2009 végén a Saab klub téli találkozóján halotti tort ültünk. A hazai Saab márkaképviselet igazgatója, Andrew Prest megköszönte az eddigi szép éveket, és egymás vállára borulva búcsúztattuk a márkát.
Még alig váltunk el, amikor jött egy telefon. Andy hívott, hírek érkeztek.
Úgy néz ki, korai volt a tor. Ki tudja, hányadik hitegetés volt, én már szkeptikus voltam.
Vad álmaimban sem gondoltam volna, hogy nem kell egy év, és ismét magyar rendszámos vadonatúj Saabban ülök. Ma már nem kell a múltat idézni, valóban megérkezett Magyarországra az új 9-5 és a jövőbe tekint.
(Ha valakiben eddigre felmerült volna, hogy ki ez a Saab-bérenc?, annak elárulom: a szerző a Saab 900 klub elnöke. Azt hiszem, ez mindent megmagyaráz. A szerk. )
Az utóbbi időkben mutogatott koncepcióautókat gyúrták össze a klasszikus formákkal, aminek eredményeképpen olyan autó született, aminek láttán még az olasz nyugdíjas csoport is megszakította az ordítozást a buszuk mellett. A kollégák a tesztút szünetében hívták fel figyelmem a hátsó szélvédőre, ami vonalában szinte megegyezik az öreg 900-asok szélvédőivel, csak éppen 180 fokkal elfordítva. A részletek a Saabos hagyományoknak megfelelően szépen kidolgozottak, de most kivételesen összességében sem lehet panasz.
A hátsó lámpa nem az én stílusom, de tény, hogy az utóbbi idők legszebb Saab feneke született. Főleg sötétben impozáns az autó teljes szélességében végigfutó piros fénycsík.
Bár a forgalmazó irtózik tőle, sokan – nem alaptalanul – az Opel Insigniához hasonlítják.
Az új 9-5 egyelőre nem tudja letagadni a rokonságot, de a hasonlóság a két modell között nem több, mint az unokatestvéreknél. Aki nem áll napi kapcsolatban az Opelekkel, annak nem zavaróak például a hasonló kapcsolók és kezelőszervek.
Az autó több mint hetven százaléka egyedi alkatrész, saját cikkszámmal. A padlólemezeket tekintve a 9-5 10 centivel hosszabb és teljesen más felfüggesztéseket használ, mint GM-es rokona.
Július vége óta lehet hazánkban megrendelni új 9-5-öst, de testi valójában csak pár hete érkeztek az első modellek.
A svéd fejlesztők meghatározása szerint az új 9-5 a valaha gyártott legfejlettebb Saab lett. Az első benyomások ezt maximálisan alátámasztják, a szolgáltatásait tekintve gyakorlatilag csak a pénztárca szab határt.
Aggasztó jel
Az újkori Saabok nem állnak túl megbízható autók hírében. Lehet, hogy az új 9-5-tel ez változik, mindenesetre nem túl biztató, hogy pár napja láttunk egy példányt, ami az autópályán húzott el. A hátulján kontakthibásan pislogott a különben tényleg csinos fénycsík.
Például az alacsony károsanyag-kibocsátásra optimalizált felszerelésnél hiába szeretnék napfénytetőt, nem választhatok, illetve az autót is alacsonyabb hasmagassággal kell megszokni.
Egy rövid tesztúton kipróbálhattuk a modellkínálat néhány változatát. Az út rövid volt ahhoz, hogy mély benyomásokat szerezzek, remélhetően hamarosan konkrét teszten mutathatjuk be a típust. A megtett pár kilométer után mindenesetre mindegyik változatból elégedetten szálltam ki.
A Saab az elmúlt időben mostohagyerekként nem volt könnyű helyzetben, így elismeréssel adózunk azoknak, akik a válság és a Saab bizonytalan helyzete mellett ilyen átütő autót terveztek. A svéd Saab 9-5 reklámfilm utolsó mondatát magam is osztom: „Til alla er som aldrig slutat tro: Tack”, azaz szabad fordításban „Köszönet mindenkinek, aki nem adta fel.”