Jubileum, méghozzá negyedszázados – 1986-ban Magyarország nem volt épp a világ közepe, de a keleti blokkban kitüntetett szerepe volt. A vasfüggönyön lassan szivárgott befelé a Nyugat, rockkoncert, McDonald’s, és Forma-1-es futam is jutott a komoly autóversenyzési hagyománnyal nem rendelkező kis országnak. Az érdeklődés is ennek megfelelően hatalmas volt: az augusztus 10-i versenyre 180 000 ember volt kíváncsi élőben, de a teljes hétvégén összesen 300 ezer jegy kelt el. Ez a látogatottsági rekord azóta sem dőlt meg.
A futamon azóta 14 különböző versenyző nyert, négyen – Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button és Heikki Kovalainen – pályafutásuk során első ízben. A pálya két alkalommal avatott világbajnokot, 1992-ben Nigel Mansell, 2001-ben pedig Michael Schumacher zárta le korán az idényt nálunk.
A legtöbbször, négy alkalommal Michael Schumacher nyert a Hungaroringen, de a jelenlegi mezőnyből a már említett Alonso, Button, Kovalainen, valamint Rubens Barrichello és Lewis Hamilton is a dobogó legfelső fokára állhatott.
A legutóbb 2007-re felújított pályán a nyári időpont szinte garantálja a napsütést és a rekkenő hőséget: a Hungaroringen egyetlen alkalommal, 2006-ban esett a versenyen, azonban idén újra van ilyesmire kilátás, még ha a csapadék valószínűsége épp vasárnap is a legkisebb.
A 4381 méteres, szűk, kanyargós és poros pálya talán nem igazán kedvez az előzéseknek, a „Kárpát-medencei Monacóban” az időmérős szereplés kulcsfontosságú, persze az idei évben láthattunk már meglepetéseket a hasonlóként számon tartott helyszíneken.
A Hockenheimben látottak alapján a hétvégén az eddig már lassan megszokottá vált Red Bull-McLaren párharc helyett többesélyes küzdelem jöhet. A Ferrari lendületben van, és ugyan botrányosan alakult a Német Nagydíj, de az autó egyértelműen nagyon versenyképes, Alonso és – ha jóhiszeműek akarunk lenni – Massa is győzhet vasárnap.
Bár a Hungaroring nem igazán a Red Bull pályája, őket idén sehol nem szabad leírni, főképp, hogy a Ferrari mellett ők is alkalmazzák a vitatott görbülős első szárnyat, ami a nagy leszorítóerőt követelő Hungaroringen egyértelműen előnyt jelent.
A McLaren lendülete ugyan egy kicsit megtört az előző két futamon, de a csapat hagyományosan a Magyar Nagydíj favoritja, a wokingiak állandóan jól szerepelnek nálunk, a legutóbbi három futam mind az övék volt itt. Ha Hockenheim után sikerült javítaniuk a kipufogós diffúzoron, újra az élen lehetnek. Szintén számolni kell a Renault-val, pontosabban Robert Kubicával, Monacóban dobogóra állt, az R30-asnak a Hungaroring is feküdhet majd.
A Mercedes fejlesztései nem jöttek be a múlt héten, így gyakorlatilag ugyanott tartanak, mint múlt pénteken, de ha most más irányba indulnak beállításokkal az amúgy is más jellegű helyszínen, talán többet is kihozhatnak a csomagból. Annak ellenére, hogy a Williams szintén nem remekelt legutóbb, az azt megelőző futamokon feltámadt, így talán velük is érdemes számolni, ha a hétvégi top10-es esélyesekre gondolunk.
A szombati időmérő és a vasárnapi verseny is a hagyományos, délután 14 órás időpontban kezdődik majd a Hungaroringen.
A magyar Formula Renault-tehetség, Kiss Pál Tamás bemutatja a pályát
A Hungaroringről
A Hungaroring a magyar főváros közepétől 19 kilométerre, Mogyoród határában található: a létesítmény természetes völgyben fekszik, s karéj formájában lelátó öleli körül. A kiváló természeti adottságok miatt a nézőtér bármely pontjáról belátható a versenypálya nyolcvan százaléka.
Az aszfaltcsík teljes hossza 1986-ban az átadáskor 4,013 km volt. Egy esztendővel később kisebb korrekciót hajtottak végre: egy kanyarkombináció átvágásával, ezáltal egy járulékos előzési lehetőség biztosításával a versenypálya gyorsabb lett, hossza azonban 3,968 km-re csökkent, majd az 1997. évi átalakítások során a célegyenes áthelyezése miatt, 3,971 km-re módosult. A Hungaroring 2003. évi átalakítása során a célegyenes meghosszabbodott, így a versenypálya hossza ma 4,381 km.
A legkisebb ívsugár 20, míg a legnagyobb 400 méter. A célegyenesben az elérhető legnagyobb sebesség megközelítőleg 320 km/óra. A pálya szélessége a célegyenesben 15 méter.
A létesítmény honlapja szerint a burkolat szerkezete: 20 centiméter vastag kavicságyazaton és 20 centiméter vastag sovány betonlapon háromrétegű, egyenként 5 centiméter vastag aszfalt. A versenypálya legalacsonyabban és legmagasabban fekvő pontja között a relatív szintkülönbség 36 méter. A legnagyobb emelkedő 6,2 százalékos, míg a legnagyobb esés eléri a 7 százalékot.