A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2013-ra vezeti be a sportág új átfogó technikai szabályrendszerét – a csapatok már az utolsó simításokat végzik a javaslatcsomagjukon, írja a brit Autosport.
A két fő cél a Forma-1 zöldebbé tétele és a „show” javítása. Az első szempontnak a turbómotorok visszahozásával tennének eleget, a szaklap szerint gyakorlatilag eldőlt, hogy két év múlva 1,6 literes, négyhengeres turbós erőforrásokat használnak majd. A mostaniaknál bő 100 lóerővel gyengébb, 650 lovas motorokat KERS-szel egészítenék ki, amely 30 másodpercre 150 lóerővel növelhetné a teljesítményt. Szintén a tervek között szerepel a motorok élettartamának további növelése is, a mostani nyolcról ötre csökkentenék a pilótánként egy szezonban használható motorok számát.
A „zöldítés” keretében az üzemanyag-fogyasztást is korlátoznák: „Ahelyett, hogy annyi üzemanyagot használunk, amennyit csak lehet, lesz egy áramlásmérő, így egyszerre csak adott mennyiséget lehetne befecskendezni. Ez jelentősen kevesebb lenne,mint most” – idézte az Autosport a Williams technikai főnökét, Sam Michaelt.
Az F1-ben 1978 1988 között használt turbók mellett a kasztnit illetően is a nyolcvanas évek elejéről merítettek ihletet a csapatok, ugyanis a sportágban a hetvenes évek végén megjelent, és az 1983-ra betiltott szívóhatás (ún. ground effect) elvén működő padlólemezek és kasztnik visszahozását fontolgatják. Ezzel az előzéseket szeretnék elősegíteni.
„A (szárnyak helyett) a leszorítóerő nagyobb részét a diffúzorra helyeznék, szívóhatású autók lennének, mint a ’80-as évek elején. Ezen kívül az autók elejének törésállóságát is növelnénk az oldaldobozok előbbre hozásával” – mondta a williamses Michael.