Csak az idő telik, szerelmem nem múlik az új Astra tavalyi bemutatása óta. Még mindig ez a kocsi számomra a legszebb a Golf-kategóriában, kívül-belül egyaránt. Máig csodálom igényes, luxusautókéhoz méltó belső megvilágítását, szeretem kihúzható combtámaszos, motoros deréktámaszos komfortülését, jó fogású kormányát, a jól felszerelt újságírói csúcsmodellek számtalan elektronikus szolgáltatását, az állítható keménységű lengéscsillapítókat, a kocsi csendes, stabil futását nagy tempó mellett is.

Még ebben az unalmas szürkében is nagyon szép autó az új Astra
Még ebben az unalmas szürkében is nagyon szép autó az új Astra

Még ebben az unalmas szürkében is nagyon szép autó az új Astra

Még ebben az unalmas szürkében is nagyon szép autó az új Astra


Közvetlen és pontos a kormányzás, a Watt-rudas hátsó futómű tényleg élvezetessé teszi a kanyargós utakat. Eddig a Focus volt a kategória etalonja, ha vezetési élményről van szó, de elég jól felzárkózott mellé az Opel az Astrával.

Azért ahogy telik az idő, egyre kevésbé vak ez a szerelem, két szörnyű hibát már találtam az új Astrában. Egyrészt kellemetlenül szűk a hely a bal lábnak a kuplung és a doblemez között, nincs hol pihentetni a lábat autópályán. Másrészt a központi zárat sehogy nem lehet rávenni, hogy záródjon be automatikusan elindulás után. Se intuitív próbálkozással a menüből, se hosszas böngészéssel a kézikönyv segítségével. Ez a featúra valahogy kimaradt az Astrából.

Lapos orrú, áramvonalas autó, mehet a múzeumba, mint a XXI. század első dekádjának négykerekű tömeg-archetípusa

Lapos orrú, áramvonalas autó, mehet a múzeumba, mint a XXI. század első dekádjának négykerekű tömeg-archetípusa

Na és ennek az Astrának van még egy hibája. A motorja.

Isuzu-leszármazott, erős, de szomjas

Isuzu-leszármazott, erős, de szomjas

Isuzu-leszármazott, erős, de szomjas


Járt már nálunk az új kompakt Opel kis, szívó benzinessel és nagy, turbós dízellel. Dízellel jobb volt, de a benzinest is szerettük. Most megint egy dízelt kaptunk tesztre.

Nagyon vártam: erős most a mozgolódás ebben a két liter alatti, másfél feletti dízel-kategóriában. Egy igazán erős bástyája van a mezőnynek, a PSA 1,6 literes motorja, amely 75 és 112 lóerő között szolgál Fordtól MINI-n, SX4-en, Peugeot-kon, Citroëneken át Mazdákig, Volvókig.

Adatlap

Opel Astra 1,7 CDTI

Még ebben az unalmas szürkében is nagyon szép autó az új Astra
Motor 1686 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 125 LE
Nyomaték 280 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,5 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

A komolyabb kihívók közül talán még a Kia/Hyundai 1,6-osa tudja legjobban megszorítani ezt a kis dízelt. A nagy tömeggyártók közül a a Volkswagen 1,6-os dízelmotorja megszokhatós, a Renault másfél literese kicsit kicsi, ráadásul néha kifejezetten kellemetlen. A Fiaté pedig konkrét csalódás; alul gyenge, felül zajos, sehol se túl takarékos. (Hoppá, véletlenül verset írtam.)

És a GM sem tudott jó közepes dízelmotort alkotni az új Astrába. Az 1,7-es Opel-dízelre már az első Astra óta leginkább a tartósság jellemző pozitív tulajdonságként. (A hirdetésekben a mai napig feltűnik, ha egy-egy kocsit nem a krómbetűs Opel-, hanem a piros betűs Isuzu dízelmotorral hirdetnek, ami szintén tartós, viszont erős és takarékos is volt a maga idejében.)

Hát most ennek az Isuzu-dízelnek a korszerűsített változatáról beszélünk, csak közben eltelt másfél évtized. (A furat-löket és a lökettérfogat is stimmel: 1686 köbcenti.) Hidegen indítva olyan rémisztő kerregéssel indul el a motor, amiről azt hittük, a mechanikus adagolós VW-TDI-kkel már kihalt. Bemelegedve elcsendesül, de alul rémesen nyomatékszegény marad, nagy fordulaton pedig megint felerősödik a mormolás. Dízel létére szégyenletesen könnyű lefulladni vele, de legalább nem is fogyaszt keveset.

Szimmetrikus, tiszta formák belül, némi Kia Cee'd utánérzéssel

Szimmetrikus, tiszta formák belül, némi Kia Cee’d utánérzéssel

A tesztautó nagyjából 40% autópálya, ugyanennyi országút, 20% város ciklusban a kezünk alatt 7,7 liter gázolajat fogyasztott. Ez még gombócból is sok, de még benzinből is sok lenne egy hasonló teljesítményű autó esetén. Megmagyarázhatatlan.

Egy nagy erénye van ennek a motornak (legalábbis ennek az izmosabb verziónak; 110 lóerővel is kapható ugyanez a blokk): fordulaton erős. 125 lóerő, 280 Nm; százról dinamikusan kigyorsítani már-már élményszámba megy, de német autópályás, 160-170-es tempónál is van még tartalék.

A tesztautó ára: 8,4 millió forint. Ühhh. Egy dízel Astra, még nem is a legerősebb, ennyi pénzért? Amennyiért már A3-ast, 1-es BMW-t is kapni, akár hasonlóan kistafírozva?

Mégis azt mondom, gyári navival, jó minőségű hifivel, dupla digitális klímával, sok apró figyelmességgel, ezzel a csodás formával még akár meg is érheti, ha valakinek egy autó, egy műszaki eszköz nettó használati és esztétikai értéke többet nyom a latban presztízsnél, kivagyiságnál. De ezzel a motorral ne tessenek megvenni.

A kétliteres dízel felára félmillió forint. Inkább erre fizesse ki ezt a pénzt, aki Astrát konfigurál magának, legfeljebb hagyja ki a metálfényt meg a navigációt. Kicsit kevésbé csillog majd a kocsi kívül-belül, de legalább mindig jó érzés tölti el a keblet, ha rálép a tulaj a gázra. Főleg, ha szegény 1,7-es tulajokra gondol.