Amikor megvettem a kocsimat, tisztában voltam vele, hogy mennyit fog fogyasztani, ezért nem is aggasztom rajta magam. A Prius más. Nagyon érdekelt, hogyan fog alakulni az elégetett üzemanyag mennyisége.
Újrajátszás
Bár járt már nálunk ez a kocsi, a napelemes szellőztetést akkor nem igazán tudtuk kipróbálni. Hát most újra megkaptuk. És ismét annyira fellelkesültünk rajta, hogy rövid beszámoló helyett kollégánk véletlenül előállított egy komplett szerelmeslevelet a hibrid Toyotákhoz. Íme.
Nem fogyaszt
Itt az elején elárulom,
Spóroláshoz kicsit drága, ám nem csak az alacsony fogyasztás miatt szerethető. Egy minden extrával felszerelt, kényelmes autó, ami ráadásul keveset is kér enni, pláne városban.
Spóroláshoz kicsit drága, ám nem csak az alacsony fogyasztás miatt szerethető. Egy minden extrával felszerelt, kényelmes autó, ami ráadásul keveset is kér enni, pláne városban.
Fotó megosztása:
Jó volt meglátni reggelenként a garázsban ezt a pofázmányt
Jó volt meglátni reggelenként a garázsban ezt a pofázmányt
Fotó megosztása:
Még mindig sokan rácsodálkoznak: "Emmegmi?"
Még mindig sokan rácsodálkoznak: "Emmegmi?"
Fotó megosztása:
Nem lehet vele beleszürkülni a forgalomba
Nem lehet vele beleszürkülni a forgalomba
Fotó megosztása:
Talán még sosem hallottam olyat, hogy valakinek a szép szó hagyta el a száját egy Toyotát meglátva. Ezt pedig egyenesen gyönyörűnek tartották a nők.
Talán még sosem hallottam olyat, hogy valakinek a szép szó hagyta el a száját egy Toyotát meglátva. Ezt pedig egyenesen gyönyörűnek tartották a nők.
Fotó megosztása:
A forma a minél kisebb légellenállás elérése érdekében ilyen
A forma a minél kisebb légellenállás elérése érdekében ilyen
Fotó megosztása:
A kilátás nem tökéletes, hiába van alul kukucskálóablak
A kilátás nem tökéletes, hiába van alul kukucskálóablak
Fotó megosztása:
Autópályán, a megengedett sebesség közelében is csendes az autó
Autópályán, a megengedett sebesség közelében is csendes az autó
Fotó megosztása:
LED-es fényszórók
LED-es fényszórók
Fotó megosztása:
Hozza a kötelezőt
Hozza a kötelezőt
Fotó megosztása:
Innen jól nem látszik, de a tető hátsó részén egy napelem található, amely az álló autó szellőzőrendszerét működteti, igen hatásosan.
Innen jól nem látszik, de a tető hátsó részén egy napelem található, amely az álló autó szellőzőrendszerét működteti, igen hatásosan.
Fotó megosztása:
446 centiméter hosszú, a légellenállási együtthatója 0,25
446 centiméter hosszú, a légellenállási együtthatója 0,25
Fotó megosztása:
LED-es hátsó lámpák
LED-es hátsó lámpák
Fotó megosztása:
A kék szín miatt sokan kritizálták, lekínaizták az emblémát
A kék szín miatt sokan kritizálták, lekínaizták az emblémát
Fotó megosztása:
Hívogató utastér
Hívogató utastér
Fotó megosztása:
Az első ajtókban egy picike zseb található
Az első ajtókban egy picike zseb található
Fotó megosztása:
Minden ablak automata
Minden ablak automata
Fotó megosztása:
A lábtérrel nincs gond
A lábtérrel nincs gond
Fotó megosztása:
Elférhetett volna egy térképzseb
Elférhetett volna egy térképzseb
Fotó megosztása:
A műszerfal éppen csak annyira futurisztikus, mint az autó maga
A műszerfal éppen csak annyira futurisztikus, mint az autó maga
Fotó megosztása:
A kormány mintha egy játékkonzolé lenne
A kormány mintha egy játékkonzolé lenne
Fotó megosztása:
Az érintőképernyőt határozottan kell tapogatni
Az érintőképernyőt határozottan kell tapogatni
Fotó megosztása:
A tolatókamera képének nézegetése közben azért néha pillantsunk bele a tükrökbe is
A tolatókamera képének nézegetése közben azért néha pillantsunk bele a tükrökbe is
Fotó megosztása:
Ez itt a sebességváltó karja, de nyugodtan nevezhetjük inkább irányváltónak
Ez itt a sebességváltó karja, de nyugodtan nevezhetjük inkább irányváltónak
Fotó megosztása:
A központi kijelzőről mindent megtudhatunk
A központi kijelzőről mindent megtudhatunk
Fotó megosztása:
Még azt is, hogy mely gombokat tapogatjuk a kormányon
Még azt is, hogy mely gombokat tapogatjuk a kormányon
Fotó megosztása:
Ez itt kérem a teszt alatti átlagfogyasztás
Ez itt kérem a teszt alatti átlagfogyasztás
Fotó megosztása:
Hogy ne kelljen a szemünket levenni az útról
Hogy ne kelljen a szemünket levenni az útról
Fotó megosztása:
A rögzítőféket lábbal kell működtetni
A rögzítőféket lábbal kell működtetni
Fotó megosztása:
Egész méretes tárgyak elférnek itt
Egész méretes tárgyak elférnek itt
Fotó megosztása:
Kétszintes kesztyűtartó
Kétszintes kesztyűtartó
Fotó megosztása:
Nagyra tátott szájakkal
Nagyra tátott szájakkal
Fotó megosztása:
Pohártartó, vagy mindenes
Pohártartó, vagy mindenes
Fotó megosztása:
Méretes a könyöklő, benne a 12 voltos csatlakozó és az AUX bemenet. USB port viszont nincs...
Méretes a könyöklő, benne a 12 voltos csatlakozó és az AUX bemenet. USB port viszont nincs...
Fotó megosztása:
Elsőre kicsinek tűnik a csomagtér
Elsőre kicsinek tűnik a csomagtér
Fotó megosztása:
A padló alatti rekesszel együtt 445 liternyi a csomagtér mérete
A padló alatti rekesszel együtt 445 liternyi a csomagtér mérete
Fotó megosztása:
A rekesz alatt a defektjavító készlet. Még ide is bepakolhatunk pár olyan tárgyat, amire csak szökőévenként van szükség.
A rekesz alatt a defektjavító készlet. Még ide is bepakolhatunk pár olyan tárgyat, amire csak szökőévenként van szükség.
Fotó megosztása:
Bővítés indul
Bővítés indul
Fotó megosztása:
Így már költöztetésre is alkalmas
Így már költöztetésre is alkalmas
Fotó megosztása:
Büszkén viseli nevét
Büszkén viseli nevét
Fotó megosztása:
Így néz ki az üvegtető belülről
Így néz ki az üvegtető belülről
Fotó megosztása:
Belátást enged az utastérbe
Belátást enged az utastérbe
Fotó megosztása:
Beengedtük a természetet az autóba
Beengedtük a természetet az autóba
Fotó megosztása:
A nyitott tető mennyivel emeli a fogyasztást?
A nyitott tető mennyivel emeli a fogyasztást?
Fotó megosztása:
Kettévágott tükörkép
Kettévágott tükörkép
Fotó megosztása:
Nem kell megijedni, ha nem hallunk hangot a motortér felől
Nem kell megijedni, ha nem hallunk hangot a motortér felől
Fotó megosztása:
Ezzel zárjuk az ajtókat
Ezzel zárjuk az ajtókat
Fotó megosztása:
A csúcsváltozat 15-ös kerekeket kap. Nem is hiányzik a nagyobb méret.
A csúcsváltozat 15-ös kerekeket kap. Nem is hiányzik a nagyobb méret.
Fotó megosztása:
Autópályás fogyasztása sem rossz. Egy baleset miatti dugóban araszolva nem is járt a benzinmotor.
Autópályás fogyasztása sem rossz. Egy baleset miatti dugóban araszolva nem is járt a benzinmotor.
Fotó megosztása:
A világ végére el lehet jutni egy tank benzinnel
A világ végére el lehet jutni egy tank benzinnel
Fotó megosztása:
Nemcsak a vidéki utakon nyugszik meg benne az ember
Nemcsak a vidéki utakon nyugszik meg benne az ember
Fotó megosztása:
Autópályás fogyasztása sem rossz. Egy baleset miatti dugóban araszolva nem is járt a benzinmotor.
Autópályás fogyasztása sem rossz. Egy baleset miatti dugóban araszolva nem is járt a benzinmotor.
hogy az eredménnyel még a fogyasztás-fasiszta édesapám is elégedett lenne, mert a nálam töltött ezer kilométer alatt a Prius átlaga 5,1 liter lett. Ebből a fővárosban 250, autópályán 650, míg országúton 100 kilométert tettem meg.
A dízelrajongók persze biztosan megmosolyogják, hogy én ezzel elégedett vagyok, hiszen ilyen értéket a gázolajos autók könnyen produkálnak. Ez igaz, ám ezt sokkal nagyobb károsanyag-kibocsátás mellett teszik meg, méghozzá nem éppen kulturált formában. Gondoljunk csak a nagyobb gázadáskor kialakuló koromfelhőkre!
Ráadásul a Prius motorja éppen ott eszik keveset, ahol a többi autó fogyasztása nő, városban. Budapest szenzációsan szervezett közlekedési útvesztőjében 4,7 liter benzinre volt szüksége száz kilométer megtételéhez.
Autó ez
Mégsem a fogyasztás tetszett legjobban a Toyota hibridjében. Már nem kell ahhoz becsukni a fél szemünket és megkeresni a megfelelő perspektívát, hogy rendes autónak tűnjön. Több embernek megmutattam, s érdekes módon mindegyikük szépnek tartotta. Sőt, a nők egyenesen gyönyörűnek titulálták. Egy Toyotát!
Jó volt meglátni reggelenként a garázsban ezt a pofázmányt
Szépen törik?
De még mennyire! Az Euro NCAP töréstesztjén ötcsillagos eredményt ért el az autó. A Prius nemcsak a környezetre, hanem a gyalogosokra is nagyon ügyel, ugyanis a gyalogosvédelemre kapott 68%-os eredmény jócskán kiemeli versenytársai közül
Belül sincs már
A kormány mintha egy játékkonzolé lenne
A kormány mintha egy játékkonzolé lenne
kísérleti autó jellege, a műszerfal formája éppen csak annyira próbál különleges lenni, mint karosszériáé. De minden megvan rajta, mindössze az nem fér a fejembe, hogy miért nem tudják ugyanúgy elhelyezni a pohártartókat, mint az Aurisban, a szélső szellőzőrostélyok alá.
Úgy talán még több rakodóhely akadna, bár a mostani pakolási lehetőségekre sem lehet panasz. Talán csak az első ajtók apró térképzsebe nem illik a képbe; napszemüvegtartónak azonban éppen megfelel
A feltűnően finom kárpitozású ülésekben kényelmesen lehet terpeszkedni mind elől, mind hátul. Meglepődtem, hogy az én méretemre beállított vezetőülés mögött – 193 centiméter magas vagyok – egy ugyanekkora ember lábai még kényelmesen elférnek, s ha a nyakát kicsit behúzza, a haját pedig nem zselézi fölfelé, akkor még a tetőt sem éri a feje. Hiába, az áramvonalas forma hátránya itt jelentkezik.
Egy rendes autónak csomagtere is van. Ezt is kipipálhatjuk. Majdnem 450 literrel gazdálkodhatunk, igaz, az akkumulátorok elhelyezésének köszönhetően, több szinten.
A felső részbe
A rekesz alatt a defektjavító készlet. Még ide is bepakolhatunk pár olyan tárgyat, amire csak szökőévenként van szükség.
A rekesz alatt a defektjavító készlet. Még ide is bepakolhatunk pár olyan tárgyat, amire csak szökőévenként van szükség.
ésszel kell pakolni, mert, bármilyen pradoxnak is hangzik, ugyan mély, de alacsony. Magasabb csomagokkal ne próbálkozzunk, vagy számoljunk azzal, hogy a kalaptartót – amely az autó egyetlen minőségileg kifogásolható része – nem tudjuk a helyére húzni.
A padló alatt egy műanyag rekesz található, ami tökéletes hely lehet a folyékony dolgokat tartalmazó edények, dobozok tárolására. Egy családlátogatás után az is bebizonyosodott, hogy könnyen tisztítható, hamar eltüntettem a kovászos uborka levének nyomait.
A legalsó szinten a kerékjavító készlet mellé az ügyesebbek még sok minden betömhetnek, hogy aztán az autó eladáskor csodálkozzanak rá: „Jééé, ez itt van?!”
Kánikula ellen
Mivel a tesztautó
Az érintőképernyőt határozottan kell tapogatni
Az érintőképernyőt határozottan kell tapogatni
a legmagasabb felszereltségi szintet képviselte, ezért nem hiányzott belőle semmi. Legalábbis nekem. Barátnőm, akinek nagyon tetszett az autó – ez volt az első, amire azt mondta, hogy kellene – egyből kiszúrta az ülésfűtés hiányát. Mivel nem élek vele, nekem télen sem tűnne fel, nemhogy a nyári kánikulában.
Annál inkább élveztem a tetőn található napelem áldásos hatását. A tűző napon álló autó szellőztetését látja el energiával. A rendszer működik, egyszer sem sültem hozzá az üléshez és a kormányhoz. Ilyet minden autóra!
Csendesen mozog, de halad
Az autó vezetése nem kíván speciális felkészülést. Beülünk, nyomjuk az indítógombot – elcsodálkozunk, hogy nem jár a motor -, a megfelelő állásba húzzuk a váltót, gázt adunk, s tökéletes csendben elindulunk. Feltéve, ha nem tolatni kezdünk, mert olyankor a Prius akkora ricsajt csap, mint egy jól megtermett teherautó. Ráadásul kikapcsolhatatlanul.
A benzinmotor
Nem kell megijedni, ha nem hallunk hangot a motortér felől
Nem kell megijedni, ha nem hallunk hangot a motortér felől
50 kilométeres óránkénti sebesség fölött csatlakozik be a munkába, illetve alacsony töltöttségű akkumulátorok esetén. Belépése alig észrevehető.
Ilyenkor is halkabb az átlagnál a Prius, akár városban, akár országúton, akár autópályán közlekedünk.
A hangja csak akkor lehet furcsa, amikor erősebbet gyorsítunk, hiszen a fokozatmentes váltónak köszönhetően ilyenkor nem a megszokott hangot halljuk; mintha egy robogót hajtanánk.
A gyorsuláshoz tartozó hangélmény ugyan elmarad, de a sebesség növekedése nem. Rugalmas autó, bár nem egy dízel.
Ez utóbbira azonban van gyógyír. Hihetetlen érzés, amikor motorfékkel beesünk egy településre, belőjük a tempomatot 55-re és hangtalanul átszeljük az egészet. Ilyenkor 4-5 kilométert is megtehetünk elektromos hajtással.
Adatlap
Toyota Prius Premium
Motor |
1798 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
99 LE |
Nyomaték |
142 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
10,4 sec |
Végsebesség |
180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
3,9 l / 100 km |
A kényelemre hangolt futómű jó társ az autózgatásban, s a 15-ös kerekek sem csábítanak forszírozott kanyarvételre. De ne gondolják, hogy másképpen használtam a Priust, mint a saját autómat! Azzal sem szoktam nagyokat ökörködni az utakon, ezzel sem tettem. Abban élvezem a kemény futóművet, ebben egy cseppet sem hiányzik.
Nem, nem a vezetési stílust változtatja meg a Prius, egyszerűen megnyugszik benne az ember. Mégis ugyanannyi idő alatt éri el a célját, mint máskor.
Nemcsak a vidéki utakon nyugszik meg benne az ember
Mennyi?!
A nyugalomnak azonban ára van. A legjobban felszerelt Prius 9,25 millió forintba kerül. Mégis azt mondta egy barátom, aki kipróbálta – pedig vezetett Velorextől kezdve tankig szinte mindent -, hogy, idézem: „Bazmeg, kell nekem egy ilyen, bazmeg!” Méghogy a Toyota nem generál érzelmeket!
Ha kicsit vár, legalább egymillióval olcsóbban megveheti a Prius egyetlen vetélytársát. A Toyota Auris HSD-t. Mi lesz akkor a Priussal?