Rolls, izé Geely

Vérlázító a helyzet az M7-esen? Végeláthatatlan a sor? Ugyan! Mint minden másban a dugókban is első helyre törnek a Kínaiak.

Vérlázító a helyzet az M7-esen? Végeláthatatlan a sor? Ugyan! Mint minden másban a dugókban is első helyre törnek a Kínaiak.

Pár napja a közlekedés történetének leghosszabb dugójától hangos a sajtó. Augusztus 14-én kezdődött a baj, amikor nagyszabású felújítási munkálatokba fogtak  a belső-mongóliai Csining (Jining) és Hopej (Hebei) tartomány Huaj’an (Huai’an) városa között.

Ezt kisebb balesetek, koccanások tetézték, így alakulhatott ki egy masszív több mint 100 kilométeren át tartó kocsisor. Javarészt kamionok vesztegeltek, gyümölcs és szénszállítók töltöttek több mint egy hetet csigatempóban araszolva. Nemcsak szenvedői, hanem okozói is voltak a történteknek, hiszen az szakasz felújítása a 8 tonnánál nehezebb vontatók miatt vált esedékessé.

A hűtés nélküli kocsikban a gyümölcs csendben rohadt, a sofőrök pedig jó kínai szokás szerint társasjátékkal, kártyával ütötték agyon az időt. Kosztról a környékbeliek gondoskodtak, valóságos kis sátor üzletek létesültek az út mentén, ahol akár négyszeres áron szerezhették be a fáradt és éhes kamionosok a betevőt.


Nem csoda, hogy fokozódott a kínai helyzet, és egyre több hang követelte a helyzet megoldását, mire a tizedik nap környékén meglepő hirtelenséggel véget ért a felfordulás. A népköztársaság kormánya bevetett valamilyen csodafegyvert, mert azok az újságírók, akik szerdán akarták lencsevégre kapni az autókban gubbasztókat, már nem jártak sikerrel.

Jó kis bulvárhírnek tűnik mindez, de ugyanakkor fontos mondanivalót is hordoz magában. Kína már nem csak az olcsó farmer és a gombamód szaporodó felhőkarcolók hazája. Az autógyártás, az autóipar jövőjében, nem túlzás állítani, vezető szerepet fognak betölteni. Tavaly 13.6 millió autó kelt el a legnépesebb ország piacain, megelőzve az Egyesült Államokat, az idei évre pedig 14.3 milliót jósolnak a szakértők.

Elcsépelt szó, de a „robbanásszerű növekedés” illik legjobban a kínai motorizációs folyamatokra. Úgy tűnik lassanként nem a viccrovatba szánt töltelék lesz a kínai autógyártás, botrányos minőségével, lopott formatervekkel, és hajmeresztően gyenge töréstesztekkel. Lépésről lépésre megtanulnak használható, elfogadható autót gyártani, megbotránkoztatóan olcsón. Sőt 2008 óta akár nálunk is lehet vásárolni a távol-keleti országból érkezett gépekből. Shuanghuan, Geely, Brillance, Jiangling. Csak pár márkanév, különös hangzással, de lehet pár év múlva sok magyar garázsban is ilyen keleti csodabogarak állnak majd.

Tekintsünk vissza a koreai gyártók fejlődésére. Bő tizenöt éve még mindenki óvakodott a Hyundai, Kia márkanevektől. Ma meg a C’eed az egyik legjobb ajánlat a kategóriájában.

Azt be kell vallani Kínához másképp viszonyulunk. Néha már elég a Made in China feliratból, de az olcsóság láttán megtörik az ellenállás. Azaz pont ez a kérdés: lemondunk majd a márkajelek adta presztízsről? Fogunk autót vásárolni a józsefvárosin:)?