Friss formával, új, erősebb motorokkal, átdolgozott belsőtérrel, és néhány technikai, kényelmi, biztonsági újdonsággal próbál továbbra is vonzó maradni a Ford zászlóshajója, a Mondeo.
Mi változott?
Kívülről viszonylag sokat változott az autó hangulata, sokkal kecsesebb, letisztultabb a forma, tisztábbá vált a dizájn. Kissé talán túl lágy is lett a látvány, de úgy látszik, a jövőben egyre több ilyen autót fogunk látni, gondoljunk csak a nemrég új stílust kapott Ötös BMW-re.
Elől megváltozott a Mondeo hűtőmaszkja, teljesen átalakult a lökhárító. Átrajzolták a ködlámpa és a hűtőnyílás formáját, a visszapillantó tükröt, és az autó LED-es nappali menetfényt is kapott. Hasonló változások történtek hátul is, a lökhárító és hátsó lámpa is megújult. Oldalról a sok új krómkerettől tűnik frissebbnek az autó.
Az utastérben új anyagok és színösszeállítások jelentek meg, változott az ajtóborítás, átdolgozták a középkonzolt, valamint a műszerfal grafikáját is, és a belső fényről LED-es lámpák gondoskodnak.
Néhány, eddig Mondeóban nem látott technikai újdonság is bekerült az autóba. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – amely a kormány rezgetésével, és a műszerfalon is jelzi a vezetőnek, ha az akaratlanul átlépi a sávelválasztó vonalat – egy másik rendszer, amely az előre néző kamera adatai és az autó mozgása alapján figyeli a sofőr frissességét. Ha úgy érzi ideje lenne egy kis pihenőnek, apró kávéscsésze ikon jelenik meg a műszerfalon. Az előzések biztonságát a holttérfigyelő radar növeli, amelynek jelzőfénye a külső visszapillantó tükörbe került, a tolatást, parkolást pedig tolatókamera könnyíti meg.
Szintén újdonság az automatikusan kapcsolódó távolsági fényszóró, amely érzékeli a szembe jövő autót, és átvált tompított világításra. Emellett képes arra is, hogy az utolért autó piros lámpájának fényét is megismerje, így ilyenkor sem vakítja el az elöl autózót. Természetesen az automatika szükség esetén felülbírálható.
A gyári galéria a képre kattintva csalogatható elő
Új motorok
A motorpalettán két újdonság található, a benzines, 2,0 literes EcoBoost 240 lóerővel, (340Nm) illetve a 2,2-es Duratorq TDCi, amely 200 lóerős (420Nm) csúcsteljesítményre képes, mindezt papíron 7,7, valamint 6 literes átlagfogyasztással, A benzineshez hatfokozatú PowerShift váltó kapcsolódik, a dízelhez szintén hatfokozatú, de manuális jár.
Motorok, váltók: | |
2,0 EcoBoost (új) | 240LE 6 fokozatú PowerShift váltóval |
2,0 EcoBoost | 203LE 6 fokozatú PowerShift váltóval |
2,0 Duratec HE | 145LE 5 fokozatú manuális váltóval |
1,6 Duratec | 120LE 5 fokozatú manuális váltóval |
2,2 Duratorq TDCi (új) | 200LE 6 fokozatú manuális váltóval |
2,0 Duratorq TDCi | 115LE 6 fokozatú manuális váltóval |
2,0 Duratorq TDCi | 140LE 6 fokozatú manuális v. Powershift váltóval |
2,0 Duratorq TDCi | 163LE 6 fokozatú manuális v. Powershift váltóval |
A menetpróbán mindkét újdonságot kipróbálhattuk. A benzines roppant csendesen, finoman jár, nem rezeg, és még alaposan pörgetve sincs zavaró hangja. Igaz, másmilyen sincs, ettől a motorhangtól nem fog lúdbőrözni senkinek a tarkója, pedig a prezentáció szerint erre is odafigyeltek a szakemberek. De ez talán nem is baj, Mondeót amúgy sem ezért vesz az ember. Jó ez így finoman, halkan is.
Nagyjából ilyen a futómű is. Mármint csendes, kényelmes. Irányítani sem nehéz a hatalmas autót, a kormányzás precíz, bár talán a kelleténél kicsit könnyedebben lehet tekerni a volánt.
Sajnos a 240 lóerőből nem mind érezhető az autó kormánya mögött. Ha tippelni kellene, olyan bő 180-ra saccolnám az erejét, meglehet, a maradékot az automatikus váltó nyeli el, de az is lehet, hogy csak a hangtalan üzem tréfálja meg az embert. Remek darabnak tűnik a 200 lovas dízel variáns is, ami a 420Nm-es nyomatéknak köszönhetően hihetetlenül rugalmasan mozgatja a Mondeót. A váltót szinte el is lehet felejteni.
Akiket pedig inkább a környezetbarát, takarékos autózás hoz lázba, azok a Ford ECOnetic technológiának is örülhetnek a Mondeóban. Az intelligens akkumulátortöltés, és a menet közben automatikusan nyíló-záródó hűtőmaszk lamellák segítenek a légellenállás csökkentésében, a fogyasztás mérséklésében.
Temérdek hely
A helykínálat mindkét karosszériaváltozatban fejedelmi, de ez nem is lehet kérdés, ebben a méretkategóriában. Nem lehet panasz a kidolgozásra sem, nekem egyedül a furcsa műszerfal és a nehezen kezelhető menürendszer idegen továbbra is. Érthetetlen, hogy a napi kilométer-számlálót miért a menü mély bugyraiban kell lenullázni.