A NABI új modellcsaládjának első példánya már gazdára is talált. A Kaposvári Tömegközlekedési ZRt. kötelékében fog szolgálni. A jármű átvevője, Kaposvár polgármestere, a legmagyarabb autóbusznak nevezte a Siriust.
A busz alkatrészeinek 70%-a származik hazai beszállítóktól, és a a kifejlesztése is magyar szakemberek nevéhez köthető. Az alapot egy, az Egyesült Államokban már régóta futó NABI modell, a BRT képezte.
Ezt kellett úgy átszabni, hogy megfeleljen a magyar és az európai igényeknek és előírásoknak. Olyan konstrukciót alakítottak ki, amely lehetőséget teremt arra, hogy városi, elővárosi, helyközi szóló- vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz-, vagy akár hidrogén hajtású variációt is elkészíthessenek belőle.
Céljuk, hogy Amerika után Magyarországon és Európában is kedveltté tegyék termékeiket. Amennyiben ez sikerül, akár évi 500 darabos megrendelést is ki tudnak elégíteni a magyar gyártósorok.
Az indulást segítheti elő Völner Pálnak, a Nemzeti fejlesztési Minisztérium államtitkárának ígérete: változtatni fognak a korábbi, a magyarországi gyártók számára sokszor teljesíthetetlen paramétereket tartalmazó pályázati feltételeken.
A NABI
Az 1992-ben
alapított NABI (North American Bus Industries) a világ egyik vezető tömegközlekedési busz gyártója. Az elmúlt közel két évtized során több mint 7.500 darab autóbuszt szállított az Amerikai Egyesült Államok közlekedési vállalatainak, többek között Floridába és Kaliforniába.
A cég Kaposváron és Budapesten működtet autóbuszkarosszéria-gyártó és összeszerelő üzemeket, ahol a világon egyedülálló módon sorozatban készülnek kompozit buszok, CompoBus néven. A cég jelenleg mintegy négyszáz főnek ad munkát Magyarországon, közülük 209-nek a kaposvári gyárban.
Ha a pályázati feltételek pontoznák az esztétikumot, a Sirius biztos befutó lehetne. A gyár vezetősége joggal lehet büszke a formaterve, ami Tóth János nevéhez fűződik. A busznak arca van, szinte mosolyog. A mosolyt formázó ablakkeret íve a tetőn folytatódik, a légkondicionálót rejtő elemben.
A busz
vége is rejt egy érdekes megoldást, a hátsó szélvédő kifelé domborodik. Kitekintve rajta, akár Nemo kapitány tengeralattjáróján is érezhetjük magunkat.
A belső tér rendkívül világos, barátságos. A jegykezelő automaták színe pedig egyenesen telitalálat. Az ülések, kapaszkodók, figyelmeztető feliratok, leszállás- és vészjelzők elhelyezésén látszik, hogy a gyártó nagy tapasztalattal rendelkezik. Ezért nem értem, hogy miért erőltetik a szövet üléshuzatot, hiszen az igen könnyen koszolódik, de legalább nehezen tisztítható.
Ismerve a hazai utazóközönséget, tökéletesen elég lenne valami finom kis műbőr huzat.
Az esemény részét képezte egy kis buszozás, ahol némi ízelítőt kaphattunk abból, milyen a Siriusban utazni. A gyártelepről indulva a kaposvári városházáig haladtunk rendőri felvezetés mögött.
Bevallom
őszintén, igen ritkán használok buszt helyváltoztatásra. Ezért az én emlékeimben még úgy élnek a BKV buszok automata váltóinak kapcsolásai, mint egy-egy pörölycsapás. A Siriusban dolgozó hatfokozatú ZF váltó viszont szinte észrevétlenül lépdelt a fokozatok között.
Maga a soros, hathengeres MAN motor is csendes volt és a burkolatok, ablakok sem adtak ki magukból hangot. Úgy tűnik, nem volt hiábavaló a „szendvics-szerkezetű, üveggyapot és zárt cellás hab hő- és hangszigetelés”, valamint az „ízléses megjelenésű, formatervezett, rezgésmentes, poliészter, műanyag és alumínium belső burkolatok” alkalmazása.
Műszaki adatok – NABI Sirius | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 6871 |
Hengerek száma | 6 |
Max. teljesítmény (kW[LE]) | 213(290) @ 2300 1/min |
Max. nyomaték (Nm) | 1100 @ 1200-1700 1/min |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 70 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 12580/2550/3264 |
Tengelytáv (mm) | 6400 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 200 |
Névleges össz. gördülő tömeg (kg) | 18600 |
A Siriusok a közeljövőben élesben is bizonyíthatnak, mert elindulnak a tesztek a Volán vállalatoknál és a BKV-nál. Kíváncsian várom az eredményt!