Szerettem volna megtudni, miért épp egy alkohollal üzletelő vállalkozás propagálja a felelősségteljes alkoholfogyasztást. A Diageót képviselő Bátyi Csaba szerint egy alkoholtartalmú italokat forgalmazó cégnek kötelessége, hogy a fogyasztók figyelmét felhívja a tudatosságra. Nemcsak az autózás esetében, de ez a a terület adja a legjobban mérhető eredményeket. A piac visszajelzései pedig azt mutatják, hogy sikeres a kommunikáció, az emberek jobban bíznak a cégben, mintha csak úgy szó nélkül közéjük öntenék a szeszt. |
Häkkinen kocsijának a hangját hallgatom
Izzadtan, kipufogógáz szagával az orromban, s kicsit csalódottan tértem vissza a főépülethez, ahol már nagyban folyt a kétszemélyes versenyautó felkészítése. Két szerelő ügyködött a V8-as motorral szerelt gép körül. Mi pedig tátottuk a szánkat, hogy vajon mit tudhat egy kis test, nagy motor kombináció. Hamarosan kiderült.
Caparo T1 |
Fölösleges túl sok szót pazarolni az autóra. A számok sokkal megdöbbentőbbek. Tömege: 550 kg. Teljesítménye: 578 LE. Gyorsulása 0-100 km/h: 2,4 másodperc. |
Ám előtte Häkkinen bepattant a
boxok előtt parkoló Mercedesbe – utasa Wéber Gábor volt – és tartottak egy laza pályabejárást. Aztán megmutatta, hogyan lehet egy autó értékét milliókkal megemelni pár laza kézmozdulat segítségével: szépen rákanyarította a nevét az ajtókivágásra.
A beöltözés után Mika az autó felé indult és én gondolkoztam, hogy miként fog abba beleférni. Ráadásul mellé egy másik ember. Egy akkora utastérbe, aminek a mérete egy gyerek fürdőkádéval megegyező. De a sofőr meglepően egyszerűen bejutott. Az utasnak azonban – aki egy kicsit hátrébb foglalt helyet – a beszállás során minden levegőt ki kellett fújnia magából, hogy be tudja magát préselni az ülésbe.
Häkkinen elindult, hogy ezzel a kocsival is tegyen néhány bemelegítő kört, de két forduló után visszatért és jelezte, valami nincs rendben. A két szerelő kikérdezte, hogy mit tapasztalt, s már tolták be a garázsba az autót. Elkezdték a munkát, összeszokottan, szó és egy fölösleges mozdulat nélkül. Hamar kijavították a hibát és így már semmi akadálya nem volt, hogy elindulhasson a Häkkinen-taxi.
Az első szerencsés delikvens
két kör erejéig élvezhette, ahogy a belső szervei el szeretnék hagyni a testét. A többieknek egy-egy kör jutott. A kocsi hangja csodálatos volt. Amikor elhajtott előttem a célegyenesben, szinte az egész testem beleremegett a dübörgésébe.
Minden utascsere alkalmával leállításra került az autó, szépen, gázfröccsel. Mennyei! Az indulások alkalmával azt lehetett látni, hogy Häkkinen élvezi a dolgot. Kipörgő kerekekkel lőtt ki, én pedig csorgó nyállal lestem minden egyes alkalommal a távolodó autó után.
Én is ülhettem volna a bal egyben. Ha… Ha a gokart verseny győztese nem jön el az eseményre. Ugyanis kiderült, nem sok kedve volt a megjelenéshez. De vajon befértem volna Häkkinen mellé?!