Két krízisévet követően mostanra visszazökkent a rendes kerékvágásba a haszongépjármű-gyártó ágazat. „A piaci forgalom gyorsul, a megrendelésállomány növekszik” – írja a német autóipari ágazat szakmai képviseleti szervezete, a Verband der Automobilindustrie (VDA) jelentése. Matthias Wissmann, a szervezet elnöke bizakodásának adott hangot a 2011-es évre vonatkozóan is.
Az ágazat termelésnövekedésének a gazdasági konjunktúra javulása mellett az elektromos hajtáslánc terjedése is lendületet ad – jelzi előre Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen egyetem CAR autóipari kutatóintézetének igazgatója.
Az ágazat „nagyjai”, a Mercedes, Renault, Ford és MAN teherautó-gyártó vállalatok szeptember végi seregszemléjükön, az IAA-Nutzfahrzeuge szakmai kiállításon és vásáron a legmodernebb üzemanyag-takarékos technológiákkal és alternatív hajtásláncokkal igyekeznek majd megnyerni maguknak ügyfeleiket.
A piaci trendben bekövetkezett fordulat már a nehéz-tehergépjárműveket, a kamionokat is elérte, amelyeknél tavaly még komoly forgalom-visszaesést voltak kénytelenek elszenvedni a gyártó vállalatok.
Az eladások növekedése főként a feltörekvő térségek, például Brazília keresletének ugrásszerű javulására támaszkodik, miközben Európa és az Egyesült Államok csak lassacskán tápászkodik fel a krízisév visszaeséséből. A legerőteljesebb ütemben növekvő tehergépjármű-piacon, Kínában az európai gyártók nem rúgnak labdába, mivel a piacot – ellentétben a személyautókkal – helyi gyártók uralják.
A szeptember 23. és 30. között megrendezendő IAA haszongépjármű-vásár fő témái az ágazat helyzete mellett az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentését lehetővé tévő új technológiák lesznek.
A kínálat a modern dízelmotoroktól és hajtásláncoktól a hibrid és elektromos hajtásláncokig terjed majd. A nagyobb autógyárak után már a haszongépjármű-gyártók is megindultak az elektromos hajtáslánc fejlesztése útján. Az elektromos hajtásnak különösen a belvárosi forgalomban jósolnak nagy jövőt a szakértők.
A Mercedes már megkezdte a Vito furgon elektromos verziójának kisszériás gyártását. A MAN a dízel- és elektromos motorral kombinált TGL Hybrid típust mutatja be a hannoveri vásáron. A Renault a Maxity Elektro furgont mutatja be az IAA vásáron, amit a francia EdF közüzemi konszernnel együttműködésben fejlesztett ki. A Ford a 160 kilométeres hatótávval rendelkező teljesen elektromos Transit Connect BEV-vel (Battery Electric Vehicle) vesz részt a vásáron.
A 7,5 tonna feletti haszongépjármű kategóriában azonban a szakértők még nem látnak alternatívát a dízelmotorra. „Elektromos hajtással legfeljebb 20 kilométerre juthatna el egy kamion, utána egy motorral fel kellene tölteni az akkumulátorokat” – mutatott rá a BGL elnöke, Karlheinz Schmidt. Ebben a kategóriában az üzemanyagcellás áramfejlesztés jelentheti a jövőt.
Forrás: MTI