A hétvégén a 2010-es Forma-1-es szezon 14. fordulója, az Olasz Nagydíj következik. A riválisoknak az utolsó európai helyszínen, Monzában lehet a legjobb esélye, hogy elverjék a Red Bullt, a Ferrari számára pedig a presztízs mellett élet-halál kérdése a siker.

A versenynaptár egyik klasszikusa, Monza az évad leggyorsabb pályája, az olasz helyszín kanyarokkal alig megtört száguldást nyújt – az 5793 méteres aszfaltcsíkon a versenyzők a kör 70 százalékán padlógázzal hajtanak.

Elvileg nem jó hír ez a Red Bullnak, hiszen kanyargós rész híján az RB6-os kiemelkedő leszorítóerejére nincs szükség, a Renault-motor viszonylagos gyengeségét azonban kihangsúlyozzák majd az egyenesek. Persze Spára is Red Bull-hátrányt jósoltak, ami végül nem volt túl látványos.

A favorit a McLaren lehet, amit valószínűleg szeretne is kiaknázni Lewis Hamilton, hiszen később már tényleg a Milton Keynes-iek kezére játszanak a további pályák.

Míg a McLaren és a Red Bull számára „csak” egy meccsről van szó, Monzában a Ferrari óriási téttel játszik. A maranellói csapat 2006 óta nem nyert futamot a tifosók előtt, így a hazai pályán nagyot kell alakítaniuk, azonban a büszkeség mellett sokkal komolyabb érv is szól a siker szükségessége mellett: a bajnoki küzdelemben már 41 pontos hátrányban álló Fernando Alonso végleg lemaradhat, ha ezúttal nem nyer, a vörösök már készen állnak rá, hogy fel is adják az idényt.

A Ferrari a múlt héten tesztelt, bíznak benne, hogy a monzai aerodinamikai csomag jól működik majd. Természetesen nem csak az olaszok hoznak egyedi szárnyakat, hanem minden más csapat is, azonban az egyenesekben elvileg előnyt jelentő F-csatorna használatával kapcsolatban igencsak megoszlanak a vélemények. Míg a Ferrari, a Renault és a McLaren leszereli a megoldást az autóról, a Williams például magától értetődőnek veszi, hogy Monzában használni kell majd.

Műszaki szempontból egy másik kérdőjel is lebeg a hétvége felett: a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az Olasz Nagydíjra tovább szigorította a légterelők ellenőrzését, az első szárny mellett a padlólemezt is tüzetesen vizsgáló tesztek miatt szinte mindenkinek módosítania kell az autón. Hogy ki nyer ezen, és ki veszít, csak az edzéseken derül majd ki.

Lewis Hamilton tavalyi pole-köre

A három élcsapat mellett érdemes még megemlíteni az esélyesek között a Renault-t és a Force Indiát is, Robert Kubica és Adrian Sutil is remekül szerepelt a spái gyors egyenesekben, így Monzában is ott lehetnek majd az élmezőny környékén vagy akár éppen benne is.

A Mercedesre kemény hétvége vár, Michael Schumacher már jó előre jelezte, hogy az ezüst nyílnak nem fekszik majd az olasz pálya, a korábban Monzában istenként imádott német ezúttal valószínűleg csak mellékszereplő lesz.

A mezőnyből korábban négy pilótának sikerült megnyernie az Olasz Nagydíjat: Schumacher négyszer, Rubens Barrichello háromszor – legutóbb tavaly -, Fernando Alonso és Sebastian Vettel pedig egyszer-egyszer állhatott a dobogó legfelső fokára Monzában.  

A gumiszállító, a Bridgestone ezúttal a lágy és a kemény keverékét hozza – az utóbbi nem túl jó hír a Ferrarinak és Massának -, az időjósok szerint pedig a hétvégén nagyrészt derült idő, 23 Celsius-fokos csúcshőmérséklet várható, azonban elvétve előfordulhatnak záporok is. A versenybírói testületben az 1972-es és ’74-es világbajnok, Emerson Fittipaldi képviseli majd a versenyzői szakértelmet.

Az időmérő és a futam is – idén utoljára – a hagyományos 14 órás időpontban kezdődik.    

F1: Otthon kap utolsó esélyt a Ferrari 1