Akár a Twingo
Régen volt 1995. 15 éve a mobilt sokan még bunkófonnak hívták és csak a legmenőbb darabok fértek el egy nadrágzsebben.
A magyar bajnokságban még az MTK-t erősítette Talapa János és Bokros Lajos pénzügyminiszter is ekkor szabadította ránk a 40 százalékos inflációt.
Az eltelt időben az óvodás kislányok jó csajjá cseperedtek, a korabeli szériaautók közül a G-osztályt kivéve talán egy sem készül már, mindet leváltották frissebbek. Csak a Sharant nem, amelynek az első Twingóéhoz hasonló, szokatlanul hosszú karrier jutott.
A Forddal kezdődött
Anno az első generáció még a Ford és a Volkswagen közös egyterűprojektjének eredménye volt, ennek keretében a Galaxy, a Sharan és a SEAT Alhambra is Portugáliában készült, ugyanabban a gyárban. A hármasikrek igen sikeresek voltak, csak a Sharanból 608 ezer jött ki az üzemből, ahol az új Sharan és Alhambra is készül a Scirocco és az Eos mellett.
Modellfrissítés az ezredfordulóra
2000-ben egy alapos modellfrissítés következett, de a teherautósan, közel vízszintesen álló kormányon kívül a csupán háromcsillagos törésteszten is látszott a konstrukció öregsége.
A Ford később kiszállt, saját maga fejlesztette ki a Galaxy utódját és bedobta mellé a különös okokból Év Autójának megszavazott S-Maxot. Az időben lépő Ford négy éve arat egyterűivel a koros Sharan és Alhambra, illetve a 2002-ben bemutatott 807-Ulysse-C8-Phedra négyesikrek ellenében.
Két srác cikizi aput a reklámban, hogy menő verda, kis kiruccanás a strandra anyuval és a gyerekekkel, mi? A savazás visszafele sül el, és jön a szlogen: a gyermekeknek hely kell.
Visszaszorulóban
A VW-konszern jó ideig nem tudta, mit kezdjen a nagy egyterűekkel, amelyek iránt a piaci igény csökken. A Renault például nemrég elhalasztotta a készre fejlesztett Espace-utód piaci bevezetését, mert magas fogyasztásuk, így szén-dioxid-emissziójuk miatt a jövőben egyre nehezebb lesz eladni ezeket az autókat.
Teljes modellváltás helyett az első Sharan-generáció két modellfrissítéssel volt kénytelen kihúzni öregkoráig. Végül a sürgetőbb feladatok mellett a nagy egyterűk leváltására is akadt kapacitás: az új Sharan idén Genfben volt először látható, értékesítése szeptemberben kezdődik hazánkban.
Most azonban itt az alapjaiban új, 9,2 centivel szélesebb, 22 centivel hosszabb és 1,2 centivel alacsonyabb modell, amelynek két alkatrésze származik csak az elődből: a jobb és a bal oldali napellenző.
22 centivel hosszabb, 1,2-vel alacsonyabb
A koncepcióváltással eltűntek az előd hibái és megszületett a mérvadó Ford Galaxyhoz mérhető családi autó.
Hátul praktikus tolóajtók váltották fel az oldalra nyílókat, amelyeket nem lehet rányitni a szomszéd autóra vagy villanyoszlopra.
Elektromos mozgatást rendelve a tolóajtók kétféleképp is vigyáznak, hogy ne nyomják össze az utasokat: a gumitömítés alatt lévő érzékelőket kiegészíti egy szoftver, amely az ajtónyitás sebességének változásából látja, ha egy akadály miatt meg kell állítani a folyamatot.
Okos ülések
A lényeg mégis az átgondolt ülésrendszer, amely alapáron jár, ezerszer hasznosabb és kényelmesebb az eddiginél. Hátul a túl mély ülések miatt az első széria nagyon kényelmetlen volt, ezt egy életre megtanultam egy Sopron-Budapest túrán. Az 5,8 centiméterrel megemelt üléseken mostantól nem kell padlóközelben, csúnyán meghajlított lábbal utazni.
Bőséges maradt a fejtér, a Passat kombinál hosszabbra nyújt Sharan annyira tágas, hogy leghátra is befértem. Ehhez azért előrébb kellett húzni a 16 centis úton mozgatható középső üléseket, de a harmadik sorban nálam alacsonyabb utasokra számítanak.
Beszállni könnyű, mert a két szélső ülés előredől és előre is siklik. A plusz két ülést megrendelve helyből jár a háromzónás (elöl oldalanként és hátul is külön állítható) légkondicionáló, amely a tetőben lévő levegőkilépőkkel a 31 fok ellenére elviselhetővé tette az utazást.
2,6 helyett 2,3 köbméter
Egyszerűbben aligha lehet átrendezni egy autót, mint az új Sharant. A két hátsó sor ülései egy mozdulattal előrebuktathatók, szépen a padlóra süllyedve várják a kredencet vagy a gumidelfint. Utóbbit a müncheni Bavaria Filmstúdióban szervezett bemutatón rámolták a kocsiba, amely ránézésre egy olasz téren állt, pedig el sem hagyta a filmstúdiót.
Az új felállás egyetlen hátránya a csökkenő maximális raktér: a kivett ülések nem foglalnak helyet, szemben az összehajtottakkal. Az előd maximálisan 2610 literével szemben az űr 2297 illetve az ötüléses verzióban 2430 liter.
Vezetés közben a Sharan halksága az első, ami feltűnt. Német autópályákon is mentünk az egyterűvel, ahol 180-190-nél megejtő csendben kamatozott az alapos zajszigetelés, a 0,299-re javított alaktényező, a burkolt alváz, a tükrök ügyes kialakítása.
Nincs reggeli a kormányon
Sok a fém és kevés az üveg, arányuk nagyjából két harmad-egy harmad. Paradox módon ez a formatervezési elv javítja az áttekinthetőséget, mert a magasra falazott kasztni igen szilárd, a kevés üveg miatt nem kell vastag első tetőoszloppal merevíteni. A Sharanból az Espace és a C4 Picasso osztott első tetőoszlopa nélkül is jó a kilátás.
Örvendeztünk az üléshelyzet javulásának is, főleg a személyautósan álló volánnak. Az előd laposan álló kormányán éppúgy megteríthettünk a kedélyes szalonnázáshoz, mint a buszsofőrök egy távolsági Ikarusban.
Két-két motorváltozat
Négyféle motor van, a két benzines is turbós és közvetlen befecskendezéses, a dízeleknél ez nem újdonság. Az alapmodell a kompresszorral, majd 3500-as fordulattól egyedül turbóval feltöltött négyhengeres. A 150 lóerős 1,4 TSI nem volt elveszett a hatalmas egyterűben, a fedélzeti számítógépen kiírt 8,2 literes fogyasztása ígéretes.
140 és 170 lóerővel kapható 2,0 TDI, amelyek közül a 320 Nm-es gyengébbet vezettük. A benzines belépőmodellnél erősebb, alig zajosabb és jóval takarékosabb gép. Minden motorhoz rendelhető a hatfokozatú, olajos kuplungos DSG, amely a 200 lóerős kétliteres benzinessel szériafelszerelés.
Nem vakít a reflektor
A váltó előtt lévő kapcsolósor a technológiai Zentrale, egy gazdagon extrázott modellben itt látni, felárért mi mindent tud a Sharan.
Itt van az automatikus parkolórendszer kapcsolója, amely magától beáll és kiáll az autónál 80 – illetve kifelé csupán 50 – centivel hosszabb helyekre.
A Touranhoz is elérhető parkolórendszer volt számunkra az első, amely valóban meggyőzően, akár több húzásból áll be szűk helyekre. Nemcsak a járdával párhuzamosan, hanem merőlegesen is.
Érdekes a szintén feláras Dynamic Light Assyst, amely nem kapcsolja ki a reflektort, csak azon a területen vesz vissza a fényerőből, ahol a távolsági fényszóró vakítaná a szembejövőt.
Rokonok: Passat és Tiguan
A kapcsolók között megleljük az állítható lengéscsillapítás nyomógombját, amellyel kényelmesebbre vagy sportosabbra vehetjük a gátlókat. Ez a hasznos extra a Golfhoz is rendelhető, de a lemezek alatt főleg a Tiguan és a Passat a rokon. Az első futómű nagy vonalakban az SUV, a hátsó a Passat megoldását rejti, persze az új feladathoz és a nagyobb súlyhoz igazítva.
Még nem tudni, mennyiért, de szeptembertől lesz kapható hazánkban az új Sharan. Mivel akkortájt jön a modellfrissítés utáni Touran, év végén pedig az átdolgozott Caddy, a T5 Multivan tavalyi renoválásával teljesen megújul a VW egyterűkínálata.