2007 nyarán, fél évszázaddal az első generációs FIAT 500 bemutatója után az olaszok hatalmas buli keretében bemutatták a legendás modell második generációját. Azóta a kiskocsi minden születésnapjára jut valami újdonság. 2008-ban az erőtől duzzadó 500 Abarthot mutatták be, rá egy esztendővel érkezett a Fiat 500C nyitott tetővel, idén pedig a downsizing jegyében a mindössze kéthengeres TwinAir motoros változatnak örülhetnek a Fiat-bolondok.
Mire jó a két henger?
Rendes, magára valamit is adó autóbolond ritkán jön lázba akkor, ha ennyire kevés darab hengerről van szó. Hiszen már a három henger is gyanús, a kettő pedig a keleti blokkban szocializálódott autósnak egyet jelent a trabantos, polskis szenvedéssel.
De ha megpróbálunk kicsit zöldebben gondolkodni, lehetnek ennek előnyei is. Nemcsak a fáknak, bálnáknak, meg az ózonpajzsnak, hanem a pénztárcánknak is. Ugyan idehaza legfeljebb a megspórolt üzemanyag ára marad a családi kasszában, de Európa vidámabb felében az alacsony CO2 kibocsátású autók vásárlását adókedvezményekkel is ösztönzik.
A TwinAir motorok pedig alacsony CO2 kibocsátásúak, hiszen a hasonló teljesítményű, hagyományos motorokhoz képest harminc százalékkal kevesebb szén-dioxidot eregetnek a levegőbe. Ennek köszönhetően a Fiat flottakibocsátása 127,8 gramm, ezzel az olasz gyár a 10 legjobban fogyó autómárka közül a legkörnyezetkímélőbb Európában. Egymás után már a harmadik éve.
Zenétlen filmecske, kötelékben (is) haladó 500-asokkal:
Mennyire beteg?
Papíron, a gyári adatokat olvasgatva egyáltalán nem elkeserítő az aprócska motor. 173 km/órás csúcssebességre és 11 másodperces százas sprintre képes. Emellett betegesen étvágytalan, szintén a gyári specifikáció szerint városban 4,1 litert eszik kézi-váltóval, a robotizált változattal pedig ennél egy tized literrel kevesebbet gördít le a torkán.
Ez a fogyasztásos dolog jó hangzik ugyan, de az alig ötven kilométeres tesztút után nekünk a fedélzeti számítógép ennél jóval vadabb értékeket írt ki a gyárból még épphogy kikerült, még alig futott kocsikban. Mi egyelőre nem tulajdonítunk ennek különösebb jelentőséget, majd a tesztautónál mérünk igazi fogyasztást. De félünk, hogy a négy litert nem tudjuk majd hozni.
A különösen kompakt, könnyű motor 10 százalékkal könnyebb és 23 százalékkal rövidebb a hasonló teljesítményű, mezei benzinmotornál. A kompakt méret miatt szinte kínálja magát, hogy a jövőben elektromos hajtású motorral házasítva kisebb kocsikban hibrid hajtásként is bekerüljön.
De nézzük, mit is tud két henger!
Indítás után teljesen idétlen hangok jönnek a felnyitott motorháztető alól. Elsőre komolyan a kis-polskis életérzés tör rá az emberre, csak annyi a különbség, hogy az alapjáraton magára hagyott 500-as nem ugrált le magától az útról. Sőt, az autóban ülve szinte semmit nem lehetett érezni a két henger harcából, hála a mélyben dolgozó kiegyenlítőtengelynek a kocsi nem nagyon ráz. Indulás után leginkább olyan hangulata van benne a vezetőnek, mintha valami irgalmatlan erős robogón ülne. Igen, nagyon szokatlan a kéthengeres motorhang, kerek kormány mögött ülve.
Hallgassa meg, hogyan szól a kéthengeres motor:
Újabb meglepetés következik, amikor megindulunk vele. Bár a bemutatón csak a 85 lóerős változatot próbálgattuk lesz belőle 65 és 105 lóerős is – ebben is bőven volt elég erő. Városban a legjobb, de autópályán is csak nagyobb tempónál kell elfelejteni a lendületes előzéseket, de elég hamar elkezd húzni.
Szokni kell azt is, hogy a 130-nál 3500-at forgó motor sokkal lassabbnak hallatszik, mint amennyit a fordulatszámmérő mutat. Mezei, négyhengeres benzinesnél ez már akár zavaró is lehet, de a TwinAirben inkább komótos duruzsolásnak hallatszik.
Drága?
Sajnos hiába érdeklődtünk a szeptemberben érkező kéthengeres kisautó hazai ára felől, még csak tippeket sem tudtunk kihúzni az importőrből. Csupán az olasz árát tudjuk tájékoztatásul ideírni, amely a legolcsóbb változatnál 13 ezer euró. Ez sajnos nem kevés.